۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۹۵۶۳۳

عمر علامه طباطبایی در تفکر الهی قرآن و سنت گذشت

عمر علامه طباطبایی در تفکر الهی قرآن و سنت گذشت
آیت الله تحریری گفت: علامه طباطبایی عمری در تفکر الهی قرآن و سنت گذراند، درهای معرفت بر قلبش گشوده شد و شاگردانی همچون علامه حسن زاده آملی تربیت کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری استاد اخلاق حوزه علمیه در مراسم چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی گفت: علامه زندگی علمی توأم با معنویت داشت و با ایمان راسخ و با یک روش عمیق که روش تعقلی باشد به پایان رسانید.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: شاخصه اصلی تفسیر المیزان رجوع به منبع اصلی الهی و ارتزاق علمی و معنوی در اعماق آن است، برای معرفی این شخصیت خطبه ۸۷ نهج البلاغه را عرض می کنم که به نظر می‌رسد وجود شریف این علامه ذوالفنون نمونه ای از معارف این خطبه شریفه باشد.

وی با اشاره به خطبه ۸۷ نهج البلاغه افزود: محبوب ترین بندگان نزد خدا کسی است که از تمایلات نفس خود در این عالم خارج شده باشد و همت والای خود را برای رسیدن به درجات عالیه نفس الهی بکارگیرد، این از ویژگی‌های علامه طباطبایی بود.

آیت الله تحریری با اشاره به صفت محبین ابراز کرد: عده‌ای در ظاهر دوست اما در باطن دشمن هستند، عده‌ای دیگر دوست ما هستند اما در ظاهرشان نشان نمی دهند و دسته سوم هم ما را دوست دارند و هم در ظاهر نمود می‌دهند، این دسته در گرفتاری‌هایی به سر می‌برند اما این مشکلات زندگی باعث نمی‌شود دست از محبت ما بردارند و خدا به واسطه آنها مریض را شفا می دهد و ویژگی مهم این دسته معرفت الهی است.

وی با اشاره به علامات دسته سوم محبین اذعان کرد: آنها به معرفت توحید دست یافته و در مسیر علم توحید ثبات پیدا کردند، علامه بزرگوار اینگونه بود و عمری در تفکر الهی قرآن و سنت گذراند، درهای معرفت بر قلبش گشوده شد و شاگردانی همچون علامه حسن زاده آملی تربیت کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه در مکتب قرآن باید زانو زد، تصریح کرد: در مکتب قرآن باید زانو زد و قرآن را نباید مانند دیگر کتب نگریست، مرحوم علامه طباطبایی در آن زمانی که شبهات کمونیست ها به جهان اسلام سرازیر شده بود با علم برگرفته از کلام الهی به شبهات پاسخ داده و دفاع کرد.

آیت الله تحریری با اشاره به اوصاف علما اظهار داشت: علمای واقعی هوای نفس را از خود دور کرده و خدا هم چنین کسی را برای خود انتخاب می‌کند و این افراد از میخ های زمین خدایند و تمام هم و غمشان رسیدن به خدا و حمایت از دین الهی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این افراد درهای عالم غیب و معرفت به رویشان باز می شود و به روی دیگران می گشایند و مثلشان نسبت به معارف دین همانند خورشید است، علامه طباطبایی مظهر چنین اوصافی است که امیرالمومنین فرموده اند.

آیت الله تحریری در پایان با بیان این که علامه مجهول و ناشناخته زیست و مجهول رحلت کرد، خاطر نشان کرد: در هر زمان خدا زمینش را از چنین گوهرهایی خالی نمی گذارد و این ما می باشیم که باید به آنها دست بیابیم متاسفانه علامه طباطبایی مجهول و ناشناخته زیست و مجهول رحلت کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
زمان زاده - امیرمهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
ولی حیف که قدر اندیشه هاش خوب دانسته نمیشه
0
0