۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۶۹۷۳۴۰

میکروربات‌های ماهی شکلی دارو‌های شیمی‌درمانی را به تومور‌ها می رسانند

میکروربات‌های ماهی شکلی دارو‌های شیمی‌درمانی را به تومور‌ها می رسانند
محققان میکروربات‌های ماهی شکلی ساخته‌اند که به زودی می‌توان از آن‌ها برای رساندن مستقیم دارو‌های شیمی‌درمانی به تومور‌ها استفاده کرد و بیماران سرطانی را از برخی از بدترین عوارض جانبی درمان در امان نگه داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این ربات‌های میکروسکوپی که به اندازه یک صدم میلی‌متر توسط محققان چینی و با استفاده از یک روش ویژه چاپ سه بعدی از ژل ساخته شده اند، با قرار گرفتن در معرض سطوح مختلف pH تغییر شکل می‌دهند.

محققان، این ربات را که به شکل ماهی ساخته شده اند در محلولی از اکسید آهن غوطه ور کردند تا مغناطیسی شود و سپس دهان آن را با دارو‌های شیمی درمانی پر کردند. این ربات را می‌توان به رگ خونی تزریق و با استفاده از یک آهنربا، آن را به محل تومور هدایت کرد.

سلول‌های سرطانی سطح pH مایعات اطراف خود را اسیدی‌تر می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود ربات یاد شده در واکنش به این محیط، تغییر شکل دهد و دهان خود را باز کند تا دارو‌های شیمی‌درمانی موجود در آن را تخلیه کند.

این ربات‌ها تاکنون فقط در ظروف پتری آزمایش شده‌اند و کارشناسان می‌گویند، قبل از استفاده از این ربات ها، آن‌ها را حتی کوچکتر نیز می‌کنند.

در حال حاضر، دارو‌های شیمی‌درمانی به بدن تزریق می‌شوند و آزادانه از طریق گردش خون در بدن حرکت کرده و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، اما این موضوع همچنین باعث می‌شود که آسیب جانبی به سلول‌های سالم وارد شود و عوارض جانبی مانند ریزش مو دارند.

این در حالی است که به گفته این محققان، این ربات‌ها ممکن است راه دقیق تری برای تجویز این دارو‌ها ارائه دهند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
نقل چندلایه.
امانتدار
0
0