۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۹۶۰۷۵
در گفت‌وگو با رسا تشریح شد؛

برنامه های فرهنگی امام جمعه اسلام آبادغرب

برنامه های فرهنگی امام جمعه اسلام آبادغرب
کرمانشاه ـ بیت امام جمعه اسلام آبادغرب کارهای زیربنایی مناسبی در حوزه فرهنگی و مذهبی در شهرستان اسلام آبادغرب در دست انجام و پیگیری دارد.

اشاره: ائمه جمعه و جماعت با توجه به جایگاه ویژه ای که در بین آحاد جامعه دارند در بحث انجام امور فرهنگی و مذهبی از پتانسیل های بسیار بالایی برخوردار هستند به گونه ای که امامان جمعه می توانند در مسایل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی تحول آفرین باشند.

با انتخاب حجت الاسلام سیدروح الله زمانی موسوی به عنوان امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب کارهای زیربنایی مناسبی در حوزه فرهنگی و مذهبی در شهر اسلام آبادغرب و روستاهای تابعه با سرعت خوبی در حال انجام و پیگیری است.

بدین منظور خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، گفت‌وگویی تفصیلی را با حجت الاسلام زمانی موسوی، امام جمعه اسلام آبادغرب حول محور کارهای فرهنگی، مذهبی و ... در این شهرستان انجام داده است.

حجت الاسلام سیدروح الله زمانی موسوی در این گفت وگو ضمن تقدیر از اطلاع رسانی خوب خبرگزاری رسا، اظهار داشت: در تپه «نورالشهدا» واقع در محله «شهرستانی» پیکر 3 شهید گمنام دفاع مقدس سالیان گذشته خاکسپاری شده بود که یکی از این شهدا بعد از عملیات تفحص، حدود سال 90 در این مکان دفن گردید با این وجود به علت وضعیت خاص جغرافیایی این تپه، رفت و آمد مردم برای زیارت مزار این شهدای گمنام به سختی انجام می گرفت و همین عامل به دغدغه همه مردم و دلسوزان این شهر تبدیل شده بود.

«نورالشهدا» تپه ای که سرآغاز کارهای فرهنگی شد

امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: البته باید اذعان کرد عدم توجه و رسیدگی به تپه «نورالشهدا» اسلام آبادغرب با کوتاهی برخی از مسؤولان همچنان استمرار داشت که خوشبختانه با استعانت و یاری خداوند متعال کارهای زیربنایی خوبی در این تپه با مشارکت گروه های جهادی و نیز برخی از ادارات همانند شهرداری، اداره راه، شرکت توزیع برق و... انجام گرفته یا در دست انجام است.

وی افزود: البته ناگفته نماند که قرار بود که قبور این شهدای گمنام به اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی به داخل شهر منتقل شوند که برخی مسایل سبب شد که این اقدام عملی نشود البته در این مورد حکمت بزرگی در میان بود.

این استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان خود گفت: سنگ مزار یکی از شهدای گمنام تپه نورالشهدا بدون هیچ علتی شکسته است و همین امر باعث شد که اقداماتی برای جایگزینی سنگ قبر جدید این شهید گمنام انجام پذیرد که در همان شب، یکی از بزرگان و معتمدین شهر در خواب می بیند که شهید مذکور درخواست می کند که هیچ سنگ قبری برای وی جایگزین نکنند، لذا همین خواب باعث شد که آزمایش «DNA» از این شهید گرفته شود و بعد از 36 سال هویت این رزمنده شهید مشخص شد. این شهید؛ شهید فتحعلی قره باغی اهل استان همدان بود که موضوع را به خانواده وی اطلاع دادیم، ولی پدر و مادر این شهید والامقام در قید حیات نبودند و برادران و خواهران وی موافقت کردند که پیکر شهید قره باغی همچنان در تپه «نورالشهدا» اسلام آبادغرب باقی بماند.

شهدای گمنامی که منشا برکت برای شهر شدند

حجت الاسلام زمانی موسوی تصریح کرد: لذا این اتفاق را به فال نیک گرفتیم و کارهای عمرانی در این تپه آغاز شده است و ان شاء الله با همکاری گروه های جهادی، بسجیان، خیرین و نیز مدیران دولتی کارهایی زیربنایی این بخش در حال انجام است و البته ناگفته نماند که به یُمن وجود پیکر این شهدای گمنام، کوچه های محله شهرستانی که تا قبل از این قضیه وضعیت بسیار نامناسبی داشتند، بازسازی و ترمیم شوند.

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در ادامه اظهار داشت: اولین کار این بود که با کمک مردم شهیدپرور و دلسوزان انقلاب و نیز ادارات مربوطه همانند شهرداری، اداره راه، شرکت توزیع برق و.... در ابتدا مسیری برای عبور و مرور راحتر به این تپه آماده گردید و تیرهای برق در دو سمت این مسیر جایگزین شده و در حال حاضر کار برق کشی در دست انجام است و همچنین دو سمت این مسیر درختکاری شده است و بنابر پیش بینی های صورت گرفته ان شاء الله تا قبل از سال 1401 این مکان کاملا آماده پذیرایی از کاروان های راهیان نور و مردم شهیدپرور این شهرستان خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه به برخی از اقدامات انجام شده در این مکان اشاره کرد و افزود: در روزهای نخستین مراسم دعای ندبه در روزهای جمعه با حضور حدود 10 نفر به صورت هر هفتگی در این مکان برگزار می شد که خوشبختانه اکنون این تعداد از شرکت کنندگان در این مراسم پرفیض و معنوی  به 120 نفر رسیده است.

