۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۶۹۵۲۶۱

خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشور‌های دیگر تازه نیست

خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشور‌های دیگر تازه نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که از رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت شده و تاریخ برای سفرش پیشنهاد شده و به زودی عازم ایران خواهد بود و منتظر پاسخ وی هستیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر امروز وزیر خارجه ترکیه به تهران عنوان کرد: وی قرار است علاوه بر دیدار با حسین امیرعبداللهیان با رئیس جمهور هم دیدار و گفتگو کند و گفتگو‌ها در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در این سفر که از قبل تنظیم شده بود، متمرکز خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حضور مستشاری ایران در سوریه بیان کرد: این خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشور‌های دیگر تازه نیست. روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسیار گسترده‌ای برخوردار است و در سطوح راهبردی پیگیری می‌شود فرمانده گروه مستشاری ایران در سوریه در پایان ماموریت موفق خود مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی از وی دریافت کرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: همه می‌دانند جایگاه ایران و روابطش با سوریه در چه سطحی است. این‌ها خبرسازی‌هایی است که ارزش پرداختن ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر وزیر خارجه ترکیه و بحث مدیریت آب بین دو وزیر خارجه بیان کرد: سفر وزیر خارجه ترکیه در چارچوب تنظیم روابط است و از قبل پیش بینی شده و دستورکار مذاکراتی مفصل است و درباره موضوعات مرزی و مدیریت آب‌های مشترک گفتگو می‌شود. سدی که روی رود دجله است و همه کشور‌هایی که در پایین دست مسیر هستند از هر تصمیمی در سطح منطقه‌ای و محلی متاثر می‌شوند. مدیریت مشترک و در نظر داشتن ابعاد انسانی و محیط زیستی و حقابه طبیعت مورد توجه است. باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. درباره مدیریت آب در منطقه رویکرد یکسانی دارند و باید از تصمیم منطقه‌ای صرف پرهیز کرد. این‌ها تاثیرات بلندمدت برای کل منطقه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات گروسی هم گفت: گروسی یک مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی و دوستان ما در سفارت در وین دارد و از ایشان دعوت شده و تاریخ برای سفر ایشان پیشنهاد شده و به زودی عازم ایران خواهد بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم. وی علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره گروهک‌های تروریستی در خاک عراق و انجام عملیات در خاک ایران گفت که در سطح دیپلماتیک اعتراض جدی ایران به طرف عراقی اعلام شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که به صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده است. آنچه برای ما مهم است رفع تحریم‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته منتظریم جدیت را در طرف مقابل ببینیم. موضوعات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه محور گفت‌وگوهاست.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر رابرت مالی به منطقه و برنامه ایران برای رایزنی با همسایگان اظهار داشت: ایران با همه کشور‌های منطقه به غیر از یکی دو کشور که قطع رابطه است رفت و آمد و رایزنی دارد. در حوزه خلیج فارس از عمان، قطر، کویت و ... پاکستان و ... رفت و آمد‌ها به صورت نزدیک برقرار است. رفت و آمد‌ها بین تهران و این کشور‌ها حاکی از روابط نزدیک است. اگر منظور شما این است که ایران درباره گفتگو‌های وین با کشور‌های منطقه صحبت کند، ما با منطقه درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر باقری به وین و نقطه شروع مذاکرات اظهار داشت: سفر باقری به اروپا در ظرفیت معاونت سیاسی انجام شد و ایشان مذاکره کننده ارشد است و سه کشوری که در سفر بودند در گفتگو‌های وین حاضر هستند طبیعی است بخشی از گفتگو‌ها در پایتخت‌ها به مذاکرات وین اختصاص یافته است. ایشان در همه این کشور‌ها علاوه بر مذاکره کنندگان ارشد این کشور‌ها با مسئولان روابط دوجانبه و مسئولان منطقه‌ای در وزارت خارجه‌های آن کشور‌ها ملاقات داشت و سفرش سه بعد داشته است. با مسئولان دوجانبه، منطقه‌ای و مذاکره کنندگان ارشد دیدار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه مهم است این است که چگونه به توافق خوب در وین دسترسی پیدا کنیم اینکه گفتگو از کجا شکل بگیرد موضوع ثانویه و کم اهمیت است. آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد و برای اطمینانی که لازم داریم برای رفع تحریم‌ها که بر ضد ملت ایران اعمال شده است.

ارسال نظرات