۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۹۶۰۵۲
بیانیه بالندگی بسیج حوزه‌های علمیه در گام دوم انقلاب؛

بسیج، تجلی حقیقی مردم‌سالاری است

بسیج، تجلی حقیقی مردم‌سالاری است
به مناسبت روز طلاب و روحانیون بسیجی، متن بیانیه بالندگی بسیج حوزه های علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی در همایش «روحانیت بسیجی علمداران بصیرت و مقاومت» قرائت شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه های علمیه صبح امروز در همایش «روحانیت بسیجی علمداران بصیرت و مقاومت» که در سالن همایش مدرسه دارالشفاء برگزار شد، به مناسبت دوم آذرماه روز قشر طلاب و روحانیون بسیج، متن بیانیه بالندگی بسیج حوزه های علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی را قرائت کرد که به این شرح است: 

بسیج، تلألو باشکوهی از همه‌ی ارزش‌ها و حماسه‌های الهی، تبلور زیبایی از همه‌ی مقدسات و معنویات روحانی، تجسم پرمعنایی از همه‌ی معارف و آموزه‌های وحیانی و تجلی باصلابتی از اراده‌های پولادین بهترین بندگان خدا روی زمین است و به فرموده امام بسیجیان «بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه‌ی پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن، نام و نشانی در گمنامی و بی‌نشانی گرفته اند».

این حقیقت نورانی که در ابتدای نهضت اسلامی با محوریت روحانیت انقلابی و در هشت سال دفاع مقدس، تحرک و تکامل داشت و در گام اول انقلاب نقشی برجسته آفرید، در گام دوم انقلاب نیز باید به میزان انتظارات و نیازمندی‌های گسترده‌ی نظام و جامعه‌ی اسلامی خود را مجهز به خلاقیت، نوآوری و ابتکارات نموده و در مقیاس درگیری تمدنی با نظام مادی غرب و دستاوردهای آن به عنوان بزرگ‌ترین مُنکَر دوران غیبت، ظاهر شود و دربرگیرنده، هماهنگ‌کننده، انسجام‌بخش، هدایت‌آفرین و حامی حرکت‌ها و ظرفیت‌های مردمی با امامت و هدایت‌گری روحانیت در مواجهه‌ی تمدنی با دنیای غرب باشد و آن‌گونه که شایسته است فرصت حضور مردمی را در یک درگیری همه‌جانبه در همه‌ی ساحات فراهم سازد.

چه در ساحت فکر و اندیشه در برابر شبهات و نگرش‌های باطل، چه در ساحت علم و دانش در برابر علوم سکولار،چه در ساحت تربیت و اخلاق و معنویت انقلابی در برابر جریان‌های معنوی نوپدید و بسترهای تربیتی غرب، چه در ساحت سبک زندگی در برابر سبک زندگی غربی و ساختارها و روابط اجتماعی آن، چه در ساحت محصولات متنوع و جذاب هنری و رسانه ای در فضای حقیقی و مجازی در برابر رسانه‌های متنوع، جذاب و پر طمطراق عصر جدید، چه در ساحت صنایع و تکنولوژی‌های پیشرفته در برابر دستاوردهای دنیای مدرن، چه در ساحت مدیریت و حکمرانی جهانی در برابر ساختارها و اسناد بین‌المللی، چه در عرصه جهاد کبیر و مقابله با قدرت‌های استکباری و فرهنگ‌سازی گفتمان مقاومت و چه در سایر ساحات و ابعاد تمدنی.

در هفته بسیج و در آستانه سالگرد تاسیس این نهاد مقدس به تدبیر حکیمانه حضرت امام خمینی; که فرمودند: "امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند.(۰۲/۰۹/۶۷)" و با هدف ارتقای جایگاه بسیج در حوزه‌های علمیه متناسب با رسالت و مأموریت «حوزه‌ی انقلابی» و ارائه‌ی الگوی نقش‌آفرینی بسیج اساتید، طلاب و روحانیون در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ویژه در عرصه یاری‌بخشی به نظام اسلامی و شکل‌دهی به دولت و جامعه اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی به نکات زیر تاکید می‌کنیم:

بسیج گرچه وظیفه‌ی دفاع از امنیت کشور را برعهده دارد؛ اما صرفاً یک تشکیلات نظامی نیست و همه‌ی عرصه‌های مجاهدت در راه اقامه‌ی دین و پاسداری از انقلاب را خصوصا در عرصه‌های بحران شامل می‌شود.

بسیج یک تشکیلات صرفاً نخبگانی نیست و توده‌های مختلف ایمانی را در اقشار مختلف فرا می‌گیرد.

بسیج یک تشکل خاص در عرض سایر تشکل‌ها یا حتی یک حزب فراگیر نیست؛ بلکه بستر حضور همه‌ی مؤمنان پای اهداف انقلاب اسلامی و در مسیر حرکت به سوی جامعه‌ی توحیدی و تمدن اسلامی جهانی را فراهم می‌کند.

