۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۹۶۶۵۰
القدس‌العربی:

اسرائیل از هیچ کاری برای تخریب فضای مذاکرات وین دریغ نمی‌کند

اسرائیل از هیچ کاری برای تخریب فضای مذاکرات وین دریغ نمی‌کند
یک روزنامه فرامنطقه‌ای درتحلیلی درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در وین نوشت رژیم صهیونیستی در تلاش است به هر نحو ممکن فضای این مذاکرات را برهم بزند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، دور جدید گفت‌وگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف رفع تحریم‌ها دوشنبه (دیروز/هشتم آبان) در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

روزنامه «القدس العربی» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت، مشخص نیست این دور هفتم بتواند نسبت به شش دور قبلی که میان طرفین در ماه‌های آوریل و ژوئن گذشته برگزار شد پیشرفت ملموس یا پیشرفت کیفی داشته باشد بویژه آنکه در قالب‌های بازدارنده‌ای انجام می‌شود که برخی از آنها که مربوط به مواضع آمریکا هستند، ثابتند و برخی فوری است که مربوط به متغیرها پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید در ایران «سید ابراهیم رئیسی» می‌شود. همچین باید سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به این موضوعات افزود سفری که به دلیل مسائل فنی باقیمانده مانند نصب دوربین در تأسیسات کرج بدون نتیجه بود.

در ادامه این گزارش آمده: موضع آمریکا همچنان تأکید بر اصل "پایبندی مقابل پایبندی" است به معنای آنکه تهران و واشنگتن به توافق بازگردند همانطور که شش سال پیش امضا شد اما بدون بحث درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران چه برای کاهش آن و چه برای لغو نهایی آن. علیرغم آنکه بازگشت به توافق هسته‌ای از وعده‌های انتخاباتی "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا بود اما همانطور که ضرب‌المثل فرانسوی می‌گوید وعده‌های انتخاباتی تنها کسانی که به آن باور دارند را مقید می‌کند. اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران حاکی از آن مقدار انعظاف‌پذیری نیست که اجازه خوشبینی بدهد.

القدس العربی افزود: همچنین هیأت ایرانی که با تعداد زیاد به مذاکرات دور هفتم به وین آمده‌اند اساسا مقاماتی در تخصص‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری، نفتی و بانکی هستند که پیام روشنی درباره ماهیت هدفی که تهران در این دور دنبال می‌کند یعنی مذاکره درباره رفع تدریجی یا یک باره تحریم‌های آمریکا دارند. در واقع بخش دوم پیام چندان واضح به نظر نمی‌رسد زیرا تهران قصد ندارد دوباره وارد مذاکرات سخت و پیچیده درباره درجات غنی سازی اورانیوم، برنامه موشک‌های بالستیک یا موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران به صورت کلی وارد شود.

این روزنامه فرامنطقه‎ای نوشت: می‌توان در نظر گرفت که دورهای نشست‌ وین از ابتدا و این دور نیز از پیامدهای دو قطبی شدن بین طرف‌های بین‌المللی مذاکره‌کننده با تهران یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان از یک سو که نزدیک به موضع آمریکا هستند و روسیه و چین که تمایل بیشتری به جانبداری از ایران دارند از سوی دیگر، آسیب دیده‌اند. همچنین پوشیده نیست که دولت رژیم اشغالگر اسرائیل از هیچ تلاشی برای بر هم زدن فضای مذاکرات وین دریغ نمی‌کند (این) سوای وارد شدن به ائتلاف‌های خصمانه برای هر نزدیکی با ایران همانطور که در توافق تکنولوژی اخیر انگلیس و اسرائیل رخ داد.

این روزنامه در پایان پیش‌بینی کرد: به احتمال زیاد دور هفتم مذاکرات محکوم به شکست است زیرا بن بست فعلی نه تنها تشدید می‌شود بلکه افق‌های راه‌حل را نیز بیشتر مسدود می‌کند.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیشب در پیام‌هایی در توییتر بار دیگر در اظهاراتی متناقض با موضع‌گیری پیشین تل‌آویو گفت که با مذاکرات با ایران مخالف نیست.

این لفاظی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی انجام می‌شود که «ایهود اولمرت» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی چند روز پیش در سخنرانی، هدف لفاظی مقامات این کشور علیه ایران را فاش کرد.

اولمرت در سخنانش گفت که تمام آمادگی‌ها و اقداماتی که اسرائیل مدعی است برای حمله به ایران انجام می‌دهد با هدف ترساندن آمریکایی‌ها به جای ایجاد قابلیت‌هایی برای آسیب رساندن به برنامه هسته‌ای تهران است./۹۸۸/

منبع: فارس
ارسال نظرات