۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۶۹۶۵۰۱
به مناسبت سالگرد شهادت شهید فخری‌زاده؛

حکیم هسته‌ای

حکیم هسته‌ای
شهید فخری زاده شخصیتی جامع داشت که در نهایت به ماهیت علم رسیده بود و می‌توانست در هر جایگاهی قرار بگیرد و تولید علم کند.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از مظلومیت این شخصیت چه باید گفت که هم دچار حجاب معاصرت شده، هم آماج حمله داخلی‌ها قرار گرفته و از طرفی زیر ذره بین خارجی‌ها در گیرودار مسائل امنیتی ناشناس مانده است. پس از شهادتش رهبری در یک جمله شخصیت ایشان را اینگونه توصیف می‌کنند: «این عنصر علمی کم‌نظیر، جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست».

هنگامی که می‌گویند یک نفر را توصیف کن، او را با تخصص و کار‌های انجام شده اش معرفی می‌کنیم، ولی در همین زمان عده‌ای هستند که در هر مسأله‌ای وارد شده و صاحب نظرند، از طرفی کار‌های انجام شده‌شان از شمارش خارج شده است و به همین علت، سال‌ها باید بگذرد تا شناخته شوند؛ از جمله این شخصیت‌ها شهید محسن فخری زاده است که حقا صفت حکیم برازنده اوست.
 
شخصیت دکتر فخری‌زاده شخصیتی جامع بود که شاید بشود اینگونه گفت که سه ویژگی را با هم داشت. ویژگی اوّل این که دانشمند هسته‌ای بود. رشته‌اش فیزیک هسته‌ای بود و دانش فیزیک هسته‌ای را متفکرانه می‌دانست. ما دانشمند فیزیک هسته‌ای‌کم نداریم، امّا متفکرانه به فیزیک هسته‌ای نگاه کردن کار هرکسی نیست؛ از همین رو ایشان با توجه به شناخت و نظراتی که در فلسفه‌ی علم پیدا کرده بود و نسبتی که بین فیزیک کوانتوم‌مکانیک با فلسفه‌ی اسلامی، یعنی حکمت متعالیه برقرار می‌کرد، فیزیک هسته‌ای را متفکرانه می‌دانست.
 
 
سیر زندگی حکیم هسته‌ای
 
 
عارف حقیقی

ویژگی دومش صفا، حالات عرفانی، خلق‌وخو و ویژگی‌های اخلاقی و عرفانی بود. نگاه شهید فخری‌زاده به عالم و آدم توحیدی بود که به راستی راز و نیاز‌های چمران را زنده می‌کرد. شخصیتی معنوی که اهل تهجد، ذکر و اهل مسائل عرفانی بود و معمولاً کسانی که توفیق شهادت پیدا می‌کنند، از خصلت‌های آن‌ها همین اهل معنابودن و اهل صفابودن است. از دوستان نزدیکش نقل شده هرگاه وارد اتاق فخری‌زاده می‌شدیم، دورتادور اتاق اشعار حافظ بود که ما را مجذوب می‌کرد. وقتی با ایشان سر صحبت را باز می‌کردی، دنیایی از عمق، عرفان و شناخت را با خودش به همراه داشت.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشکده هسته‌ای شهید بهشتی و رئیس دانشگاه آزاد که از دوستان نزدیک شهید فخری‌زاده است درباره شخصیت عرفانی و دینی ایشان می‌گوید: «در سال ۹۲ جلساتی با حضور آقای دکتر خسروپناه در مؤسسه‌ی حکمت و فلسفه شکل گرفت و آقا محسن با همه‌ی سختی‌هایی که در رفت‌وآمد داشت، مقیّد بود که در این جلسات بیاید و یاد بگیرد، بحث کند و نظر بدهد. این ابعاد شاید برای کسانی که می‌شنوند عجیب باشد؛ کسی که در حوزه‌ی فیزیک به‌عنوان یک مدیر هسته‌ای و پروژه‌های دفاعی یکی پس از دیگری با ذهن باز این مباحث را دنبال می‌کرد و در کنارش اهل شعر بود و با عرفان آشنا بود و نگاهی به فلسفه داشت که این نگاه از او یک صاحب‌نظر می‌ساخت او همچنین حلقه مطالعاتی با موضوع علم و قرآن راه اندازی کرد و با قوت آن را پیگیری می‌کرد».

