۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۹۶۰۰۶

وقتی اعتماد مردم به آیت‌الله رئیسی، تجمعات را مسالمت‌آمیز می‌کند

وقتی اعتماد مردم به آیت‌الله رئیسی، تجمعات را مسالمت‌آمیز می‌کند
اصفهان ـ نگاه دولتمردان به عنصرمهمی تحت عنوان ملت و جایگاه آن در تصمیمات مدیریتی، در بروز یا عدم بروز معضلات و بحران‌های بزرگ تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، 28 آبان‌ماه تجمعی در اصفهان برگزار شد و مردم همپای کشاورزان در بستر زاینده‌رود،‌ احیای این رود و بازگشت حق‌‌آبه اصفهان به این استان را از مسئولین خواستند.

جمیعت هم زیاد بود و برخی آمارها 100هزار و برخی نیز این جمعیت را چند صدهزار نفر برآورد می‌کنند و این جمعیت که از بحران آب در این استان و چند استان مجاور ناراحت بودند، اگر به تجمع خود رنگ اغتشاش می‌دادند، به بحران بزرگ امنیتی در این استان تبدیل می‌شد که بعید نبود به چند استان دیگر نیز کشیده شود.

با این حال آنچه مشهود بود اینکه مردم برای جلوگیری از این امر به صورت خودجوش این اعتراض را مدیریت انتظامی کردند و با تشکیل انتظامات مردمی، از سوءاستفاده هر عنصر اغتشاشگری که در سال‌های گذشته چنین تجمعاتی را به بستری برای به آشوب کشیدن کشور تبدیل می‌کردند، جلوگیری شد و حتی بر اساس گزارش ها شیرینی و غذا نیز در بین تجمع کنندگان توزیع می شد. اتفاقی که در تجمعات 8 سال گذشته دقیقا برعکس بود و معمولا چنین تجمع‌هایی هزینه بار بود.

تجمعی از این جنس 30 آبانماه در شهرکرد هم رخ داد و مردم این شهر نیز در مطالبه حق‌آبه خود به یکی از میادین اصلی این شهر آمده و تجمع کردند ولی بار دیگر با مدیریت مردم این تجمع جنس ناآرامی به خود نگرفت و رسانه ها نیز به طور کامل به پوشش آن پرداختند. براساس اخبار، این تجمع که حدود یک ساعت طول کشید بدون دخالت پلیس و به صورت مسالمت آمیز برگزار شد و به پایان رسید.

برخی افکارسنجی‌ها حاکی از این است که دولت جدید هرچند در برخی موارد مورد انتقاد است، اما 70 درصد مردم هنوز به رویکردهای آن امیدوارند و این ایجاد امید خود را در چنین بزنگاه‌هایی نمایش می دهد و موجب می‌شود مردم نه از در غضب و خشم بلکه از در تلاش برای اصلاح و بهبود وضعیت وارد عمل شوند و امیدواری خود را اینگونه به دولت و حاکمیت نشان دهند. البته این امیدواری نیز سرمایه است که باید با عمل به وعده‌ها در حراست از آن کوشید.

کم کردن فاصله رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور با مردم در جریان سفرهای استانی و دیدارهای سرزده و همچنین عدم روحیه تبختر و غرور به این فضا کمک شایانی کرده و می‌کند.

بی شک اگر در طول 8سال گذشته و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این همراهی و همدلی با مردم بود، آن اتفاقات تلخ نیفتاده بود.

24 آبان 98 به یکباره اعلام شد که بنزین افزایش یافته است و مردم صبح آن روز با مراجعه به پمپ بنزین‌ها متوجه شدند بنزین آزاد سه برابر افزایش قیمت داشته است. اتفاقی که همه شئون اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می داد. اولین اعتراضات از همان روز شروع شد و مردم از اینکه از سوی دولتمردان هیچ انگاشته شده‌اند دلخور بودند.

بعد که حسن روحانی رئیس جمهور وقت در سخنرانی ۶ آذر خود با لحن بسیار ناراحت کننده‌ای اعلام کرد که «من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده‌ است»؛ این اظهار نظر روحانی نیز آتش نارضایتی مردم را برافروخت و تجمعات هروز گسترده تر شد و اغتشاشگران نیز هر روز بیشتر از دیروز بر سوء استفاده‌های خود از چنین وضعیتی افزودند و کشور دچار خسارات زیادی شد.

نگاه دولتمردان به عنصری تحت عنوان مردم و ملت و جایگاه چنین عنصری در تصمیمات مدیریتی آنها در بروز یا عدم بروز معضلات و بحران های بزرگ تاثیر به‌سزایی دارد. در تجمع بزرگ اصفهان اگر معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو بصورت زنده با رسانه ملی گفت وگو نمی کردند و اگر رسانه ملی که در دوران جدید خود همسویی و هم راستایی رویکردی خوبی در زمینه مدیریت افکار عمومی با دولت دارد، آن تجمع را به صورت زنده و لحظه‌ای پوشش نمی‌دادند، بعید نبود میدان برای اغتشاشگرانی باز شود، که با پیوست‌های رسانه‌ای چون فرستادن فیلم‌های کوتاه موبایلی فضای بحران زده‌ای را به جامعه و کل دنیا مخابره می‌کردند.

ورود به موضع شخص رئیس جمهور در ماجرای حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها و پوشش مناسب رسانه‌ای این بحران یک‌روزه توسط رسانه ملی یکی دیگر از عرصه‌هایی است که نشان داد می‌توان با اصلاح نگاه مدیریتی از بروز بحران جلوگیری کرد.

ارسال نظرات