۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۶۹۵۳۷۲

ویژگی های بارز حضرت معصومه (س)

ویژگی های بارز حضرت معصومه (س)
حضرت امام رضا (ع) سرپرستی خواهر خود حضرت معصومه (س) را برعهده داشتند و دوری آن حضرت از برادر بزرگورشان سرانجام باعث وفاتشان شد.

به گزارش خبرگزاری رسا،  حضرت معصومه (س) خواهر پاکدامن امام رضا (ع) است که مرقد مطهرشان در شهر قم واقع است و مردم ایران آنجا را قطعه‌ای از بهشت می‌دانند. حضرت معصومه (س) دختر امام موسی کاظم است که در اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه متولد شدند.

از القاب معروف وی می‌توان به معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، بَرَّه (نیکوکار)، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده، اُخت الرضا، صدیقه کبری اشاره کرد.

حضرت معصومه(س) یکسال پس از ورود برادرش حضرت امام رضا (ع) به ایران به همراه عده‌ای از برادران و خواهران و عده دیگری از خویشان به منظور دیدار امام رضا (ع) وارد ایران شدند.

وفات حضرت معصومه

برادری که پناه خواهرش شد

حجت الاسلام حسین عسکری نیا، دبیرفعالان اربعین استان کرمان گفت: زندگی فاطمه معصومه (س) به چند بخش تقسیم می‌شود بخش اول   قبل از ولادت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) پدر بزرگ بزرگوارشان امام صادق (ع)خبر ولادت حضرت را دادند، امام صادق(ع) می‌فرماید از نسل من دختری متولد می‌شود که اسمش فاطمه است که تمام امت ما را مورد شفاعت خودش قرار می‌دهد و در روایت دیگری حضرت فرمودند اهل بیت حرمی داریم که آن در قم است و آنجا دختری از نسل ما دفن می‌شود که امت ما را مورد شفاعت خودش قرار می‌دهد که منشا خیرات و برکات است که این از بحث بشارت دادن ولادت حضرت معصومه(س) است.

او افزود: حضرت معصومه (س) در اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری درشهر مدینه متولد شدند و امام موسی کاظم(ع) اسم این دختر را هم اسم حضرت فاطمه (س) گذاشتند.

حجت الاسلام عسکری نیا تصریح کرد: حضرت معصومه (س) به سفارش موسی بن جعفر (ع)، چون بیشتر عمر شریفشان در زندان بود سرپرستی حضرت معصومه (س) را به امام رضا سپرده بودند و این عامل باعث شد که علاقه بین این دو خواهر و برادر زیادتر شود.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: اما در دوران حیات حضرت موسی بن جعفر (ع) که ۱۰ سال دوران و امامت به دو بخش تقسیم کرد اول وجود نازنین فاطمه معصومه (س) در بستری تربیت شدند که وجودشان موسی بن جعفر (ع) بود و برادر معصومشان امام رضا (ع) و مادرشان نجمه خاتون بودند آنقدر در علم وارسته شده بودند که به تمام جوانب علمی و دینی و مذهبی حضرت مسلط شده بودند.

او گفت: آن حضرت تا ۶ سالگی در سایه پدر رشد و کمال می‌یابد و از نظر مقام علمی و کمال روحی به آنجا می‌رسد که پدرش او را به «فدا‌ها أبوها» مدح می‌کند.

وفات حضرت معصومه

ویژگی بارز حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام حسین عسکری نیا اظهار کرد: روزی جمعی از شیعیان وارد مدینه شدند وتعدادی پرسش از خاندان امامت داشتند، ولی هیچ کدام از بزرگواران را نمی‌یابند؛ چرا که امام موسی کاظم (ع) در سفر بود و امام رضا علیه السلام نیز در مدینه تشریف نداشت. مسافرانِ خسته و غمگین بودند از اینکه نتوانسته بودند خدمت امام برسند و مجبور بودند دست خالی به وطن بازگردند. حضرت معصومه (س) که در آن هنگام هنوز به سن بلوغ نرسیده بود، از دیدن غم و اندوه این مسافران سخت متأثر می‌شود؛ لذا پاسخ پرسش‌های آن‌ها را نوشته، به ایشان می‌دهد. شیعیان با سرور و شادی مدینه را ترک می‌کنند و در بیرون مدینه با امام کاظم علیه السلام مواجه شده، شرح ماجرا را می‌گویند و دست خط حضرت معصومه (س) را خدمت امام موسی کاظم علیه السلام نشان می‌دهند. امام موسی کاظم علیه السلام بسیار مسرور گشته، می‌فرماید فدا‌ها أبو‌ها یعنی پدر به فدای دخترش شود واین از ویژگی‌ها و کرامات آن حضرت بود.

