۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۹۶۶۴۸
تحلیلگر مشهور جهان عرب مطرح کرد؛

ایران با قدرت وارد مذاکرات وین شده/ رویکرد رئیسی با روحانی کاملا فرق دارد

ایران با قدرت وارد مذاکرات وین شده/ رویکرد رئیسی با روحانی کاملا فرق دارد
عطوان نوشت: آنچه که باید بدان توجه کرد، این است که رویکرد دولت کنونی ایران به ریاست رئیسی در مذاکرات با روحانی کاملاً متفاوت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب با انتشار مطلبی در روزنامه «رأی الیوم» به بررسی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشور‌های غربی در شهر «وین» پرداخت. وی در مطلب خود در این زمینه آورده است: مذاکرات وین میان طرف‌های ایرانی و غربی روز دوشنبه آغاز شد. مذاکرات مذکور در حالی کلید خورد که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به شدت احساس نگرانی می‌کند.

بر اساس این گزارش، عطوان در مطلب خود همچنین عنوان کرده است: مقامات ایرانی پیش از ورود به مذاکرات وین موضع خود را به طور شفاف اعلام کرده‌اند. همانطور که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی اعلام کرده است، هدف اصلی و اساسی تهران از مشارکت در مذاکرات هسته‌ای وین برچیدن کامل تحریم‌های ضد ایرانی است.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه نیز یادآور شده است: جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها باید گام اول در رسیدن به توافق دوجانبه را بردارند. در واقع، تهران خواستار ارائه تضمین‌هایی مبنی بر عدم خروج مجدد ایالات متحده آمریکا از هرگونه توافق احتمالی آتی است.

عطوان همچنین افزوده است: ایران معتقد است تضمینی که ارائه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که حتی از خروج مجدد دولت بعدی ایالات متحده آمریکا از توافق احتمالی آینده، ممانعت به عمل آورد. مطرح کردن این شرط و شروط از سوی ایران نشان می‌دهد که تهران از موضع قدرت وارد وین شده است. شرط و شروطی که بدان اشاره شد، نمی‌تواند معنایی جز آنچه که بدان اشاره کردم، داشته باشد.

این شخصیت عرب زبان در ادامه نیز تأکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکرات مستقیم با هیأت آمریکایی در جریان مذاکرات وین را رد کرده است. آمریکایی‌ها نیز خود به این مسأله اذعان کرده‌اند که هیأت مذاکره کننده ایرانی حاضر به مذاکره مستقیم با آن‌ها نیست. آنچه که باید بدان توجه کرد، این است که رویکرد دولت کنونی جمهوری اسلامی ایران به ریاست ابراهیم رئیسی در مذاکرات هسته‌ای با رویکرد دولت سابق به ریاست حسن روحانی کاملاً متفاوت است.

عطوان در ادامه یادآور شد: باید این واقعیت را پذیرفت که ایران امروز از لحاظ سیاسی و نظامی یک قدرت محسوب می‌شود. در آینده نزدیک نیز این کشور از لحاظ اقتصادی به یک قدرت تبدیل خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان متمادی گذشته توانسته است تأثیر بسیاری از تحریم‌های اعمال شده علیه آن توسط ایالات متحده آمریکا و کشور‌های غربی را خنثی سازد.

وی افزود: اکنون مسأله، شکست یا موفقیت مذاکرات وین نیست. مسأله این است که ایران در مذاکرات تسلیم فشار‌ها نخواهد شد و بر مواضع پیشین خود پافشاری خواهد کرد. ایران اکنون در موضع قدرت قرار دارد. علیرغم تلاش‌های متعدد خارجی، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه متحدان خود در سوریه، عراق، یمن، فلسطین و لبنان را تنها نمی‌گذارد./۹۸۸/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
چرا ضد انقلاب در آستانه مذاکرات تشنه اغتشاش است؟
0
0