در یک جمله سخن کوتاه کنیم و بگوییم شهید فخری زاده، مجاهدی با روحیه انقلابی بود که معنویت و ادبیات عرفانی را با مدیریت جهادی پیوند زد و این تواضع و فروتنی و مردم داری این شهید بزرگوار بود که شخصیت وی را ممتاز ساخت و در یک جمله باید گفت او بنده خدا بود و حکیم شد.
 
 
سیر زندگی حکیم هسته‌ای

سپند

ویژگی سومی که شهید فخری‌زاده داشت، توان بسیار بالای مدیریتی ایشان بود که می‌توانست تیم‌های مختلف علمی را جمع کند و در زمینه‌های مختلف، دستاوردی را به نتیجه برساند. ایشان در حوزه هسته‌ای جزء مدیران کلان تیم‌های مختلف هسته‌ای بود؛ در حوزه‌های موشکی نیز همچنین و در سال اخیر، در زمینه‌ی کرونا و تولید کیت تست کرونا و تولید واکسن که الآن به آزمایش انسانی رسیده فعالیت داشت. این توان مدیریت بالای ایشان بود که توانست مجموعه‌ها را جمع کند و کار را به نتیجه برساند.

ایشان در سال ۸۸ در کنار هیاهوی کار و بحث و درس، حلقه‌ای تشکیل داد و دوستانی را گرد هم آورد تا راجع به فلسفه، فیزیک و کوانتوم‌مکانیک با هم صحبت کنند. این حلقه ده جلسه و هر دو هفته یک بار در روز سه‌شنبه‌ها ساعت هفت‌ونیم صبح با حضور کسانی که فیزیک خوانده بودند راه افتاد که یکی از اشخاص شاخص این جلسات، شهید مسعود علی‌محمدی بود.
 
آشنایی با حکمت متعالیه

شهید فخری زاده از آنجایی که با حکمت متعالیه آشنا بود و به کوانتوم‌مکانیک نگاه می‌کرد، بحث‌های خوب و جدی در این حلقات مطرح می‌شد و همچنین در کنار همه‌ی کار‌های اجرایی و مدیریتی‌اش نه‌تن‌ها آن بحث‌ها را ادامه داد، بلکه در مرحله‌ی بعد حلقه‌ای راجع به بحث علم و قرآن نیز تشکیل داد. ایشان به حقیقت علم دست یافته بود و روش علم را در دست داشت و از همین رو، فعالیت‌های علمی او بینارشته‌ای بود به گونه‌ای که در یک تحقیق از علوم مختلف بهره می‌گرفت، نظرات جدیدی طرح و تولید علم می‌کرد.

رحیم پورازغدی طی یادداشتی در توصیف این شخصیت چنین می‌نویسد: [شهید فخری‌زاده]بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت، مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملا شناخته برای واشنگتن و لندن و تل‌آویو که او را پدر «تکنولوژی هسته‌ای» و «مغز متفکر هوافضا» نامیدند و کشتند. در داخل کشور نیز تحت فشار و ایذاء بود؛ به نام برجام دستهایش را بستند و با دست بسته، هدف مسلسل تروریزم دولتی غرب قرار گرفت و مخالفان داخلی پروژه او نه حاضر به مناظره بودند و نه مسئولیت تصمیم‌های خود را می‌پذیرند.

حاج محسن محققی بود که با توجه به اندوخته‌هایش جنگید و توانست سپند را تأسیس کند تا مدل نوینی از علم و پژوهش و مهارت را تجربه کند. وی مدیری بود توانمند که نه تنها مجموعه سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی را مدیریت، بلکه نیرو‌های نسل سوم انقلاب را نیز تربیت می‌کرد و پژوهشگران و دانشمندان باورمند و کارآمد جوان را رشد می‌داد.
 
