۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۶۹۷۰۴۷

ما می توانیم پس از ماجرای خاشقجی هیچ سیاستی در منطقه نداشته باشیم

ما می توانیم پس از ماجرای خاشقجی هیچ سیاستی در منطقه نداشته باشیم
رئیس جمهور فرانسه اولین مقام غربی است که از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ پا به خاک عربستان سعودی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز (شنبه) وارد عربستان شد تا با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کند. او اولین مقام غربی است که از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ پا به خاک ریاض گذاشته است.

رویترز در گزارشی نوشت در حالی که روابط بین پاریس و ریاض در زمان فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه، گرمتر بود، اما روابط در سال‌های اخیر علیرغم اینکه مکرون، قبل از قتل خاشقجی، از مخالفان خواسته بود تا به ولیعهد ۳۳ ساله عربستان در آن زمان وقت بدهند، سرد شده است.

مکرون گفت: «ما می توانیم پس از ماجرای خاشقجی تصمیم بگیریم که هیچ سیاستی در منطقه نداشته باشیم، این انتخابی است که برخی می‌توانند از آن دفاع کنند، اما من فکر می‌کنم فرانسه نقش مهمی در منطقه دارد. این بدان معنا نیست که ما شریک جرم هستیم یا آن ماجرا را فراموش می‌کنیم.»

اگنس کالامار، دبیرکل گروه حقوق بشر عفو بین الملل گفت: این سفر چه هدفمند باشد چه نباشد، به سیاست بازپروری شاهزاده سعودی و موجه کردن وجهه بین المللی او کمک می‌کند. این برای من دردناک است که فرانسه، کشور حقوق بشر، ابزار این سیاست شده است.

مکرون در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی اتهامات مبنی بر مشروعیت بخشیدن به ولیعهد را رد کرد و افزود که با نادیده گرفتن پادشاهی نمی‌توان با بحران‌های متعدد منطقه مقابله کرد.

ولیعهد سعودی هرگونه دست داشتن در قتل روزنامه نگار  منتقد در کنسولگری ریاض در استانبول را رد کرده است، حادثه‌ای که خشم جهانی را برانگیخت و وجهه بن سلمان را خدشه دار کرد.

همچنین گفته شده، یک هیئت تجاری متشکل از حدود ۱۰۰ شرکت از جمله TotalEnergies، EDF، Thales و Vivendi قرار است در طول سفر مکرون در یک مجمع سرمایه گذاری شرکت کنند.

سفر مکرون در زمانی انجام می‌شود که کشور‌های عربی خلیج فارس نسبت به تمرکز آمریکا بر منطقه ابراز تردید کرده اند، حتی در حالی که به دنبال خرید تسلیحات بیشتر از واشنگتن هستند.

قرار است مکرون و بن سلمان درباره مسائل منطقه ای، از جمله موضوع هسته‌ای ایران و به زعم خود خطر حضور حزب الله در لبنان گفت‌وگو کنند. 

رئیس جمهور فرانسه، عربستان سعودی را برای کمک به ایجاد یک توافق صلح در سطح منطقه با ایران و مبارزه با شبه‌نظامیان از خاورمیانه تا غرب آفریقا حیاتی می‌داند.

فرانسه که یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات عربستان سعودی است، به دلیل حمله ائتلاف آمریکا و عربستان تحت رهبری ریاض به یمن، با فشار فزآینده‌ای برای بازنگری در فروش خود مواجه شده است.

مکرون اولین مقام غربی است که از زمان قتل خاشقجی و شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال گذشته، به عربستان سعودی سفر کرده است.

عربستان سعودی و امارات از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ در یمن هستند که تا کنون جان حدود ۴۰۰ هزار نفر را گرفته است. باوجود جنایت جنگی این کشورها، موضوع یمن در دستور کار سفر دو روزه رئیس جمهور فرانسه به منطقه  قرار ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات