۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۹۵۶۹۵
امام جمعه دامغان:

مطالبه گری مردم از روحانیت نشان دهنده جایگاه بالای طلاب و فضلاست

مطالبه گری مردم از روحانیت نشان دهنده جایگاه بالای طلاب و فضلاست
قم ـ حجت الاسلام والمسلمین رستمیان گفت: مطالبه‌گری مردم از روحانیت و بیان دغدغه ها و انتظار اصلاح و بهبود، نشان دهنده سطح بالای جایگاه طلاب و روحانیون نزد مردم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، امام جمعه شهر دامغان، در جمع طلاب و فضلای دامغانی مقیم قم، ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، حضور در جمع طلاب را توفیقی الهی دانست و اذعان داشت:  همواره قدردان کسانی هستیم که در مسیر تحصیل علم و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام تلاش می کنند.

وی موضوع جایگاه روحانیت و حوزه‌های علمیه در کشور را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: حرکت انقلاب اسلامی به عنوان فرزند حوزه، متنسب به روحانیت است؛ لذا باید نسبت به این سوال که «در این 43 سال، با وجود فشار و دسیسه دشمنان اسلام و انقلاب، پایگاه و سرمایه اجتماعی روحانیت در چه وضعیتی است؟»، پاسخ دقیقی داشته باشیم.

امام جمعه شهر دامغان با بیان این که پیش از پاسخ به جایگاه روحانیت باید رسالت روحانیت را درست فهمید، اظهار داشت: رسالت روحانیت همان رسالت و کاری است که انبیای الهی برای دستگیری، راهبردی و هدایت جامعه مبعوث شده بودند.

وی با تاکید بر این که همان رسالت‌هایی که در قرآن کریم درباره انبیا داریم، نسبت به روحانیت نیز متصور است، اظهار داشت: همانطور که انبیا در مسیر نبوت اذیت و آذار می دیدند و زخم‌زبان می شنیدند، طلاب نیز انتظار مواجهه با چنین مشکلاتی را در مسیر خدمت به دین الهی داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان سخنان انبیا را عاملی برای حرکت جامعه به سمت تعالی بشریت عنوان کرد و اظهار داشت: هر‌اندازه که جامعه‌ از پیامبر(ص) حرف شنوی داشته باشد، نشان می‌دهد که پیامبر توانسته در رسالت خود نقش موثرتری داشته باشد.

وی اطاعت از پیامبر اعظم(صلی الله علیه) هم نوایی مردم با ندای نبوت و حضور موثر مردم در صحنه‌ها را از موفقیت های مثال زدنی رسول الله صلی الله علیه و آله توصیف نمود و اظهار داشت: برای رسیدن به پاسخ سوال نخست، باید به دایره فداکاری و حرف شنوی ملت از امامین انقلاب توجه نمود.

سخنران نشست با تاکید بر این که ملت ایران از فداکارترین ملت‌های تاریخ بوده، ایثارگری وصف‌ناپذیری در راه دین داشته‌اند، تصریح کرد: دوران جنگ ثابت نمود که مردم با قیام خود از ولایت اطاعت کردند؛ شهدای انقلاب نیز همواره بر پیروی از ولات تاکید داشتند. در وجود این همه توطئه‌ و دسیسه‌، اطاعت‌پذیری و قیام ملت و لبیک به منویات ولایت فقیه، بیشتر به معجزه شبیه است.

وی با بیان این که برخی از گروه ها در رابطه سرمایه اجتماعی روحانیت؛ بر این تصورند که روحانیت و حوزه، سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است!، تصریح کرد: به قطع می‌توان گفت؛ روحانیت نه تنها سرمایه اجتماعی خود را از دست نداده، بلکه این سرمایه عظیم اجتماعی‌ بنیه‌ای مستحکم و قوی‌تر پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان در ادامه گزارشی از فعالیت جهادی طلاب دامغان در حوزه سلامت و مقابله با کرونا ارائه کرد و ابراز داشت: اخلاق‌مداری جهادگران حوزوی در مبارزه با کرونا و خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی، اعتماد کادر درمان، بیماران و ملت را نسبت به جامعه روحانیت تقویت نموده است.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان این که در برخی از موارد عملکردهای برخی از روحانیون اعتماد مردم به حوزویان را خدشه دار می‌کند، یادآور شد: فاصله‌گیری طلاب و روحانیون از مردم و خالی کردن میدان ارتباط و تعامل از برجسته‌ترین دغدغه‌ها و ضعف‌ها به شمار می‌رود.

امام جمعه دامغان انس و ارتباط با مردم و مردمی زیستن را از اصول زیست اجتماعی و سیره انبیای الهی دانست و ابراز داشت: مطالبه‌گری مردم از روحانیت و بیان دغدغه و انتظارات از سوی مردم و انتظار اصلاح و بهبود، نشان دهنده سطح بالای جایگاه طلاب و روحانیون نزد مردم است.

وی با تاکید بر این که پایگاه اجتماعی روحانیت همچنان مستحکم و استوار است، خاطرنشان کرد: نیاز است تا روحانیون در تمام حوزه‌های اجتماعی و خدمت رسانی به ملت اعم از حوزه سلامت، حوزه‌های تخصصی آموزش و تربیت کودک، حوزه سالمندان، گردشگری و... ورودی تخصصی داشته باشند و در عرصه خدمت رسانی به ملت از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان در بخش پایانی سخنان خود به بیان خاطراتی از ابراز محبت و احترام مردم نسبت به روحانیت و گستره سرمایه اجتماعی روحانیون پرداخت.

ارسال نظرات