 
سیر زندگی حکیم هسته‌ای
 
 
برجام، استخوانی در گلویش

پس از تصویب برجام در سال ۹۴ او را دعوت کردند و به پاس خدماتش به او نشان خدمت دادند، اما از پشت سر، خدماتش را با بتن تخریب کردند. جالب اینکه تیم رسانه‌ای دولت پس از شهادت شهید فخری زاده، زمانی که دیگر نبود تا مانند گذشته بلند فریاد بزند و ارتباط خود با خیانت بزرگی مانند برجام را نفی کند، عکس‌های آن جلسه را منتشر کردند و با وقاحت کامل سعی داشتند ایشان را به نفع خود مصادره کنند و او را یکی از مشاوران فنی برجام در خصوص مسائل هسته‌ای معرفی کنند.
شهید فخری زاده: آمریکا مانند گرگ است و گرگ تا وقتی خوی گرگ بودن خود را کنار نگذاشته، قابل مذاکره نیست، پس آمریکا قابل مذاکره نیست.


حال اینکه علی اکبر صالحی، رییس وقت سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که «اخیرا مطرح شد که شهید فخری زاده در مذاکرات هسته‌ای برجام حضور فعالی داشتند»، آن را تکذیب کرد و گفت: نه؛ شهید فخری‌زاده در مذاکرات برجام حضور نداشتند. اما اگر گاهی نیاز بود با ایشان مشورت می‌شد. بخشی از کار‌های ایشان پدافند هسته‌ای است. پدافند هسته‌ای هم کل کشور را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: «وقتی روی مسائل فنی_حقوقی هسته‌ای صحبت می‌شود مسائل پدافند هسته‌ای هم لاجرم در زمره این گونه امور مطرح می‌شود، ولی ایشان عضو مذاکره کننده برجام نبودند.» البته ناگفته نماند دکتر سید محمودرضا آقامیری، دانشمند هسته‌ای و از همکاران شهید فخری‌زاده به شدت این ادعا را که با ایشان و سایر دانشمندان هسته‌ای بر سر مسائل فنی مشورت شده را رد و تکذیب می‌کند. همچنین بنابر گفته ایشان شهید فخری زاده در بین همه اطرافیان با صراحت بیان می‌کرد که در هیچ کجای برجام نقشی نداشته و آن را نفی می‌کرد.

ضمنا حامد فخری‌زاده، فرزند شهید بر این نکته صحه می‌گذارد و می‌گوید: پدر بار‌ها می‌گفتند آمریکا مانند گرگ است و گرگ تا وقتی خوی گرگ بودن خود را کنار نگذاشته، قابل مذاکره نیست، پس آمریکا قابل مذاکره نیست. طبعا در برجام هم چنین رویکردی داشتند. شهید فخری‌زاده مخالف برجام بودند و من هیچ وقت پدر را موافق برجام ندیدم و همیشه می‌گفتند این برجام هسته‌ای بعد می‌شود برجام موشکی، بعدش می‌شود برجام حقوق بشر و این ته ندارد، پایان ندارد، چرا که آمریکا هیچ وقت خوی گرگ بودن خود را کنار نمی‌گذارد. پدر همیشه می‌گفتند آمریکا و رژیم صهیونیستی مشکل‌شان با اصل نظام است و با اصل ایران مشکل دارند. مشکل‌شان با ایران هسته‌ای یا ایران موشکی نیست، بلکه تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی و ایران وجود دارد، این جریانات ادامه دارد و با اصل نظام و ایران مشکل دارند.
 
 
سیر زندگی حکیم هسته‌ای


شهادت

یک مقام رسمی ارشد اسرائیل که سال‌ها مشغول ردگیری دکتر محسن فخری‌زاده بود چند روز پس از ترور ایشان در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز اعلام نمود جهان باید از اسرائیل به خاطر کشتن فخری‌زاده تشکر کند. وزیر انرژی اسرائیل یووال استاینیتز نیز در پی این ترور اعلام داشت «ترور فخری زاده برای جهان مثبت است» و همچنین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت اسرائیل پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، مقام وزارت دفاع ایران در پیام ویدیویی گفت: «طی هفته اخیر کار‌هایی انجام دادم که نمی‌خواهم شما را از همه آن‌ها مطلع کنم. این برای شماست، شهروندان اسرائیل، برای کشورمان، این هفته دستاورد‌ها بود، و بیشتر هم خواهد شد.»
پیام حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به مناسبت سالگرد شهید فخری زاده: باید اولا رساله دکتری چگونگی مدیریت شهید فخری زاده را نوشت ثانیا آموزش عالی کشور با مدل علم و فناوری این شهید مدیریت شود ثالثا دغدغه ایشان بر پیوند علم و حکمت را دنبال کرد.»


