۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۶۹۵۴۴۷

مراسم هشتمین سالگرد آیت الله موحد ابطحی برگزار شد

مراسم هشتمین سالگرد آیت الله موحد ابطحی برگزار شد
مراسم هشتمین سالگرد آیت الله موحد ابطحی به همراه عزاداری سالروز وفات حضرت معصومه با سخنرانی سید حسین مؤمنی در مسجد اعظم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم هشتمین سالگرد آیت الله موحد ابطحی در مسجد اعظم با حضور نمایندگان از بیوت آیات صافی گلپایگانی، گلپایگانی، شاهرودی، نظری خادم الشریعه، تبریزی، علوی گرگانی و دفتر آیت الله بروجردی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی سخنران این مراسم گفت: کتاب جهاد با نفس وسائل الشیعه در باب هجدهم چند روایت زیبا آمده و امام باقر در ذکر مطلبی قسم جلاله می خورد که به ندرت در کلام معصومین قسم به لفظ جلاله ذکر شده است و همین امر نشان می دهد مطلب مهم است.

وی افزود: امام باقر می فرماید: «بین ما و خدا قرابت و خویشاوندی نیست» از این رو که هر کس به قرب الهی رسیده علتی داشته و باید آن علت را جویا شد؛ اگر ائمه به این جایگاه رسیدند از بندگی خدا است؛ اگر قرار باشد بندگان به سمت خداوند سالک باشند امضای معصوم شرط این سلوک است.

این کارشناس دینی عنوان کرد: امام حسین فرمودند که رضای خدا در گرو رضایت اهل بیت است و این امر همیشه مورد تأکید آیت الله ابطحی بود که امضا را امام زمان بگیرید و با وجود ایشان ارتباط برقرار کنید.

حجت الاسلام مؤمنی گفت: آیت الله ابطحی به من می گفت که هر روز نماز استغاثه به امام زمان را می خوانم؛ کلماتی از بزرگان در خصوص آیت الله ابطحی می شونم که شگفت انگیز است و او کسی بود که علم و عملش منطبق بر یکدیگر هستند و اگر به توسل و استغاثه توصیه می کرد مقید بود؛ اگر به نوکری بقیه الله افتخار می کرد در عملش محسوس بود.

وی ادامه داد: توفیق بود که این عالم بزرگوار در جوار حضرت معصومه دفن شده و مراسم های سالگرد آن همزمان با رحلت حضرت معصومه برگزار شود؛ ایشان در اقلید امام زمان بسیار مورد احترام بود اما خودش می خواست کنار بی بی معصومه به خاک سپرده شود و خود خانم معصومه هم انگار چنین می خواست.

حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی گفت: از سه امام معصوم در خصوص حضرت معصومه روایت نقل شده که در میان امام زاده ها هیچ کس چنین شأن و منزلتی ندارد؛ اوایل کرونا که درب حرم ها را بستند بعضی ها گریه می کردند که چرا درب حرم را بستند الان دیدم که شخصی ادب زیارت را رعایت نمی کرد؛ امام رضا هم زیارت نامه گفتند هم ادب زیارت را گفتند و روایت معروف «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» از آن حضرت ذکر شده تا در دعا از حضرت معصومه شفاعت بخواهیم.

وی ادامه داد: شفاعت از دنیا آغاز شده و بهره برداری آن در آخرت صورت می گیرد و چه ایراد دارد برای ابتلائات دنیوی از حضرت معصومه طلب کنیم و بگوییم «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه»؛ طبق روایتی از امام رضا هر اثری که در رضایت امام رضا نهفته است در زیارت حضرت معصومه نیز وجود دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نمی دانم چرا بعضی ها احتیاط می کنند و می گویند «وفات شهادت گونه حضرت معصومه»؛ نویسنده کتاب «الصحیح فی سیره النبی» آورده است که حضرت معصومه در ساوه مجروح یا مسموم شد و در قم جان سپردند که یعنی حضرت به شهادت رسید و به هیچ وجه با مرگ طبیعی از دنیا نرفتند.

این مراسم به همراه عزاداری سالروز وفات حضرت معصومه با حضور هیأت عزاداری از اصفهان و نمازگزاران مسجد آیت الله مهدوی کنی تهران آغاز شد و در ادامه به ذکر مصیبت وفات حضرت معصومه پرداختند.

گفتنی است آیت الله محمدباقر موحد ابطحی در احیای عزاداری وفات حضرت معصومه نقش پررنگی داشتند.

ارسال نظرات