۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۹۷۲۵۵

حرکت رو به جلوی سازمان حج و زیارت در دولت رئیسی

حرکت رو به جلوی سازمان حج و زیارت در دولت رئیسی
امور زیارتی در دولت جدید حرکتی به جلو را تجربه کرده است؛ تا جایی که سفرهای زیارتی به عراق و سوریه که زیر نظر سازمان حج و زیارت انجام می‌گیرد، در ماه‌های اخیر متحول شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، سازمان حج و زیارت در ۱۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم تغییرات مثبت و تحولاتی به منظور رفاه زائران را طی کرده است که هر کدام از آن‌ها را می‌توان گامی رو به جلو برای توسعه فرهنگ زیارت در کشور دانست.

حرکت رو به جلوی سازمان حج و زیارت در دولت رئیسی

این سازمان که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، در دوره جدید با وجود اینکه تغییراتی در بدنه و ریاست آن ایجاد نشده، پویاتر از گذشته عمل کرده و برای بازدهی بیشتر دست به کار شده است. امور زیارتی در دولت جدید حرکتی رو به جلو دارد؛ تا جایی که سفرهای زیارتی به عراق و سوریه که زیر نظر سازمان حج و زیارت انجام می‌گیرد، در ماه‌های اخیر متحول شده که این امر ناشی از پویایی و حرکتی است که دولت انقلابی در سازمان‌های مختلف ایجاد کرده است.

سفر الکاظمی به ایران

سفر نخست وزیر عراق به ایران و قول مساعد برای افزایش سهمیه اربعین ایرانیان

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رئیسی در نخستین اقدام در زمینه سفرهای زیارتی با الکاظمی، نخست وزیر عراق دیدار کرد که نتیجه سفر الکاظمی به ایران، افزایش سهمیه زائران اربعین کشورمان از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار و لغو ویزای عراق پس از مراسم اربعین حسینی بود.

این امر در حالی بود که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در ایام اربعین هیچ زائری از کشورمان به عراق سفر نکرد، اما با موافقت دولت عراق و ستاد کرونا، امسال سفر اربعین برای تعداد محدودی از زائران ایرانی (۶۰ هزار نفر) صورت گرفت و دلدادگان حسینی پس از بیش از یک سال و نیم دوری از حرم، به زیارت ارباب مشرف شدند. البته درست است که تعداد زائران اربعین امسال باز هم کم بود، اما برقراری سفر اربعین پس از یک سال وقفه را می‌توان نقطه روشنی در نخستین روزهای فعالیت دولت انقلابی دانست.


اربعین ۱۴۰۰

رئیسی در آستانه اربعین به ایلام سفر کرد

البته در ایام اربعین امسال هم با توجه به برخی ناهماهنگی‌ها و احتمال بازگشایی مرزهای زمینی، برخی از مشتاقان زیارت اربعین پشت مرزها حضور یافتند تا بتوانند در این ایام به عراق سفر کرده و با سایر زائران پیاده‌روی اربعین همراه شوند؛ تا جایی که در مرز مهران جمع کثیری از زائران روزها منتظر عبور از مرز بودند. اما رئیسی با سفر به ایلام از مردم این منطقه دلجویی کرد و قول مساعد برای پیگیری افزایش سهمیه زائران اربعین و حتی برقراری سفر عتبات داد.


سفر رئیسی به ایلام در آستانه اربعین ۱۴۰۰

لغو ویزای عراق، برقراری سفر عتبات را سرعت بخشید

هنوز یک ماه از فعالیت دولت رئیسی نگذشته بود که زمزمه‌های ازسرگیری سفر عتبات شنیده شد؛ تا اینکه بالاخره آبان‌ماه سال جاری ویزای عراق رسماً برای سفرهای هوایی عتبات برداشته شد و سازمان حج و زیارت اقدام به برنامه‌ریزی برای اعزام زائران به عتبات کرد و در نهایت از اوایل آذرماه سفر به عتبات را با شروطی از سرگرفت و زائران پس از دو سال فراق کربلا، به زیارت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شدند.

در دو سال گذشته که شیوع کرونا سفرهای زیارتی به عراق را متوقف کرده بود، از سرگیری این سفرها آن هم به شیوه‌ای نوین کار دشواری به نظر می‌رسید. اما مسؤولان سازمان حج و زیارت با هم‌فکری و موافقت مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری، در ایام کرونا که هیچ اعزامی صورت نمی‌گرفت، کارگروه‌هایی به منظور بررسی وضعیت سفرها و ایجاد تغییراتی در آن راه‌اندازی کردند که نتیجه جلسات آن‌ها، برقراری سفرهای زیارتی با شیوه نوین بود؛ به طوری که از این پس سفرهای زیارتی به عتبات و سوریه زیر نظر یک شرکت انجام نمی‌شود و به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، سفرهای زیارتی از انحصار یک شرکت خارج شده و دیگر همه دفاتر زیارتی فعال می‌توانند برای سفر به عتبات ثبت‌نام و اقدام کنند.

