۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۹۷۳۶۶

توصیه‌های تغذیه‌ای در آلودگی هوا

توصیه‌های تغذیه‌ای در آلودگی هوا
رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای موثر در کاهش اثرات زیانبار آلاینده‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، فرشته فزونی، با اشاره به آسیب‌های آلودگی هوا برای سلامت افراد، اظهار کرد: کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی گروه‌های در معرض خطر آلودگی هوا هستند. در حالت عادی سیستم دفاعی بدن سلول‌ها را از آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند، اما آلاینده‌ها و عوامل مخرب محیطی باعث می‌شود سلول‌های بدن توسط رادیکال‌های آزاد دچار آسیب شود.

وی ادامه داد: در شرایط آلودگی هوا باید منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین‌های E، C و کاروتنویید‌ها در برنامه غذایی روزانه بیشتر مصرف شوند. از همین رو افزایش مصرف روزانه میوه و سبزی بسیار توصیه می‌شود.

فزونی با بیان اینکه پکتین موجود در سیب و مرکبات باعث دفع سرب می‌شود، اظهار کرد: مصرف روزانه میوه‌های حاوی پکتین برای کاهش خطر آلودگی هوا بسیار مناسب است. از سوی دیگر ویتامین C در سبزی‌ها و میوه‌های تازه از جمله مرکبات، کیوی، فلفل سبز، انواع کلم، گوجه فرنگی، سبزی‌های برگی و اسفناج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بتاکاروتن یکی از کاروتنویید‌های مهم و پیش ساز ویتامین A است که برای تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. سبزی‌ها و میوه‌های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی، انواع کلم، اسفناج، از منابع خوب بتاکاروتن هستند. توصیه می‌شود روزانه ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی‌ها و ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه‌ها مصرف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر لزوم مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی، ادامه داد: مصرف ماهی‌های روغنی که سرشار از امگا ۳ هستند، می‌توانند در خنثی کردن اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشند. بهتر است ماهی به صورت بخارپز یا تنوری با افزودن چاشنی‌هایی مانند آب لیمو یا آب نارنج مصرف شود.

فزونی ادامه داد: روزانه از شیر و مواد لبنی کم چرب و پروبیوتیک مانند ماست و پنیر کم چرب باید به مقدار کافی مصرف شود. همچنین از مصرف غذا‌های سرخ شده، فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده‌ای که مواد نگهدارنده دارند پرهیز کنید.

وی در پایان با اشاره به اینکه در روز‌های آلودگی هوا مصرف آب و مایعات بیشتر به کاهش آسیب ناشی از آلاینده‌ها کمک می‌کند، گفت: توصیه می‌شود دانش آموزان در مدرسه روزانه یک بسته میان وعده سالم شامل یک میوه ترجیحاً سیب یا مرکبات، شیر کم چرب و ۵۰ گرم از انواع مغز‌ها مصرف کنند.

ارسال نظرات