او تصریح کرد: در بحث حیات موسی بن جعفر حکومت ستمگر عباسی آنقدر ظلم ، تهدید و شکنجه را بر علویان  روا داشت همچنین حضرت را از زندانی به زندان دیگر انتقال می‌داد که آن حضرت نتواند فرزندان خود را تربیت کند و احکام ، قران و شریعت را انتشار دهد.

دبیرانجمن راویان طلبه و روحانیون استان کرمان گفت:حضرت معصومه (س) تنها تا ۶ سالگی از نعمت درک حضور پدر بهره مند می‌شود او در پی دستگیری و زندانی شدن پدرش، از فیض تربیت پدری معصوم محروم می‌شود و در انتظار پدر، دیده به در می‌دوزد و از همان آغاز کودکی به هجر و فراق از معصوم و ولیّ امرش مبتلا می‌شود. هجر و فراقی که هرگز به وصل نمی‌انجامد؛ چون پس از ۴ سال انتظار، خبر شهادت پدر را می‌شنود و در سوگ او به عزا می‌نشیند. حضرت معصومه (س) در ۱۰ سالگی و برادرش امام رضا (ع) در ۳۵ سالگی، پدر را برای همیشه از دست می‌دهند.

حجت الاسلام عسکری افزود: بعد از ۱۰ سال از تولد باسعادت حضرت معصومه (س) در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری قمری موسی بن جعفر (ع) به شهادت رسید و ایام حزن و فراق و دوری حضرت معصومه (س) بود که آن حضرت در سال‌های آخرعمر باسعادت موسی بن جعفر (ع) به سر می‌بردند.

حجت الاسلام عسکری گفت: بعد از وفات موسی بن جعفر (ع) امام رضا (ع) در ۳۵ سالگی به امامت رسیدند و به سفارش و امر موسی بن جعفر (ع) تربیت و سرپرستی اولاد و فرزندان موسی بن جعفر را عهده دار شدند.

وفات حضرت معصومه

او تصریح کرد: در زمان خلافت مأمون، اختلافات میان امین ومأمون به کشته شدن امین می انجامد. پس از آن، مأمون شهر مرو را به عنوان مرکز خلافت اسلامی برگزید و از آن سو فتنه و آشوب در اطراف حجاز و یمن به پا خواسته بود و بعضی از سادات برای برگرداندن خلافت به مسیر اصلی اش به مخالفت برخاسته بودند. نتیجه مشورت مأمون با وزیرش آن شد که امام رضا علیه السلام را ولیعهد خود سازد تا سادات انگیزه مبارزه را از دست بدهند.

مدیر قرارگاه فاتح طلبه سطح سه حوزه علمیه قم فعال فرهنگی و اجتماعی بیان داشت: امام رضا (ع) به اجبار مأمون و بدون هیچ میل و رغبتی، ناچار پیشنهاد مأمون را پذیرفت و این نشان از غربت امام رضا (ع) می‌دهد.

حجت الاسلام عسکری نیا گفت: امام رضا (ع) به ناچار خود را برای این سفر مهیّا کرد و پیش از آن، به زیارت جدّ بزرگوارش، حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم رفت. آن حضرت پی درپی قبر را وداع می‌کرد و دوباره باز می‌گشت و صدا به گریه بلند می‌کرد.

او گفت: معصومه (س)، خواهری که از آغاز تولد تا ۲۷ سالگی با برادر همراه بوده است اکنون برادر را می‌بیند که غریبانه، جدّ خود را وداع می‌گوید، شاید جانکاه‌ترین لحظه برای حضرت معصومه (س) آن لحظه‌ای بود که برادرش همه اهل منزل را جمع کرد و از آن‌ها خواست تا گریه کنند و او گریه آن‌ها را بشنود و به آنان خبر داد که این سفری است که بازگشتی در آن نیست و آن حضرت در حالی که گریان و حزین بود، با خانواده اش وداع کرد.

حجت الاسلام عسکری نیا افزود: سفر اجباری امام رضا (ع) آغاز شد، آغاز این سفر، پایان درک حضور امام برای معصومه (س) بود و این آخرین دیدار بین برادر و خواهر، آغاز هجران دوم از معصوم و ولیّ امر برای حضرت معصومه (ع) تلقّی می‌شدو امام رضا (ع) را از شهر‌های مدینه، بصره و اهواز به سمت مرو بردند.

