۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۶۹۶۳۷۱
قاری و موذن حرم حضرت معصومه(س):

لحن ساده و صوت زیبا تلاوت عبدالباسط را ماندگار کرد

لحن ساده و صوت زیبا تلاوت عبدالباسط را ماندگار کرد
حجت الاسلام خورشیدی گفت: راز ماندگاری تلاوت عبدالباسط لحن ساده، ارتباط پذیر، تاثیرگذار و صوت زیبا است.

حجت الاسلام محمد اسماعیل خورشیدی قاری بین المللی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز رحلت عبدالباسط قاری جهانی و پرآوازه جهان اسلام گفت: در رابطه با تلاوت عبدالباسط محمد عبدالصمد چندنکته مطرح است، مطلب اول بحث علت تاثیرگذاری تلاوت این قاری در بین مردم و مطلب دوم به لحاظ فنی و تکنیکی در تلاوت است.

وی ادامه داد: بدون اغراق تاثیرگذارترین و پرنفوذ ترین قاری جهان اسلام در تمام ادوار است که برای آن نسخه دومی وجود ندارد، علت این تاثیرگذاری فوق العاده عبدالباسط را باید در سبک تلاوتش جستجو کرد، اگر تمام تلاوت ها را به دو دسته سبک های لحن محور و صوت محور تقسیم کنیم، این قاری نام آشنا در دسته دوم یعنی صوت محور قرار می گیرد چرا که قرائتش بیشتر به صوت تکیه دارد.

لحن ساده و صوت زیبا تلاوت عبدالباسط را ماندگار کرد

قاری و موذن حرم حضرت معصومه اظهار داشت: اساتید ممتاز قرآنی معتقدند وقتی این صدا عجین با نفس طولانی و استفاده از آهنگ های ممتمد اما ساده شده است، در عمق جان ها نفوذ کرده است، لحن ساده و صدای بی نظیر او موجب ارتباط مردم با صدا و سبک عبدالباسط شده است.

وی با بیان اینکه قاریان زیادی خواستند از عبدالباسط تقلید کنند اما چون خصوصیات صوتی مشابه او را نداشتند، موفق نشدند، تصریح کرد: خصوصیات صوتی عبدالباسط در هیچ قاری وجود ندارد به همین جهت کسی نتوانسته مانند او تقلید و قرآن را قرائت کند.

حجت الاسلام خورشیدی با اشاره به اینکه عبدالباسط محبوب‌ترین قاری در تمام بلاد اسلامی است، اذعان کرد: در دوران کودکی چون صدا اوج مطلوبی و از مساحت بالایی برخوردار است، قاریان کودک بهتر می توانند سبک این قاری جهان اسلام را تقلید کنند، اما هرچه سن بالاتر می رود توانایی صوتی متفاوت می شود و تقلید از عبدالباسط مشکل می شود.

لحن ساده و صوت زیبا تلاوت عبدالباسط را ماندگار کرد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مکتب عبدالباسط خاص و منحصر به فرد است، خاطرنشان کرد: مکتب تلاوت عبدالباسط قاری ساز نیست، اما منجر به علاقه به ساحت قرآن می شود، چرا که صدایش منحصر به فرد و مختص به خود اوست و لذا قاری پرور نیست، قاری پرور مکاتبی می باشند که به شما الفبا یاد می دهند و با هر صدایی می توان از آن تبعیت کرد مثل مکتب  استاد شعشعاعی که قاری پرور است.

قاری و موذن حرم حضرت معصومه در پایان با اشاره به راز ماندگاری تلاوت عبدالباسط عنوان کرد: راز ماندگاری تلاوت عبدالباسط لحن ساده، ارتباط پذیر، تاثیرگذار و صوت زیبا است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
دمتم فی رعایه الله تعالی
2
0