با این شیوه، دفاتر زیارتی که در سه سال گذشته به دلیل فراز و نشیب‌های سفر عتبات، از ناآرامی‌های عراق گرفته تا شیوع کرونا که سفرهای زیارتی را تحت تأثیر قرار داده بود، با مشکلات مالی زیادی مواجه بودند و حتی بسیاری به دلیل نبود زائر ناچار به تعطیلی شدند، جانی دوباره گرفته و می‌توانند از نو فعالیت خود را آغاز کنند.


اعزام اولین گروه زائران به عتبات در ایام کرونا از فرودگاه امام (ره)؛ آذر ۱۴۰۰

اجرای شیوه جدید سفرهای زیارتی/ رشیدیان: نقاط ضعف و قوت را بررسی می‌کنیم

البته برقراری سفر به عتبات با این شیوه مشکلاتی را نیز به همراه داشته است؛ به طوری که برخی از مدیران دفاتر زیارتی از نامشخص بودن وضعیت سفر گلایه داشته و برخی دیگر هم با وجود داشتن زائر، به دلیل ناتوانی در تأمین پروازهای عتبات همچنان موفق به برقراری این سفرها نشده‌اند و معتقدند که باید مسؤولان سازمان حج و زیارت برای این مشکل راهکاری بیندیشند تا دفاتر زیارتی که تجربه اعزام را ندارند، بتوانند در این زمینه فعالیت کنند. از طرفی هم برخی دیگر از دفاتر زیارتی که با ازسرگیری سفر به عتبات، رونق گرفته‌اند، برای جذب زائر تلاش می‌کنند و از این روند رضایت دارند.

در همین زمینه رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به استقبال از شیوه جدید سفرهای زیارتی، از بررسی نقاط قوت و ضعف اعزام زائران به عتبات با این روش خبر داد. علاوه بر این، رشیدیان به پیگیری برای برقراری سفر زمینی به عتبات از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق اشاره کرده است تا تا زیارت عتبات برای همه آسان و امکان‌پذیر شود.


ترکیه در ایام کرونا

 دولت قبل برای سفرهای توریستی مجوز می‌داد، به عتبات نمی‌داد!

این امر نشان می‌دهد که مسؤولان سازمان حج و زیارت همچنان پیگیر مطالبات زائران و مشتاقان زیارت عتبات هستند و برای برقراری سفر زیارتی تلاش می‌کنند.اما در دولت قبل، با وجود باز بودن مسیر سفرهای سیاحتی و توریستی به کشورهای همسایه همچون ترکیه، سفر عتبات متوقف شده بود و مسؤولان به بهانه کرونا مجوزی برای ازسرگیری سفر عتبات نمی‌دادند. در حالی که هر روز چندین پرواز به کشورهای همسایه که حتی وضعیت کرونا در آنجا قرمز هم بود، صورت می‌گرفت. البته در آن زمان هم سازمان حج و زیارت آماده اعزام زائران بود که در برهه‌ای عراق و در زمانی دیگر ستاد کرونا و دولت دوازدهم مجوزی برای ازسرگیری سفر عتبات صادر نکرد.

با این وجود، برقراری سفر عتبات بعد از ۲۱ ماه تعطیلی در دولت سیزدهم صورت گرفت و اعضای کابینه دولت سعی کردند تا به جای تعطیلی سفرهای زیارتی و باز بودن سفرهای تفریحی به کشورهای همسایه که موجب نارضایی بسیاری از مخاطبان خبرگزاری فارس هم شده بود، سفر عتبات را از سر بگیرند و برای تشرف زائران به حرم ارباب تلاش کنند که در نهایت این امر با موفقیت حاصل و سفر به عتبات برای مشتاقان زیارت امام حسین علیه السلام فراهم شد.

