۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۶۹۶۲۶۱

دولت چین برای نشان دادن دوستی خود، واکسن به ایران اهدا می کند

دولت چین برای نشان دادن دوستی خود، واکسن به ایران اهدا می کند
وزیر امور خارجه چین با اشاره به پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان تهران و پکن خاطر نشان کرد: روسای جمهور ایران و چین تعامل استراتژیک بسیار خوبی با یکدیگر دارند که این نقشه راه برای توسعه روابط دوجانبه را مشخص می کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، وزارت امور خارجه چین امروز (پنج شنبه) با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام گفت وگوی حسین امیرعبدللهیان و وانگ یی وزرای خارجه ایران و چین که روز چهارشنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: وانگ یی در اظهارات خود بر آمادگی پکن برای همکاری با ایران به منظور مقابله با هر گونه یک جانبه گرایی و زورگویی، حفظ اصول عدم دخالت در امور داخلی (سایر کشورها) و همچنین انصاف و عدالت بین المللی تاکید کرد.

بنابر گزارش وزارت امورخارجه چین، وانگ یی در ادامه به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان تهران و پکن اشاره کرده و گفت: ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ روسای جمهوری ایران و چین تعامل راهبردی بسیار خوبی با یکدیگر دارند و این مسیر تعمیق روابط میان دو کشور را ترسیم می‌کند. چین از حمایت ایران از ابتکار توسعه جهانی قدردانی می‌کند و آماده همکاری با تهران برای اجرای برنامه همکاری جامع و تلاش برای حصول دستاورد‌های جدید در مشارکت راهبردی ایران و چین است.

وی افزود: دولت چین برای نشان دادن دوستی خود با ایران تصمیم گرفته است تا یک سری دیگر واکسن (کرونا) به ایران اهدا کند.

وزیر امورخارجه چین همچنین اظهار داشت: هدف از "اجلاس برای دموکراسی" که از سوی ایالات متحده پیشنهاد شده است در اصل ایجاد تفرقه در جهان تحت لوای دموکراسی، تحریک بلوک (شرق) به رویارویی از طریق خطوط ایدئولوژیک و تلاش برای اجرای سبک آمریکایی در جهت تغییر سایر کشور‌های مستقل به منظور تامین نیاز‌های استراتژیک آمریکا است. این رویه برخلاف روند کنونی دنیا و محکوم به شکست است.

وزارت امورخارجه چین در ادامه اعلام کرد که دو طرف در رایزنی‌های خود درباره موضوع برنامه هسته‌ای ایران، از سرگیری آتی مذاکرات وین رایزنی کرده و وانگ یی خاطر نشان کرده است که بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک به مسیر اصلی خود فرصت‌های جدیدی را به وجود خواهد آورد و چالش‌های زیادی نیز پیش روی خود خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته اعلام کرد که دیپلمات‌های ارشد ایران و جمهوری خلق چین در یک گفتگوی برخط در مورد گسترش روابط دوجانبه، تحولات افغانستان و مذاکرات برجام برای لغو تحریم‌های غیر قانونی رژیم آمریکا علیه ملت ایران تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با ابراز خرسندی از تحولات مثبت روابط دو کشور در چند ماه اخیر، اظهار داشت: تمهیدات لازم برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی دو کشور انجام شده و جزئیات آن در اولین فرصت به طرف چینی ارائه خواهد شد.

امیر عبداللهیان همچنین دخالت رژیم آمریکا در امور داخلی چین به بهانه‌های مختلف و تلاش این کشور‌ها برای سیاسی کردن ورزش از جمله با منع دسترسی تیم‌های ورزشی ایرانی به منابع مالی و تهدید به عدم مشارکت در المپیک زمستانی پکن را محکوم کرد.

ارسال نظرات