۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۹۷۲۳۲
یادداشت؛

حملات بی سابقه ارتش یمن و پیامدهای آن

حملات بی سابقه ارتش یمن و پیامدهای آن
ارتش یمن و انصارالله در شرایط تحریم مطلق توانسته اند به پیشرفت های غیر قابل انکاری در خصوص ساخت پهپاد و موشک دست یابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، دیشب ارتش یمن در حملات متعددی شهرهای مختلف سعودی شامل ریاض، خمیس مشیط، ینبع، دمام و جده را هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داد.

مدت ها بود که تمرکز نیروهای یمنی بر جبهات زمینی و علی الخصوص مارب بود و عملیات های موشکی و پهپادی به عمق خاک سعودی را متوقف کرده بودند.

لکن پس از پیشروی های اخیر در مارب و ساحل غربی، جنگنده های سعودی حملات علیه شهرها و مناطق مسکونی یمن علی الخصوص صنعا را از سر گرفتند و در نتیجه انصارالله نیز تصمیم به مقابله به مثل و هدف گرفتن نقاط راهبردی عربستان کرد.

حملات دیشب از چند جهت حائز اهمیت است.

1) پس از نزدیک به ۷ سال جنگ نه تنها توان بازدارندگی انصارالله و ارتش یمن تضعیف نشده است بلکه برای اولین بار اهداف عمقی در شرق، غرب و مرکز عربستان به طور همزمان مورد حمله پهپادی و موشکی قرار می گیرد.

2) تصاویر منتشر شده نشان می دهد که پدافند سعودی برای رهگیری یک موشک چند ده هزار دلاری یمنی حداقل ۴ موشک پدافندی پاتریوت شلیک می کند که حاکی از بالا بودن ترس حاکمان ریاض از اصابت این پرتابه ها به شهرها و افزایش نارضایتی عمومی است.

نکته دیگر این که هزینه های رهگیری این هر پرتابه ها نیز در این وضعیت افزایش چشمگیری پیدا می کند.

3) ارتش یمن و انصارالله در شرایط تحریم مطلق توانسته اند به پیشرفت های غیر قابل انکاری در خصوص ساخت پهپاد و موشک دست یابند؛ حال اگر جنگ تمام شود و حصر این کشور برداشته شود مطمئنا با کمک محور مقاومت به یک قدرت نظامی منطقه ای تبدیل شده و می توانند بر خلیج عدن، دریای عرب، تنگه باب المندب و دریای سرخ و در نتیجه بخش عمده ای از تجارت کالا و انرژی جهانی اشراف امنیتی و نظامی یافته و معادلات اقتصادی، امنیتی و ژئوپلیتیکی را دستخوش دگرگونی کم نظیری کنند.

4) دولت امارات متحده عربی نیز که شریک سعودی در حمله به یمن است بدون تردید در محاسبات خود در خصوص دخالت در این جنگ تجدید نظر بیشتری خواهد کرد؛ زیرا انصارالله در صورت اراده، این قابلیت را دارد که از طریق موشک و پهپاد در آنجا تولید ناامنی کرده و هزاران میلیارد دلار سرمایه گذاری در این امیرنشین کوچک را از حیز انتقاع ساقط کند.

5) جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی انصارالله و متحد دولت نجات ملی یمن نیز از تغییر توازن نظامی در یمن به عنوان یک نقطه استراتژیک بهره خواهد برد و دست بالاتری در معادلات جهانی قدرت و خصوصا در مذاکرات احیای هسته ای و تعامل با همسایگان جنوبی اش پیدا خواهد کرد./1400/

علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

ارسال نظرات