۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۶
کد خبر: ۶۹۵۲۰۷
درگفت و گو با رسا مطرح شد؛

فاجعه شیء انگاری سقط جنین در جامعه

فاجعه شیء انگاری سقط جنین در جامعه
متأسفانه امروزه یکی از فجایعی که ما داریم تعداد زیاد سقط جنین به خاطر‌«شیء انگاری جنین» در کشور است که متاسفانه به جنین با این دید نگاه می کنند که او یک تکه گوشت است.

اشاره: انجام لجام گسیخته و فراگیر غربالگری و ادغام آن در شبکه بهداشت و درمان و به صورت اجباری موجب افزایش مثبت کاذب تست، هدایت مادران بیشتر به بررسی تهاجمی آمینوسنتز خواهد شد که در تمام متون علمی در جهان به خطرات این اقدام پرداخته شده و به دنبال داشتن سقط آن اذعان شده است؛ تستی که از آن به عنوان تست تهاجمی یاد می شود و متاسفانه در کشور ما به علت اجبار فراگیر تست های غربالگری میزان آمینوسنتز از استانداردهای بین المللی بیشتر رفته است که تبعاً میزان سقط را هم بالا خواهد برد. به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با خانم طاهره لباف پزشک و کارشناس جمعیت گفت‌وگویی داشته است.

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

رسا- ضمن بیان آمار سقط جنین در کشور نظر شما درباره این پدیده چیست؟

اینکه آیا سقط جنین خوبه است یا نه به نظر من صلاح نیست چراکه اگر قتل نفس خوب باشد سقط جنین هم خوب خواهد بود زیرا در حقیقت سقط جنین یک نوع قتل نفس است و جنین انسانی است که هنوز پا به دنیا نگذاشته ولی در عین حال قلب، شعور و حرکت دارد و قابلیت انسان شدن را به طور کامل دارا می باشد.

فاجعه شیئ انگاری سقط جنین در جامعه

درباره آمار سقط جنین در کشور آن چه را که حتمی است بین عدد 250٫000  تا 350٫000 هزار در سال است در حالی که خیلی از سقط جنین ها به صورت پنهانی و به اصطلاح زیر زمینی انجام می شود و آماری داده نمی شود و به طور کلی آنچه حدث می زنند این است که بین350٫000 تا 800٫000 سقط جنین عمدی در جامعه اتفاق می‌افتد و از این تعداد 8 هزار تا 9 هزار نفر آن مواردی هستند که اجازه قانونی برای سقط جنین دارند که البته در همین تعداد هم که اجازه قانونی دارند بحث وجود دارد و آن این که آیا به دلیل اینکه جنینی ممکن است در موقع تولد ناقص باشد آیا از نظر شرعی اجازه سقط آن را پیدا می کنیم یا نه؟

متاسفانه امروزه یکی از فجایعی که ما داریم تعداد زیاد سقط جنین در کشور است آنهم به خاطر‌«شیئ انگاری جنین» یعنی به جنین با این دید نگاه می کنند که او یک تکه گوشت است و فکر نمی کنند که این جنین انسان بوده و قلب، امید، حرکت و احساس دارد. به عنوان مثال اگر زنی که فقط دو هفته دوران قاعدگی خود را عقب انداخته است و هنوز هم درست نمی داند که آیا حامله است یا نه، اگر سونوگرافی از وی گرفته شود معلوم می شود که جنین او قلب و حرکت دارد اما متاسفانه مورد سقط واقع می شود و این فاجعه ای است که باید جلوی آن گرفته شود.

فاجعه شیئ انگاری سقط جنین در جامعه

رسا – متولیان پیگیری و جلوگیری از وقوع این فجایع در کشور چه کسانی هستند؟

به طور طبیعی در درجه اول وزارت بهداشت و درمان است اما قبل از آن باید به لحاظ فرهنگی آگاهی مردم به مسائل بیشتر گردد و از لحاظ معنوی نیز قرآن کریم خونی که ریخته می شود را با عنوان «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» خطاب می کند چرا که خون انسان بی گناه وبال برای آن جامعه خواهد داشت و خیلی از مشکلات را برای جامعه به وجود خواهد آورد.

رسا – نظر شما درباره وجود یا عدم وجود مراکز غربالگری در کشور چیست؟

غربالگری یک سونوگرافی و آزمایشاتی است که در پایان سه ماهه اول بارداری انجام می شود و احتمال آنومالی جنین را نشان می دهد که به عنوان تشخیص بوده و درمان به حساب نمی آید؛ و متاسفانه در این تشخیص هم اشتباهات زیادی صورت می گیرد و ۲۵ درصد آزمایشهای غربالگری مثبت کاذب دارند یعنی اینکه غربالگری می‌گوید احتمال اینکه این جنین آنومالی داشته باشد و هست - درحالی که وقتی جنین به دلایل مختلف سقط نمی‌شود مثلاً پدر و مادرانی که اعتقاد به غربالگری ندارند و یا سقط را گناه می دانند و یا سال ها در انتظار بچه دار شدن بوده اند و حالا رضایت به سقط نمی‌دهند- وقتی بچه به دنیا می آید می بینند که سالم است.