امام جمعه اسلام آبادغرب تاکید کرد: البته برنامه های دیگری در این تپه همانند برنامه بزرگداشت هفته دانش آموزی و... برگزار شده است و بی شک با مهیا شدن بسترهای بیشتر در این منطقه شاهد شکوفایی این تپه خواهیم بود و این مکان به یکی از «المان» های فرهنگی مهم این شهر تبدیل خواهد شد.

رزمایش کمک های مومنانه به نیازمندان با شیوه ای جدید

حجت الاسلام زمانی موسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با شروع کرونا در جامعه تصمیم گیری ما این شد که نوع برگزاری رزمایش ها شکل دیگری داشته باشد، بدین منظور اولین قدم در انجام این امر دائمی کردن رزمایش ها بود به گونه ای که خود نیازمندان برای تحویل بسته های معیشتی شخصا به مکان مربوطه مراجعه می کنند.

وی به دیگر اقدامات فرهنگی در سطح شهر اسلام آبادغرب اشاره کرد و گفت: موضوع دیگری که باعث شده بود شکل و ماهیت فرهنگی و اجتماعی اسلام آبادغرب به صورت جدی تهدید شود، تردد افراد معتاد، کارتن خواب و بی خانمان در سطح شهر و معابر عمومی بود که در این راستا کارهای زیادی برای برون رفت از این وضعیت ناخوشایند در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه به این افراد پوشاک مورد نیاز داده شده است، افزود: با تعامل مدیران شهری تعداد زیادی از این افراد در گرمخانه های شهر مستقر شدند و از سوی دیگر چون این افراد بی خانمان فاقد هرگونه کارت شناسایی یا کارت ملی بودند در بحث دریافت 2 دُز واکسن با مشکل مواجه می شدند که این موضوع را با کمک مرکز بهداشت شهرستان مرتفع کردیم.

حجت الاسلام زمانی موسوی ادامه داد: همچنین برای اینکه این افراد را از خیابان گردی و... نجات دهیم تعدادی کتاب را از کتابخانه عمومی شهر امانت گرفتیم و به افراد مذکور برای مطالعه تحویل دادیم، همچنین با هماهنگی های لازم با حوزه علمیه این شهرستان مقرر شد که با حضور اساتید حوزوی جلساتی برای این افراد برگزار شود.

مساجد باید مراکز نیکوکاری، حل اختلاف و کانون فرهنگی فعال داشته باشند

امام جمعه اسلام آبادغرب در ادامه به برنامه های مدنظر گرفته شده برای ارتقا جایگاه مساجد این شهرستان اشاره کرد و گفت: به صورت مستمر و هدفمند از مساجد شهرستان اسلام آبادغرب بازدید می شود و ضمن بررسی و شناسایی مشکلات و موانع موجود در این امکان مذهبی کمک هایی که مورد نیاز می باشد نیز به مسجدهای مربوطه ارائه می شود.

حجت الاسلام زمانی موسوی تأکید کرد: اعتقاد ما این است که هر مسجدی باید یک مرکز نیکوکاری، یک مرکز حل اختلاف و یک کانون فرهنگی فعال داشته باشد یعنی باید تلاش کنیم که سطح کارکردی مساجد متنوع تر شوند.

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به ارتباط دفتر امام جمعه اسلام آبادغرب با انجمن ها و سمن های مردم نهاد و مراکز تسهیل گری، عنوان داشت: یکی از کارهای جدی که همواره پیگیر آن بوده و هستیم ارتباط و تعامل با انجمن های مردم نهاد در حوزه ها و بخش های مختلف است.

سرکشی از ورزشکاران شهرستان و پیگیری مشکلات آنان

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب گفت: خوشبختانه انجمن های مردم نهاد این شهرستان در حوزه های مختلفی همانند حوزه فرهنگی، حوزه اجتماعی، حوزه ورزشی، حوزه محیط زیست، حوزه آموزشی و... فعالیت دارند که این خود یک امتیاز محسوب می شود، بنابراین کارهای بزرگی در حفاظت از محیط زیست و عرصه های طبیعی با انجام کارهای فرهنگی با مشارکت انجمن های مردم نهاد صورت می گیرد و امیدواریم که این امر استمرار داشته باشد.

حجت الاسلام زمانی موسوی تصریح کرد: در حوزه ورزش نیز برنامه های بسیاری در دست اجرا داریم و با حمایت مردم و ادارات متولی به دنبال نهادینه سازی ورزش در جامعه هستیم، زیرا ورزش باعث می شود که انسان از بسیاری ناهنجاری های فردی و اجتماعی به دور باشد.

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب ادامه داد: همچنین به صورت مستمر از قهرمانان ورزشی این شهرستان سرکشی می شود و مشکلات آنان همانند اشتغال و ... پیگیری می شود.

حجت الاسلام زمانی موسوی در پایان با اشاره به اینکه شهرستان اسلام آبادغرب از تنوع مذهبی بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در بحث تقریب مذاهب در شهرستان اسلام آبادغرب کارهای بسیار خوبی انجام شده است ولی با این وجود در مباحث دینی و فرهنگی برنامه هایی در دستور کار داریم که ان شاء الله به مرور زمان یکایک این برنامه ها عملیاتی خواهند شد./1400/گ404/

ارسال نظرات