حجت الاسلام احمد شیخ بهایی، کارشناس مذهبی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت:کاروان مدینه یک سال از هجرت امام رضا (ع) می‌گذرد و حضرت معصومه (س) که هرگز به این مدت طولانی از برادرش جدا نمانده بود، دلش در فراق برادر بی تاب می‌شود؛ به ویژه پس از نامه‌ای که از سوی برادرش دریافت می‌کند و حضرت معصومه (س) مشتاقانه و بی صبرانه خود را برای دیدار برادر مهیا می‌سازد و به شوق دیدار او رنج سفر را به جان می‌خرد.

او افزود:در مورد همراهان حضرت معصومه(س) در این سفر اختلاف است، حضرت معصومه (س) همراه ۲۳ نفر از برادران از جمله فضل، جعفر، هارون ، قاسم و برادرزادگان به سفر رفتند.

حجت الاسلام شیخ بهایی تصریح کرد:حضرت معصومه (س) سفر خود را از شهر مدینه آغاز می‌کنند، اما این سفر درساوه ناتمام می‌ماند.

وفات حضرت معصومه

او تصریح کرد:اینکه در ساوه بر کاروان چه گذشت وچه عاملی این عاشق دل سوخته را در نیمه راه از سفر بازداشت، درست مشخص نیست. در بعضی از کتاب‌ها آمده که وقتی کاروان حضرت معصومه (س) به شهر ساوه رسید، مأموران عباسی به کاروان حمله کردند و در این واقعه ۲۲ تن از همراهان آن حضرت به شهادت رسیدند و حضرت معصومه (س) نیز به دست آنها مسموم شد.

حجت الاسلام شیخ بهایی اظهار داشت:آنچه که مورد اتفاق همه کتابها است، آن است که حضرت معصومه (س) پس از عبور از ساوه بیمار شد و از اطرافیان خود سؤال کرد تا قم چقدر راه است؟ آنان عرض کردند ۱۰ فرسخ آن حضرت دستور می‌دهد که کاروان به سمت قم حرکت کند. برای اینکه کاروان به قم برسد، وارد تفرش می‌شود. هم اکنون در تفرش امامزاده‌هایی وجود دارد.

حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: اهل قم وقتی که خبردارشدند دختر موسی بن جعفر خواهر علی بن موسی الرضا و عمه جواد الائمه(ع) قرار است در شهر قم حضور پیدا کنند و شخصی که از معتمدین و از کسانی بود که وضع مالی خوبی داشت مامور پذیرایی حضرت معصومه (س) همراهیانشان شد و وقتی که حضرت وارد شهر قم شدند و موسی بن خزرج خانه خودش را در اختیار حضرت معصومه (س) قرار دادند و  این مکان بیت النور محل عبادت و راز و نیاز حضرت معصومه (س) بود و بعد از چند روز در شهر قم مهمان قمی‌ها می شوند که در این ایام در بستر بیماری بودند و سرانجام حضرت در دهم ربیع الثانی ۲۰۱ ه. ق چشم از جهان فروبستند.

اعزام ۱۸۰ زائر کرمانی به حرم حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام محسن عارفی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان به برنامه‌های روز وفات حضرت معصومه (س) در استان کرمان اشاره کرد و گفت:طی وفات حضرت معصومه (س) ۱۸۰ نفر از استان کرمان به حرم مطهر حضرت معصومه (س) اعزام می‌شوند.

او افزود:همچنین بحث فضا سازی و سیاه پوشی همه مساجد در روز وفات حضرت معصومه (س) در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام عارفی تصریح کرد:۳۶ برنامه محوری در استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

او بیان داشت:همچنین بانوان در نشست‌ها و تشکل‌هایی، درس هایی از زندگی حضرت معصومه (س) را بیان می‌کنند.

حجت الاسلام عارفی اظهار کرد:همچنین در روز وفات آن حضرت اعزام تعدادی مبلغ  به مدارس و مجموعه دانش آموزی اعزام می‌شوند.

او گفت:همچنین طبق سال‌های گذشته نیز در استان کرمان در مساجد بحث مواسات، همدلی و توزیع سبد کالا نیز در روز وفات حضرت معصومه (س) در دستور کار است.

گزارش از آذر عسکرپور

ارسال نظرات