بنابراین غربالگری یک تشخیص است و اگر ما اجازه نداریم که به خاطر مسئله ناقص بودن، بچه های خود را از بین ببریم پس اجازه سقط جنین بر اثر غربالگری را هم نخواهیم داشت و وقتی که اجازه سقط جنین را نداشته باشیم وجود آزمایشهای غربالگری یک امر بیهوده ای خواهد بود چراکه اساس تاسیس آزمایشگاه های غربالگری این است که اگر بچه ای نقص دارد، سقط شود اما وقتی که اسلام بر ما سقط را از اساس اجازه نمی دهد تا به خاطر نقصی در جنین، سقط و یا کشته شود پس دایر شدن این گونه مراکز غربالگری امری بیهوده خواهد بود.

خصوصاً این که غربالگری در زمینه هایی، ایجاد سقط و خطر را برای جنین نیز ممکن است که داشته باشد به طور مثال یک مرحله از غربالگری که آمنیوسنتز است ممکن است که در اثر آمنیوسنتز نیم درصد تا ۲ درصد سقط وجود داشته باشد زیرا آمنیوسنتز سوزنی است که به کیسه آب زده می شود و مقداری از کیسه آب گرفته می شود و برای آزمایش های ژنتیکی ارسال می گردد و ممکن است که سوزن، کیسه آب را پاره کرده و یا داخل جفت رفته و ایجاد عفونت و خونریزی کند و در نهایت همه اینها ممکن است که موجبات سقط را به وجود آورد

رسا – پیشنهاد شما برای کسانی که به این مشکلات دچار می شوند و توسط دکتر مربوطه به آزمایشهای غربالگری فرستاده می شود چیست؟

در گذشته غربالگری را به صورت بی مهابا انجام می دادند اما امروزه گفته می‌شود که غربالگری را فقط در مواقع خاص انجام پذیرد و طبیعتاً باید جلوی این مراکز گرفته شود که بحمدالله امروزه با طرح جدید جوانی جمعیت که در مجلس تصویب شده است مبحث غربالگری را خیلی خیلی محدود نموده است که امیدواریم اینگونه مراکز به طور کلی جمع شده برچیده شوند.

رسا – با تشکر از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یک کانال ایتا
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
در چین بیش از هزار کارخانه مشغول ساخت عروسک های جنسی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی توان گفت و گوهای ابتدایی را هم پیدا کرده اند. عروسکهایی که کاملا کارکرد جنسی دارند و فرد میتواند تمام ویژگی های جسمی عروسک را آنطور که دوست دارد سفارش بدهد. یک میلیون و پانصد هزار نفر در چین مشغول ساخت این عروسکها هستند که ۸۰ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده. سود سالیانه چین از این صنعت بیش از ۹ میلیارد دلار و آمریکا_کشور چشم و دل سیرها_با پنجاه درصد واردات در صدر متقاضیان عروسکهایی جنسی است*۱.
سازندگان عروسک جنسی سامنثا در اسپانیا گفته اند به زودی این عروسک قادر به باردار شدن و فرزند آوری از صاحب خود هم خواهد شد*۲
روباتهای کارگر، سی میلیون آمریکایی را در معرض بیکاری قرار داده*۳
اینها بخشی از اخبار هراس آور عرصه #هوش_مصنوعی است که تا کمتر از یک دهه ی دیگر منجر به حذف حداکثری انسان و روابط انسانی از عرصه ی حیات خواهد شد. در نتیجه #انس، الفت و تعامل که عامل رشد،تربیت و هدایت انسان در بستر روابط حقیقی است، جای خود را به تنهایی و غربتی همه جانبه خواهد داد. انسان خواهد ماند واحساس بی خاصیتی، بی معنایی و تنهایی تمام عیار. هوش مصنوعی مارا به سمت جهانی میبرد که در آن مفاهیمی مانند پدر و مادری،تواصی به حق،گذشت،تواضع، تربیت و.... حتی امکان تصور هم ندارد چه رسد به امکان تحقق، چرا که تمامی این مفاهیم گرانقدر دینی متوقف بر روابط انسانی حقیقی است و هوش مصنوعی در حال نابود کردن تمامی این روابط زنده و واقعی است. در عین حال نباید از پیشرفت در عرصه ی هوش مصنوعی در عرصه نفی سبیل غافل بود.
0
0