۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۶۹۶۶۶۷
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد؛

مسئولان و رسانه های رسمی مهمترین مقصران وارونگی افکار عمومی

مسئولان و رسانه های رسمی مهمترین مقصران وارونگی افکار عمومی
نصرالهی با اشاره به پدیده وارونگی افکار عمومی گفت: مسئولان و رسانه ها با نداشتن پیوست رسانه ای مقصران اصلی تعرض رسانه های غیرمسئول و بی اعتمادی مردم هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی دکتر اکبر نصرالهی در مجموعه نشست‌های دوشنبه های سوهانک با موضوع وارونگی افکار عمومی که با حضور  دکتر سپهر خلجی و سید نظام  موسوی سخنگوی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت : آرایش رسانه ای ،  بازیگران،  نوع و قواعد بازی  تغییر کرده و تاکتیک های رسانه ها و نوع مدیریت افکار عمومی هم  بسیار پیچیده و متکثر شده است و با پدیده های چندلایه، مستمر و متکثر سروکار داریم،  هرکس در این عرصه بتواند افکار عمومی را زودتر و  بهتر مدیریت و هدایت کند پیروز است.

وی با طرح این سوال که وارونگی افکار عمومی خوب است یا بد، افزود: خوب و بد بودن وارونگی افکار عمومی به موضع و نسبت مخاطبان و کاربران با فرستندگان پیام  وابسته است ؛ بنابراین وارونگی افکار عمومی ایرانیان هدف منتقدان و کنشگران رسانه ای و سیاسی معارض، منتقد و مخالف  و  در دستور کار آن ها است اما  برای رسانه های حاکم و همسو بسیار مضر و مخرب است و می‌تواند جلوی اجرای برنامه های کشور را بگیرد یا آن را با تاخیر مواجه کند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان با تشریح  علل وارونگی افکار عمومی خاطرنشان کرد: مهمترین علت وارونگی افکار عمومی ، تغییر در آرایش رسانه ای ،پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار کنشگران رسمی و حاکمیتی است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحرا ن در رسانه های حرفه ای  همچنین سواد رسانه ای ناکافی مسوولان  ، رسانه ها  و روابط عمومی ها ، تاخیر در اقدام  و تعجیل در استارت ، نداشتن پیوست رسانه ای  و روایت اول ، شکاف در دربانی، تعارض در گفتار و کردار و بی اعتمادی  را از دیگر عوامل مهم در وارونگی افکار عمومی است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه با اشاره به موضوعات و بحران‌های چند سال اخیر و تلاش  رسانه های غربی برای ازبین بردن اعتماد مردم گفت : کشور در بسیاری از مخاطرات و  موضوعات راهبردی و مهم ملی  از جمله بازار ارز ، بورس ، سند جامع همکاری های ایران و چین ، ترور شهید فخری زاده ، طرح صیانت ، تنش های آبی با پدیده  وارونگی افکار عمومی مواجه شده است.

نصراللهی گفت سند همکاری های جامع ایران و چین  که از 5 سال قبل مطرح بود در هفت فروردین ۱۴۰۰ سند امضا شده  اما باوجود 5 سال فرصت به علت نداشتن پیوست رسانه ای و تاخیر در اطلاع رسانی افکار عمومی  با  سونامی هشتک های مثل فروش کیش ممنوع و ترکمنچای چینی روبرو شده است و هنوز هم این ابهامات رفع نشده است .

همچنین در موضوع ترور شهید فخری  زاده که روز گذشته سالگرد این این شهید عزیز  بود، حادثه در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اتفاق افتاد اما اولین فیلم ها در ساعت 22 و خبر با حدود 2 ساعت تاخیر  از  صداو سیما و  خبرگزاری ایرنا  منتشر شده است .

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: در موضوع قتل رومینا نیز ، رسانه های رسمی با 4 روز تاخیر و طرح ابهامات مختلف در این موضوع عاطفی  در پنج خرداد ماه منتشر کرده اند ؛ بنابراین زمانی که مسئولان مانع اطلاع رسانی می شوند و رسانه های رسمی  روایت اول ندارند، بروز  پدیده وارونگی افکار عمومی امری بدیهی و گریز ناپذیر  است.