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، ایشانه را به عنوان مدیر پروژه «آماد» معرفی کرده و اشاره کرده بود که او به عنوان رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) بسیاری از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را در مجموعه خود داشته‌ است. محمدجواد ظریف در موضع‌گیری پس از ترور فخری‌زاده گفت: «نشانه جدی از نقش اسرائیل در ترور وجود دارد.»؛ خلاصه اینکه رد پای اسرائیل در جای جای این ترور دیده می‌شود و چندی بعد، مستندی از سوی رژیم صهیونیستی در شبکه ۱۳ آنان منتشر شد که چگونگی ترور را به تصویر کشیده بود.

مرید حضرت معصومه سلام الله علیها
 
گفتنی است که اولین ترور شهید فخری زاده به سال ۷۸ باز می‌گردد و از سالیان پیش این شهید بزرگوار مورد توجه دشمن بوده است. بنابر خاطرات یکی از دفعاتی که ایشان به محضر رهبر انقلاب رسیده، رهبری بر روی مسأله حفاظت ایشان تأکید بسیاری کردند و از ایشان خواستند که بیشتر مراقب امنیت خود باشند. سر انجام در آذر ماه سال ۱۳۹۹، روز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ایشان را به شهادت می‌رسانند و به گفته فرزند ایشان، «پدرم متولد قم بود و خانواده ایشان هم اکنون در این شهر زندگی می‌کنند؛ پدر ارادت بسیار ویژه‌ای به حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها داشتند و گمان می‌کنم اینکه شهادت پدر مصادف شد با شهادت حضرت معصومه سلام‌الله علیها به دلیل همین ارادت ایشان به حضرت معصومه بود.»

در پایان شایسته است از جمله خطابات ایشان به نیروهایش را مورد توجه قرار دهیم که می‌گوید:

برادرها! هیچ راهی مطمئن‌تر از شهادت، برای آنکه با خیال راحت از این عالم عبور کنیم، وجود ندارد. کمبود امکانات هست، ناملایمتی‌ها هست، بدرفتاری امثال من هست، ولی تحمل کنید. بیایید از همه موانع عبور کنیم. ناملایمتی و کمبود‌ها را با کار، جبران کنیم، نگاه‌ها همه به آن نقطۀ نورانی باشد. خواهش من اینست که برای هر مسئله‌ای آماده باشید. من برای شما یا شما برای من کار نمی‌کنید. تکلیف این است که کنار یکدیگر برای هدف مقدس بکوشیم. همه برای خدا کار می‌کنیم، خدایی که معیارش فخری‌زاده نیست، این و آن نیست، خدایی که مهربان است، من و شما را می‌بیند. خدایی که با ماست، می‌نشینیم با ماست، برمی‌خیزیم با ماست، در نماز با ماست، در گفتگو‌های پنهان با ماست، حاضر و ناظر بر همه حرکات و سکنات ماست. برادرها! تنها برای او عمل کنیم، او را در نظر داشته باشیم و از عنایت او ناامید نشوید بلکه خداوند، عاقبت همه ما را به شهادت ختم کند.
سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
راه شهدا ادامه دار است
5
0
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
لعنت بر تیم ترور این شهید بزرگوار چه داخلی چه خارجی
4
0
حجازی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
راهت ادامه دارد
3
0
صالحی منش
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
احسنت به این دقت نظر
نکات خیلی خوبی رو از زندگی شهید بلد کردید
3
0
حیران
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
هیییییییییع... راه رو اونا پیدا کردن نه ما
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
چه تحلیل خوبی از فرازهای زندگی شهید بزرگوار بود.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
سلام و درود بر این شهید والا مقام
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
اللهم صل علی محمد و آل محمد
4
0
طلبه قم
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
احسنت به بچه های قم... پرچم بالا
3
0