۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۶۹۵۴۰۶

آمریکا به طور مرتب رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات وین قرار داده است

آمریکا به طور مرتب رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات وین قرار داده است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سفر نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران به فلسطین اشغالی گفته که آمریکا به طور مرتب رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات وین قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در جمع خبرنگاران با سوالی درباره سفر اخیر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به فلسطین اشغالی و رایزنی‌هایش با صهیونیست‌ها درباره ایران و مذاکرات وین مواجه شد.

به گزارش سایت وزارت خارجه آمریکا، یک خبرنگار مستقر در این وزارتخانه در واشنگتن از ند پرایس سوال کرد: «آیا می‌توانید به ما اطلاعاتی در مورد سفر رابرت مالی به خاورمیانه بدهید که چگونه او از آن به طور خاص برای آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات (برجامی در وین) استفاده می‌کند؟ و آیا قرار است قبل از آن به اینجا (واشنگتن) برگردد یا مستقیما به وین برود؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جواب داد: «بله قطعا. خوب، مالی نماینده ویژه (آمریکا در امور ایران) همانطور که هفته گذشته اعلام کردیم، برای مشورت با شرکایمان در منطقه در سفر بوده است. او در امارات بود. او اکنون در اسرائیل است و در آنجا تعاملات بسیار خوبی داشته است. او با وزیر خارجه اسرائیل، وزیر دفاع (جنگ)، مشاور امنیت ملی، مدیر موساد و دیگر همتایان اسرائیلی دیدار کرده است».

ند پرایس ادامه داد: «ما به این نکته اشاره کرده‌ایم که وقتی نوبت به شرکای اسرائیلی‌مان می‌رسد، وقتی نوبت به شرکای خود در خلیج‌فارس می‌رسد، به طور مرتب گفته‌ایم، در طول شش دور قبلی مذاکرات غیرمستقیم در وین، به آنها به طور منظم در مورد روند این مذاکرات توضیح داده‌ایم».

این مقام واشنگتن افزود: «در حالی که ما برای از سرگیری مذاکرات دور هفتم در وین آماده می‌شویم، این (سفرها) فرصتی برای مقایسه نظرات (تبادل نظرات) و آماده شدن برای دور هفتم است. اما این رایزنی و هماهنگی نزدیک با نزدیک‌تر شدن به ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) و البته پس از از سرگیری مذاکرات ادامه خواهد یافت».

خبرنگار حاضر در این نشست خبری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: «با توجه به اینکه لیندا توماس گرینفیلد سفیر (آمریکا در سازمان ملل) نیز در آنجا (فلسطین اشغالی) حضور دارد، آیا او در این گفتگوها با (رابرت) مالی در مورد ایران و اسرائیل مشارکت دارد؟»

ند پرایس در پاسخ گفت: «درک من این است که سفیر توماس گرینفیلد، تا زمانی که آنجا است، دستور کار گسترده‌تری دارد. البته مالی فرستاده ویژه کاملا بر موضوع ایران و امکان بازگشت متقابل به توافق (برجام) متمرکز است».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر هیات آمریکایی به تل‌آویو در شرایطی اتجام شده که نفر دوم کابینه رژیم صهیونیستی در دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران علیه ایران گزافه‌گویی کرد.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه و نخست‌وزیر گردشی رژیم صهیونیستی در دیدار روز دوشنبه (دیروز) با رابرت مالی مدعی شد که ایران با مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود به دنبال خرید زمان بوده و موضوع پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دیگر مطرح نیست.

لاپید ادعا کرد که ایران هیچ قصدی برای بازگشت واقعی به توافقی که دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ (به صورت یکجانبه و غیرقانونی) از آن خارج شد را ندارد.

اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات آتی در وین در شرایطی مطرح شده که پیش‌تر «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در سفر به چهار پایتخت اروپایی (پاریس، برلین، لندن و مادرید) ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه درباره دور آتی مذاکرات در وین به گفت‌وگو پرداخت و بر لغو تحریم‌های آمریکا تأکید کرد.

باقری دوشنبه (دیروز) از طریق ویدئو کنفرانس با «سرگئی ریابکوف» و «ما ژائوسو» معاونان وزیران امور خارجه روسیه و چین درباره مذاکرات هشتم آذر در وین برای لغو تحریم‌ها گفت‌وگو کرد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

منبع: فارس
ارسال نظرات