بسیج تجلی حقیقی مردم‌سالاری است و به پیش‌بری حاکمیت، با اراده‌ی قدرتمند مردم کمک می‌کند.

با توجه به اینکه مأموریت اصلی حوزه‌های علمیه تبلیغ و اقامه‌ی دین است و طلبه یک نیروی فکری، سیاسی، فرهنگی و تربیتی است که عمدتاً خدمات نرم به جامعه ارائه می‌دهد، طلبه‌ی بسیجی نیروی مخلصی است که با دریافت‌های علمی و معنوی از حوزه علمیه و حضور فعالانه در جامعه به سوی آرمان تشکیل تمدن نوین اسلامی به صورت سازمان‌یافته و با احساس مسئولیت و حضور هوشمندانه و بهنگام، مجاهدانه فعالیت می‌کند.

حوزه‌های علمیه و نهاد مرجعیت شیعه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود، با مجاهدت و فداکاری در اعتلای کلمه الله و پاسداری از مکتب تشیع کوشیده‌اند و میراث ارزشمند پیامبران الهی و اهل بیت عصمت و طهارت را به نسل ما و عصر ما رسانده‌اند و اکنون نیز اسناد بالادستی و تحولی حوزه، به هدف تامین و تضمین حوزه‌ی انقلابی و پاسخگو شکل‌گرفته و تدوین شده است.

فعالیت بسیجی در عالم طلبگی باید به یکی از کارویژه‌های طلبگی بازگشت داشته باشد و شأن طلبگی در آن لحاظ شود. اگر طلبه، امامت و هدایت فکری و فرهنگی جامعه را برعهده دارد، بسیج روحانیت نیز باید امامت و هدایت سایر اقشار بسیج را برعهده بگیرد و نقش نرم خود را نسبت به آنان ایفا کند.

طلبه بسیجی در کنار فعالیت‌های مستقیم سیاسی و خدمات جهادی که در استحکام شخصیت و تربیت جامع او بی‌شک تأثیرگذار است، خود را موظف به حل مسائل فکری انقلاب و تربیت نیروی آن می‌داند.

طلبه باید در مقیاس یک راهبر تربیت شود و در قامت یک مربی و سرپرست بتواند در محیط پیرامون خود، ایفای نقش کند.

بسیج اساتید، طلاب و روحانیون (برادر و خواهر)، همه‌ی کمالات بسیج و ارکان ماهیت آن را به هویت حوزوی پیوند می‌دهد و در کنار خدمات جهادی و کارهای شعائری و مناسکی، رویکرد محتوایی و تربیتی اتخاذ می‌کند.

بسیج حوزه‌های علمیه یک پایگاه تربیتی پرظرفیت است که تربیت جامع طلبه را خصوصاً در ظرف کار جمعی و تشکیلاتی تأمین می‌کند.

بسیج حوزه‌های علمیه پایگاه انقلابی بودن و پاسدار انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه است.

بسیج حوزه‌های علمیه تحقق‌بخش گام دوم انقلاب در حوزه‌هاست.

مهمترین قالب فعالیت بسیج طلاب در رفع نیازهای جامعه و نظام، تشکیل کارگروه‌های حل مسئله در افق تمدن‌سازی اسلامی است که رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) بدان تاکید ورزیده‌اند.

بسیج میدان عمل مناسبی برای مشق نقش‌آفرینی در مقیاس «راهبر اجتماعی» است و فعالیت‌های بسیج در خدمت به نظام و جامعه، این فرصت را در اختیار طلاب قرار می‌دهد تا خود را در این مقیاس و این میدان ارزیابی نمایند.

بسیج طلاب کانون تولید فکر و تربیت نیرو است. یعنی بهترین خدماتی که حوزه می‌تواند در اختیار سازمان بسیج قرار دهد اول: تولید فکر راهبری انقلاب و دوم: تربیت نیروی کارآمد انقلابی است.

بسیج حوزه باید با دست در دست بسیج دانشگاه با تمام توان به مقاصد بزرگی که امام راحل فرموده‌اند بیندیشد و مأموریت‌های زیر را محقق سازد:

دفاع از انقلاب و اسلام

پاسداری از استقلال نظام و اصول تغییرناپذیر "نه شرقی و نه غربی"

جلوگیری از نفوذ ایادی بیگانه در حوزه و دانشگاه

تحکیم باورهای اعتقادی بسیجیان

ارائه‌ی چارچوب‌های اصیل اسلام ناب محمدی(ص) به تمام اعضای بسیج

ایستادگی در مقابل شرق و غرب

ایجاد حکومت بزرگ اسلامی از راه تأسیس هسته‌های مقاومت در تمام جهان

قطع ریشه‌ی ضدانقلاب در تمام ابعاد

از ساحت قدس پروردگار توفیق انجام وظیفه در خدمت به بسیج و بسیجیان را خواهانیم و علو درجات امام بسیجیان و فرزندان مخلص جان‌برکف او را طلب می‌کنیم.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور

عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

/پ203/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
هداف مشترک میتونه آدما رو بهم نزدیک کنه
0
0