تنوع در بسته‌های زیارتی عتبات/ دست کاروان‌های غیرمجاز کوتاه می‌شود

البته باید منتظر اجرای بسته‌های متنوع زیارت عتبات هم باشیم. چرا که سازمان حج و زیارت در شیوه جدید اعزام‌ها قرار است برای هر سلیقه و توان مالی اعزام به عتبات را میسر کند. بر همین اساس در بسته‌های زیارتی برای اسکان از هتل چند ستاره گرفته تا حسینیه استاندارد پیش‌بینی شده و زائران حتی می‌توانند تعداد وعده‌های غذایی خود در سفر عتبات را مشخص کنند. با اعزام زائران با این شیوه ممکن است دیگر دست دلالان و کاروان‌های غیرمجاز عتبات کوتاه شود و مشتاقان زیارت عتبات بتوانند در چارچوب قانون‌مند و زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات سفر کنند.


حرم حضرت زینب سلام الله علیه

سفر به سوریه پس از یک دهه وقفه برقرار می‌شود

از دیگر موضوعاتی که در ماه‌های اخیر پس از روی کار آمدن دولت انقلابی در حوزه زیارت مورد توجه قرار گرفته، ازسرگیری سفر به سوریه پس از یک دهه وقفه است. سفر به سوریه با حضور داعش و ناامنی در سوریه متوقف شده بود. اما رشیدیان در سفری که به سوریه داشت، برای تشرف مجدد زائران ایرانی به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیمها برنامه‌ریزی کرد و حتی وزارت کشور سوریه هم قول مساعد برای برقراری امنیت زوار ایرانی داد. بر همین اساس، در هفته‌های آینده باید منتظر خبر خوش ثبت‌نام برای زیارت سوریه باشیم که البته ازسرگیری این سفرها هم به صورت فراگیر، در کارنامه دولت سیزدهم رقم خواهد خورد.

زیارت خانه خدا و حج تمتع نیز از دیگر اقدامات سازمان حج و زیارت است که در دو سال گذشته با توجه به شیوع کرونا، عربستان هیچ زائر خارجی نپذیرفت و میلیون‌ها مسلمان در حسرت زیارت خانه خدا در ایام حج تمتع ماندند.


مسجدالحرام در ایام کرونا

برنامه‌ریزی برای اعزام زائران به حج ۱۴۰۱

با این وجود، امسال با توجه به وضعیت واکسیناسیون و پذیرش زائر خارجی برای عمره مفرده از سوی سعودی‌ها، احتمال تشرف زائران خارجی به مکه مکرمه با محدودیت‌های خاص وجود دارد. بر همین اساس هم اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در خصوص وضعیت شیوع کرونا و آخرین تصمیم‌های عربستان در مورد فهرست واکسن‌های مورد تأیید برای ورود به این کشور، از آغاز برنامه‌های مقدماتی برای حج تمتع آینده خبر داد و می‌گوید: با وجود اینکه عربستان هنوز هیچ عکس‌العملی درباره برپا شدن یا نشدن حج تمتع با حضور زائران خارجی نداشته است، ما امور اجرایی و آموزش کارگزاران را به منظور تشرف زائران به خانه خدا در حج تمتع سال آینده در دستور کار قرار داده‌ایم.

بر همین اساس، سازمان حج و زیارت به منظور اعزام زائران به حج تمتع سال ۱۴۰۱ آمادگی کامل کسب می‌کند و در صورتی که عربستان وضعیت حج را مشخص کند، زائران ایرانی به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

احتمال برقراری روابط سیاسی با عربستان و ازسرگیری عمره مفرده

علاوه بر این، تلاش‌هایی به منظور راه‌اندازی کنسولگری ایران در عربستان در حال انجام است؛ تا جایی که تیم وزارت خارجه کشورمان مذاکراتی با طرف سعودی داشته‌اند که البته هنوز نتایج آن نهایی نشده و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض در مسیر درستی حرکت می‌کند،‌ اعلام کرده است که ایران و عربستان سعودی در برخی موارد به توافق‌هایی دست پیدا کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که طرف سعودی آماده برقراری روابط سیاسی با ایران است و در صورتی که روابط سیاسی دو کشور از سر گرفته شود، اعزام زائران نیز سهولت یافته و احتمال برقراری عمره مفرده نیز قوت می‌گیرد. سفر عمره مفرده از فروردین سال ۹۴ به دلیل تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده متوقف شد و با وجود اینکه حدود ۶ میلیون ایرانی در صف انتظار عمره مفرده هستند، از آن پس هیچ زائر ایرانی برای انجام عمره مفرده به سرزمین وحی اعزام نشد.

به گزارش فارس، ۱۰۰ روزی که از فعالیت دولت سیزدهم می‌‌گذرد، با تلاش مسؤولان امیدها برای زیارت عتبات، سوریه و حتی خانه خدا روز افزون شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات