۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۹۶۰۷۴
مدیر حوزه های علمیه خواهران:

«خانواده» تضعیف شود، انقلاب دچار چالش خواهد شد

«خانواده» تضعیف شود، انقلاب دچار چالش خواهد شد
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه کیان خانواده مورد تهدید قرار گرفته و حوزه علمیه باید آن را حل کند، گفت: در صورت تضعیف «خانواده»، انقلاب دچار چالش می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران کشور در همایش بزرگ طلاب و اساتید بسیجی خواهران قم که در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: بسیج ایجاد فرصت کرد و ظرفیت های خاموش با این اقدام حکیمانه امام خمینی روشن شد و همچنین باز کردن میدان برای حضور عفیفانه و مؤثر خواهران در عرصه های اجتماعی از برکات ایجاد این نهضت است.

وی با نگاه تفسیری خود که به ترتیب نزول آیات و سور قرآن را بررسی می کند با ذکر آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: در اوایل اسلام قرآن از زنده به گور کردن دختران در مذمت آن یاد می کند و در ادامه دوران حضور نبی اکرم در آیاتی از بالا کشیدن سهم الارث زنان صحبت به میان آمد؛ همین طور که در فرصت های مختلف به نقش زنان اشاره ای شد بعد از تثبیت نقش اجتماعی بانوان آیاتی در سوره توبه نازل شد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در ادامه افزود: در سوره نحل که هفتادمین سوره نازل شده است و در زمانی بوده که رشد یافتگی در جامعه صدر اسلام حاصل شده و کیفیت زندگی تغییر کرده زن و مردم را با هم تبلیغ به حیات طیبه می کند؛ فرصت های اینچنینی که ایجاد می شود و نقش زن به مرور تعریف می شود به طوری که در آخرین سوره ای که بر پیامبر نازل شده حرف بزرگی زده می شود.

وی تأکید کرد: سوره توبه آخرین سوره ای است که در دوران 23 ساله نزول قرآن، نازل شده که در آیه 71 آن با نام بردن جدا گانه از مرد مؤمن و زن مؤمن می فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ» یعنی زن مؤمنه هم می تواند ولایت پیدا کند و در واقع به زن ولایت را می بخشد؛ پس از طرح مسأله ولایت از امر به معروف که نقشی اجتماعی است در آیه نام برده شده که زن هم نباید نسبت به هنجارها بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار داشت: این جایگاهی است که دین و قرآن به زن داده است و همچنین رهبر کبیر انقلاب هم تأکید کرده که زن ها نیمی از جامعه بوده که بر نیم دیگر تأثیر دارند.

وی با اشاره به آیات مربوط به مواجهه فرعون با حضرت موسی گفت: فرعون خطاب به ملت خود قوم موسی و شرایط ظاهری آن ها را خفیف و ضعیف نشان می داد و با اشاره به نیل و رودهای جاری اقتصاد مردم که در دست او است را به عنوان قدرت خود مطرح می کرد؛ امروز نیز جریانی در دنیا سعی در استخفاف اندیشه دینداران داشته و به دنبال تغییر لذت ها است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: انقلاب که آمد نگاه ها را به زن و به طور کل جامعه عوض کرد و لذت ها را از جهت دیگر مطرح کرد اما در جبهه ای دیگر به دنبال تحقیر کشاندن داشته ها انقلاب است که در حال حاضر این دو جبهه به شدت در تزاحم هستند؛ کار خواهران طلبه استوار سازی مردم عنوان شده است.

وی ادامه داد: رهبری از حوزویان توقع دارد دین را محقق کنند و باید دغدغه ما در حوزه این باشد که چگونه می توان دین را در عرصه زندگی محقق کرد؟ مسائل کشور بسیار پیچیده شده و نمی توان مسائل پیچیده را با راه حال های ساده حل کرد چرا که جریان استخفاف برای هر عملی فلسفه ای ساخته است و متغیر های امروز جامعه بسیار زیاد است.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور گفت: برای ما این سؤال باقی است که چرا پس از گذشت 40 سال از انقلاب نتوانستیم تغییری در پوشش ایجاد کنیم؛ اگر مسأله حجاب و پوشش دقیق بررسی نشده و متغیر ها درست تحلیل نشوند و همچنین منطق اسلام متناسب با مسأله به میدان نیاید نمی توان جواب گرفت.

وی تأکید کرد: جامعه بر مدار قدرت خانواده است و اگر خانواده ضعیف شود آسیبش را جامعه می بیند؛ باید موانع فرزند آوری و عوامل طلاق را شناسایی و رفع کرد و همچنین در حوزه های علمیه با محوریت خانواده به عرصه های اجتماعی ورود کنیم؛ توان مدیریت خانواده در دست زن است و نقش بسیار مهمی دارد.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: امروز کیان خانواده مورد تهدید قرار گرفته و حوزه علمیه باید آن را حل کند.

وی با اشاره به نقش زنان در نهضت پیامبر گفت: حضور زنان در جنگ های صدر اسلام کمتر از 20 نفر است اما حضور زنان بود که نهضت پیامبر را جلو برد و وجود خانم های معتقد در کانون خانواده در میدان های سخت موانع ایثارگری را رفع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در پایان خاطرنشان کرد: اگر خانواده تضعیف شود انقلاب دچار بحران و چالش خواهد شد و مسأله ای که امروز باید در حوزه خواهران دنبال کنیم مسائل پیرامون خانواده را با مهارت به انجام برسانیم./کد خبرنگار: 109/

خبرنگار: سعید حضرتی

ارسال نظرات