۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۶۹۶۷۴۰

اخبار ضد و نقیض از افزایش اجاره بها

اخبار ضد و نقیض از افزایش اجاره بها
بانک مرکزی در حالی از افزایش ۵۵ درصدی نرخ اجاره بها خبر داده که رئیس اتحادیه املاک کشور به شدت این موضوع را تکذیب کرده و از کاهش ۱۵ درصدی نرخ‌ها خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بانک مرکزی در حالی در جدید‌ترین آمار منتشر شده از افزایش ۵۵ درصدی نرخ‌های اجاره خبر داده که رئیس اتحادیه مشاوران املاک و همچنین بررسی قیمت‌ها از کف بازار از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ‌ اجاره بها خبر می‌دهند.

بر اساس آمار بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری طی آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۱.۶ و ۵۴.۹ درصد افزایش یافته است. همچنین در مهرماه امسال نیز نرخ اجاره‌بهای مسکن در تهران و مناطق شهری کل کشور در مقایسه با مهر سال ۹۹ به ترتیب ۴۸.۴ و ۵۱.۳ درصد افزایش یافته بود.

نرخ اجاره مسکن در کل کشور تحت تاثیر اجاره بها در پایتخت

گفتنی است در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی از افزایش ۲۸.۷ درصدی نرخ اجاره‌بها در شهر تهران و ۳۱.۹ درصدی در کل مناطق شهری نسبت به آبان ماه سال ۹۸ خبر داده بود.

براساس این گزارش برخلاف این آمارها، اما محمود زاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی معتقد است که قیمت مسکن در شهر تهران با اجرای طرح نهضت ملی مسکن به سمت ثبات قیمتی و کاهش قیمتی رفته است.

به گفته این مقام مسئول قیمت مسکن به طور قطع تا پایان سال با تثبیت قیمتی روبه‌رو خواهد شد.

همچنین مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری هم با این نظر موافق بوده و چندی پیش هم خبر از کاهش قیمت مسکن در بسیاری از مناطق تهران داده بود.

خسروی در این باره اعلام کرده بود که بازار مسکن و به ویژه بازار اجاره با کاهش قیمت مسکن مواجه می‌شود و در حال حاضر هم این بازار با تثبیت و ثبات قیمتی روبه‌رو شده است. همچنین در همین رابطه هم بسیاری از مشاوران املاک این موضوع را تایید کرده‌اند.

خسروی گفت: به هیچ عنوان آمار‌های بانک مرکزی در رابطه با اعلام نرخ‌های بازار اجاره را قبول ندارم. مشخص نیست این آمار‌ها بر اساس چه داده‌هایی اعلام می‌شوند.

او ادامه داد: زمانی که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست تعیین نرخ اجاره مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره را تعیین کرد، در همان زمان بانک مرکزی با اعلام افزایش نرخ ۳۰ درصدی باعث شد که این بازار به یک باره با افزایش ۵۰ درصدی نرخ روبه رو شود.

خسروی گفت: نمی‌دانم هدف بانک مرکزی از اعلام و ارائه این آمار‌ها چیست؟ و امیدوار هستیم دولت و وزارت راه وشهرسازی سیاست‌های درستی در قبال اعلام چنین آمار‌هایی به کار گیرند.

او افزود: در حال حاضر کف بازار نرخ‌های اجاره بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است.

البته طبق بررسی‌های صورت گرفته از بازار برخی از مستاجران از ارائه چنین آمار‌های گله‌مند هستند و معتقدند بانک مرکزی و دولت هربار با اعلام چنین آمار‌هایی باعث می‌شوند که نرخ‌های اجاره چندین برابر شوند.

با وجود آنکه مستاجران در این شرایط از وضعیت بازار اجاره راضی نیستند و بسیاری از آن‌ها هم همچنان از افزایش نرخ‌های اجاره گله‌مند هستند و می‌گویند بدون اعلام افزایش قیمت، مالکان اجاره‌های خود را ۳۰ درصد افزایش داده‌اند و زمانی که آمار ارائه می‌شود و اعلام می‌کنند ۵۵ درصد گران‌تر شد به طور قطع مالکان اجاره را به ۷۰ درصد افزایش می‌رسانند.

در همین رابطه معصومی یکی از مستاجران که در منطقه ۱۲ ساکن است با بیان اینکه در نیمه دوم سال به طور معمول تعداد ملک برای اجاره بسیار کم است، اما معمولا نرخ‌های اجاره متعادل‌تر است، گفت: امسال بر خلاف سال‌های دیگر نرخ‌های اجاره به یک باره افزایش یافته و در حال حاضر در این منطقه قیمت اجاره بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر شده است.

مهدیاری یکی دیگر از مستاجران در منطقه ۵ تهران گفت: در کف بازار نرخ‌ها را گران‌تر می‌کنند تا مالکان بتوانند سود بیشتری کنند، اما در این منطقه باز هم مالکانی هستند که به این آمار‌ها توجه نمی‌کنند و نرخ‌ها را بالا نمی‌برند.

براساس این گزارش درست است که وضعیت بازار اجاره در بسیاری از کلان شهر‌ها به گفته مستاجران نابه سامان است، اما ارائه چنین آمار‌هایی خود باعث می‌شود که دلالان و سوداگران از این فرصت استفاده کنند و همچنان بر گرانی و افزایش نرخ‌های اجاره در بازار مسکن دامن بزنند.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

ارسال نظرات