۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۹۵۸۴۷
مدیر موسسه بوستان کتاب قم:

بزرگترین پایگاه فروش کتاب مجازی را راه اندازی خواهیم کرد

بزرگترین پایگاه فروش کتاب مجازی را راه اندازی خواهیم کرد
انصاری گفت: وضعیت کتابخانی و مطالعه در کشور ما متاثر از شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه است و امیدواریم با تلاش دولت جدید و وزارت ارشاد مشکلات حل شود.

مطالعه جزء نیازهای اجتماعی هر کشوری است و هر انسانی به وسیله مطالعه می تواند با اندیشه های دیگران رابطه برقرار کند و از دستاوردهای علمی و ادبی دیگران بهره مند شود. اما امروزه مشکلاتی برای خرید و مطالعه کتاب وجود دارد که رغبت مردم به مطالعه و کتاب خوانی را کاهش داده است به همین خاطر خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با محمد باقر انصاری مدیر موسسه بوستان کتاب قم گفت‌وگویی داشته است.

رسا- به نظر شما وضعیت مطالعه و کتابخانی در کشور متاثر از چه شرایطی است؟
وضعیت کتابخانی و مطالعه در کشور ما متاثر از شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه است و امیدواریم که با تلاش و کوشش‌های دولت و ریاست و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مشکلات ناشر‌ها حل شود. بیشترین مشکلاتی که ناشران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمبود نقدینگی و نبود کاغذ و ناتوانی ناشران برای تامین کاغذ مورد نیاز است. سالیان سال وزارت ارشاد و سایر نهاد‌های فرهنگی دست در دست این وزارت خانه تلاش کردند تا به اعتلای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در کشور کمک کنند تا کتاب از سبد فرهنگی خانواده‌ها حذف نشود، ولی متاسفانه بالا بودن قیمت کاغذ و سایر اقلام مصرفی مثل چسب، زینک و مرکب که قیمت بالای چاپ کتاب‌ها را بالا برده است، توانایی مردم، برای خرید کتاب را به شدت پایین آورده است. 

کتاب خوانی و مشکلات ناشران
رسا- آیا بوستان کتاب بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است؟
ما با بررسی‌های میدانی و گزارش فروشگاه‌های متعدد که موسسه بوستان کتاب دارد، به این نتیجه رسیده ایم که خرید کتاب نسبت به دو سال گذشته به شدت پایین آمده و حتی نزدیک به صفر رسیده است و از سبد فرهنگی خانوار‌ها در حال جدا شدن است و این خطر بزرگی است که فرهنگ خانواده های ما را تهدید می کند.

رسا- آیا فضای مجازی می تواند خلَع کتاب های کاغذی را جبران کرد؟
هر چند فضای مجازی بیشتر فرصت است تا تحدید، ولی ما نیازمند این هستیم که کانال‌های خوب کتاب را به مردم معرفی کنیم چرا که مردم عاشق کتاب، دانایی و دانستن هستد تا خوراک روحشان را تامین کنند؛ به همین خاطر داشتن کتاب و در اختیارگیری کتاب، امری بایسته و گریز ناپذیر است و چون از لحاظ اقتصادی خرید کتاب برای غالب مردم ممکن و میسور نیست، اگر ما بتوانیم بستر‌های خوب کتاب را به مردم معرفی کرده و کمک کنیم که سازمان‌های پشتیبان بتوانند با بهای بسیار کمتری نسخه‌های الکترونیک را در اختیار مردم قرار دهند طبعاً در رغبت مردم به کتاب خوانی موثر و مفید خواهد بود.

کتاب خوانی و مشکلات ناشران

رسا- آیا برای استفاده مردم از فضای مجازی نرم افزار‌هایی نیز تولید و منتشر شده است؟
امروزه کارافزار‌ها و برنامک‌های بسیار خوبی در ایران طراحی و ارائه شده است که خیلی از استارتاب‌ها نیز آن‌ها را ترویج و تبلیغ می‌کنند، اما در عین حال لازم است که مردم با این کارافزا‌ها و برنامه‌ها آشنا شوند تا بدانند که لذت مطالعه و کتاب خوانی را می‌شود از طریق این بستر‌ها نیز به دست آورد و این نیاز به فعالیت‌های رسانه‌ای و آگاه کردن مردم دارد. به عنوان مثال بوستان کتاب، طرح کتاب خوانی به نام «پژوهان» طراحی کرده است که بالغ بر ۱۵,۰۰۰ عنوان کتاب بر روی آن نصب و بارگذاری شده است، اما این را باید به مردم معرفی کرد تا هم به مطالعه با لذت دست پیدا کنند و هم به یک پژوهش هموار.


رسا- با توجه به تجربیات بوستان کتاب در این زمینه، رغبت مردم به کتاب کاغذی بیشتر است یا به کتاب‌های دیجیتالی؟

می‌توان گفت که عموم مردم که به ابزار‌های هوشمندی مثل تلفن هوشمند دسترسی ندارند از مطالعه کتاب کمی دور شده اند و افرادی هم که تلفن‌های هوشمند دارند و با پیام رسان‌های مختلف در ارتباط هستند و مرتب مطالعاتی را دارند نیز مطالعات عمیقی نیستند و نهایت متنی که می‌خوانند از ۲۰۰ کلمه تجاوز نمی‌کند و ما نیازمند این هستیم که به آگاهی مردم بیفزاییم و مردم راهنمایی شوند تا به مطالعه کتاب‌های مناسب و شایسته ادام کنند؛ بنابراین فضای مجازی می‌تواند یک فرصت باشد، اما به شرطی که مسیرش نیز به مردم اطلاع رسانی شود.

کتاب خوانی و مشکلات ناشران


رسا- براساس نیاز سنجی که می‌گویید آیا موسسه بوستان کتاب در این زمینه تدبیری اندیشیده است؟

الحمدلله موسسه بوستان کتاب بزودی یکی از بزرگترین پایگاه فروش کتاب مجازی را رونمایی خواهد کرد و در حال حاضر نیز نمایشگاه مجازی ما بالغ بر ۲۵,۰۰۰ عنوان کتاب را در خود جای داده است که مخاطبان در ۲۴ ساعت شبانه روز می‌توانند به کتاب‌های الکترونیکی و نسخه فیزیکی آن‌ها دسترسی پیدا کنند و با درخواست مخاطبان، همکاران ما در مدت زمان ۴۸ ساعت کتاب انتخابی را از طریق پست ارسال می‌کنند. امیدوارم که این حرکت باعث تسهیل کتاب خوانی و رغبت بیشتر مردم به مطالعه باشد

ارسال نظرات