۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
کد خبر: ۶۹۷۲۹۸
باغستانی:

یلدا، موجب انسجام اجتماعی می‌شود

یلدا، موجب انسجام اجتماعی می‌شود
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یلدا تا جایی که مستلزم احیاء آموزهایی مثل صله رحم، احترام به بزرگان، اطعام باشد از ناحیه اسلامی مورد تایید است.

محمد باغستانی کوزه گر عضو هیئت علمی  پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به آداب و رسوم شب یلدا گفت: ایران بخاطر سابقه طولانی تمدنی و آوردگاه های پیدایش تمدن ها طبیعتاً دارای آداب و رسوم کهن در تاریخ دراز مدت خود بوده است و این آداب و رسوم در جریان زندگی مردم شکل گرفته است.

وی با توجه به اینکه آداب و رسوم ها موجب انسجام اجتماعی است، اظهار داشت: آداب و رسوم حیات ایرانیان را مملو از نمادها، باورها و لایه های مختلف فرهنگی کرده است، شاید شب یلدا که طولانی ترین شب سال است، بیش از چند هزار سال قدمت دارد و شب زیبایی است که به همراه خودش مایه پیدایش آداب و رسوم مختلف در ایران شده است.

عضو گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی با بیان اینکه این شب در هراستانی علاوه برآداب عمومی یک سری آداب و رسوم مختص به خود دارد، عنوان کرد: از این جهت شب یلدا از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است.

باغستانی با تاکید براینکه یلدا، انقلاب زمستانی است، تصریح کرد: یلدا یک واژه سریانی و رایج بین مسیحیان آن عصر بوده که به معنای تولد و زایش است، ابوریحان بیرونی با نام میلاد شب اکبر از این شب یاد می کند.

استاد دانشگاه با اشاره به میوه های شب یلدا گفت: هندوانه و انار به خاطر رنگ سرخشان نمایندگی از خورشید در تصور ایرانیان باستان و به خاطر دانه هایشان نمادی از زایش و باروی هستند، هیچ میوه ای به اندازه این دو میوه دانه ندارد و از میوه های ضروری این شب به حساب می آید.

 عضو هیئت علمی  پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به شب نشینی همزمان با تعطیلی فعالیت کشاورزان و به خواب رفتن زمین در فصل زمستان خاطرنشان کرد: در فارس حافظ خوانی و در خراسان شاهنامه خوانی رواج بیشتری داشت که این مطالب و آداب و رسوم ها در گزارشات تاریخی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه شب یلدا در دورهای اسلامی چگونه بوده است، اظهار داشت: این شب در دوره اسلامی هم به عنوان جشن برگزار می شده و این نکته نشان می دهد اسلام نظر منفی به شب یلدا ندارد.

باغستانی افزود: چنانچه سنتی مخالف آیین اسلامی نباشد دین اسلام نیز با آن همراهی می کند، اما اگر آیینی مانند زنده به گور کردن دختران باشد اسلام با قاطعیت در مقابل آن قدعلم کرده و مخالفت می کند.

عضو گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی تصریح کرد: برخی سنت ها مباح است مثل سفره هفت سین، اسلام در این موارد نظری ندارد و حکم شرعی مباح برآن ها صدق می کند، سنت باستانی شب یلدا تا جایی که مستلزم احیاء آموزهایی مثل صله رحم، احترام به بزرگان، اطعام هرکدام که رونق بگیرد از ناحیه اسلامی مورد تایید است.

وی در پایان افزود: اگر این آیین ها مستلزم اسراف و چشم هم چشمی ها قرار گیرد و خانواده ها را در تکلف بیندازد، چه ریشه اش در اسلام یا ایران باستان باشد، طبیعتاً به لحاظ شرعی مجاز نخواهد بود.

ارسال نظرات