نصرالهی بیان کرد: مسوولان به ویژه مسوولان رسانه ای و فرهنگی مهمترین مقصران وارونگی افکار عمومی هستند زیرا به دلیل باور  نداشتن به نقش رسانه ها و فقدان یا  سواد رسانه ای ناکافی در تمام موضوعات راهبردی و بحران ها کشور را با این معضل مواجه  کرده اند  .

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت : تنزل سرمایه اجتماعی، شکست استراتژی بازدارندگی، فرصت سازی برای رسانه های رقیب و دشمن، شکست طرح های کلان و تغییر در اجرای آنان، از دست دادن مرجعیت رسانه ای، تنگ تر شدن محاصره تبلیغاتی، تسلط جریان تحریف  و مخاطب گریزی پیامدهای وارونگی افکار عمومی است .

وی با طرح این سوال که چه باید کرد،افزود:  یکی از مهمترین راهبرد های مقابله با پدیده وارونگی افکار عمومی، بازسازی در ساختارها قوانین، نیروی انسانی ، محتوا و رویکردها است ؛ راهبرد بازسازی بر خلاف اظهارات برخی ار رسانه ها ، فردی نیست بلکه باید در تعامل با دستگاه ها و بخش های دیگر  انجام شود .

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد:  روایت اول و پیش دستی ، واقع نمایی   و  بازدارندگی از دیگر راهبرهای مهم مقابله با پدیده وارونگی اطلاعات است ؛ اگر  اخبار مورد نیاز مردم به موقع و درست و صادقانه اطلاع رسانی شود مخاطبا ن در قبال پیام دریافتی واکنش منفی و معکوس نخواهند داشت  و جلوی تعرض رسانه های غیرمسئول و غربی به افکار گرفته می شود  .

نصراللهی استفاده بموقع و حداکثری از ظرفیت همه رسانه‌ها بویژه شبکه های اجتماعی را با توجه  سهم و وزن شان در سبد مصرف رسانه ای مردم را از دیگر راهکارهای مقابله با وارونگی افکار عمومی اعلام کرد و گفت : تعلل و تردید در اینکه شبکه های اجتماعی را بپذیریم یا نپذیریم، عامل بسیار مهمی در وارونگی افکار عمومی بوده است .

 رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد محاصره تبلیغاتی ، جریا ن تحریف ،  افزایش تحرکات تبلیغاتی دشمن  و ضروت جهاد تبیین گفت : تحرکات تبلیغاتی دشمن  و تلاش آن ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی  غیر طبیعی نیست؛ آنچه غیرطبیعی است ندانستن  و  اقدام جدی نکردن برای خروج از محاصره تبلیغاتی و تحقق راهبرد بازدارندگی است بنابرین آگاه شدن و آگاه کردن برای مدیریت درست افکار عمومی  ضروری است.

در نشست های تخصصی دوشنبه های سوهانک  که به همت دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطا ت دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران مرکزی و با حضور دانشجویان، استادان و محققان برگزار می شود ،هر هفته یک موضوعات مهم روز  بررسی و نقد و راهکار ارائه می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
موسی روح الامینی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
متاسفانه نویسنده تارنمای الف در مطلب لطفا ژست فرهنگی نگیرید.... احادیث را وارونه استفاده کرده...
آیا آدم مومن سیگار می کشه؟ که میرزای شیرازی آن را تحریم کرد و در حکم محاربه با امام زمان دانست؟... از کجا فهمیدی این ها مومنند بعد ادعا می کنی حفظ حرمت مومن از حفظ حرمت کعبه بالاتر است ؟ آیا معصوم نفرموده اند از مواضع اتهام بپرهیزید تا به شما اتهام نبندند؟... پس چرا مومنین ادعایی شما سخن معصوم را پایمال کرده اند با آن طرز رفتارشان؟//..... افشاگری و شفافیت یعنی رسوا ساختن منافقانی که وانمود می کنند مومن هستند.
0
0