۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۹۵۳۱۴
وزیر ارشاد در چهلمین سالگرد علامه طباطبایی:

علامه طباطبایی جریان فکری و عقبه علمی برای انقلاب اسلامی ایجاد کرد

علامه طباطبایی جریان فکری و عقبه علمی برای انقلاب اسلامی ایجاد کرد
اسماعیلی گفت: بعد از امام خمینی (ره) کسی که در قم نقش برجسته ای در تریبت کادر فکری و علمی نهضت ایشان داشته، علامه طباطبایی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم چهلمین سالگرد علامه طباطبایی در حرم حضرت معصومه (س) گفت: اگر تحولات سیاسی را در حوزه اندیشه ای و اجتماعی بررسی کنیم و در میان آن ها به دنبال شخصیت های تأثیرگذار در نظام اجتماعی فکری بگردیم حتما علامه طباطبایی نقش برجسته ای دارد.

وی با اشاره به روزشمار انقلاب از مهر سال 41 گفت: نزدیک 60 سال نهضت اسلامی اتفاقاتی بزرگ رقم زد که این اتفاقات بزرگ حتما به مبانی اندیشه ای احتیاج دارد که علامه طباطبایی نقش بزرگی در احیای اندیشه دینی در دنیای معاصر داشت.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: با بازگشت علامه از نجف به تبریز و سپس اقامت در قم شاهد هستیم تحولات علمی به نام ایشان رقم خورد؛ وقتی از مفهوم مکتب قم یاد می شود منظور بیشتر محدثین هستند که علامه با گسترش موضوعات علوم عقلی و فلسفی و همچنین تدوین و تفسیر اعجاز گونه المیزان در حوزه قم نقشی برجسته ایفا کرد.

وی با اشاره به تلاش امام خمینی در تربیت کادر نهضت اسلامی گفت: بعد از امام کسی که در قم نقش برجسته ای در تریبت کادر فکری و علمی نهضت امام داشته علامه طباطبایی است؛ اگر نگاه به بزرگانی که شاگردی وی را کرده اند بیاندازیم این مهم را تصدیق می کنیم چرا که بزرگانی مانند آیات جوادی آملی، مطهری، بهشتی و حتی مقام معظم رهبری از محضر علامه طباطبایی استفاده کردند.

اسماعیلی در ادامه افزود: مرحوم علامه جریان فکری و عقبه علمی برای انقلاب اسلامی و مکتب پویا و نواندیشی ایجاد کردند که این مکتب بین علم جدید و دین ضمن حفظ اصالت دین اندیشه و مطالعه کرده است.

وی با اشاره به کتاب شیعه در اسلام اظهار داشت: منابعی که محافل دانشگاهی غربی در معرفی مکتب تشیع وجود داشت کامل نبوده و گاه گزارش درستی از این مکتب ارائه نمی کردند که نوشتن کتاب شیعه در اسلام که ابتکار بزرگ مرحوم علامه بود و با تلاش دکترنصر و هانری کربن معرفی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یک اندیشه بزرگ جریان فکری انقلاب در همه منطقه و خارج از منطقه را گسترش می دهد و اندیشه علامه طباطبایی برخلاف کسانی که ابعاد سیاسی را در کنش های سیاسی روزمره دنبال می کنند در یک منزلت بسیار بالاتر به دنبال ایجاد پایگاه های فکری انقلاب اسلامی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این شجره ای که مرحوم علامه طباطبایی در حوزه مبارکه قم بنا نهاده، در دانشگاه های کشور و خارج از جهان اسلام مشغول درخشش و نورافشانی است و امروز در حال طی یک تجربه بی نظیر در حاکمیت دینی هستیم و همچنین دین در عرصه مدیریت فرهنگی اجتماعی در حال درخشش است.

ارسال نظرات