۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۹۷۳۹۹
حجت الاسلام نگارش مطرح کرد؛

برنامه های پژوهشی پژوهشگاه امام صادق/زندگینامه ۴ هزار شهید روحانی در دست پژوهش

برنامه های پژوهشی پژوهشگاه امام صادق/زندگینامه ۴ هزار شهید روحانی در دست پژوهش
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با معرفی اثر پژوهشی زندگینامه ۴ هزار شهید روحانی، گفت: کار بسیار فاخر و بی نظیری در نوشتن این کتاب ۳۵ جلدی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید نگارش رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش گفت: تبدیل مشکلات به مسأله برای اجرای پژوهش امر مهمی است که در دستور کار پژوهشگاه ما قرار دارد؛ در شناسایی مسأله گوی سبقت را ربوده ایم و با نگاه خرد جمعی و نیاز سنجی‌ها به دنبال یافتن راه حل لازم هستیم.

وی با توضیح مراحل پژوهش در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) تأکید کرد: اثربخشی پژوهش‌ها هر چه بیشتر باشد بازخورد بهتری دارد و مطالبات بعدی که به پژوهش تبدیل می‌شود و هر فعالیتی که بر روی مسائل صورت می‌گیرد نیز در جلسه‌ای علمی ارائه و توسط کارشناسان پژوهشی داوری می‌شود؛ پژوهش‌های این مرکز مراحلی را طی می‌کند تا به چاپ برسد از همین رو در خروجی‌های پژوهشگاه لغزشی ندیدم.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با توضیح اقدامات صورت گرفته در راستای جهاد تبیین، اظهار داشت: تبیین آنچه که به دین در حوزه‌های مختلف مربوط می‌شود یکی از اهداف پژوهشی ما است که مورد تأکید رهبری است، چون اگر دین خدا معرفی شود زمینه‌های شبهه از بین می‌رود؛ این پژوهشگاه هر روز بهتر از دوران گذشته در معرفی دین تلاش می‌کند.

وی با معرفی سایت «جوابگو» به عنوان یکی از مراکز عرضه پژوهش‌های انجام گرفته در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، گفت: در راستای جهاد تبیین ۱۰ جلد کتاب که به بصیرت افزایی جامعه نیز کمک خواهد کرد تا پایان سال رونمایی و چاپ خواهد شد.

این پژوهشگر حوزوی گفت: شبهات مربوط به وهابیت را رصد می‌کنیم و مباحث اعتقادی مربوط به جغرافیای سیاسی و پراکندگی مذاهب در منطقه را نیز مطلع هستیم، اما برای سلفیت پژوهش‌های ویژه‌ای انجام گرفته و آماده چاپ هست؛ چندین مجله پژوهشی از جمله تمدن نوین، گفتمان فرهنگ و فصلنامه تخصصی دیدگاه‌های رهبری نیز از فعالیت‌های پژوهشگاه امام صادق است.

وی با معرفی پروژه پژوهشی شهدای روحانی کشور به عنوان کار بی نظیر و فاخری که در این پژوهشگاه انجام گرفته گفت: پیش بینی می‌شود تدوین زندگی نامه و پرداخت به ۴ هزار شهید روحانی کشور ۳۵ جلد شود؛ یکی از ویژگی‌ها این شهدای شاخص ارتباط با مردم به خصوص از طریق مساجد بود گه در پژوهش‌های ما لحاظ شده است؛ توجه به عدم موازی کاری تاثیر بالایی در فاخر بودن آثار دارد.

حجت الاسلام نگارش با معرفی نشر زمزم هدایت گفت: ۲۰ نمایشگاه در سطح کشور در خصوص آثار این انتشارات برگزار شده و همچنین رکورد نشر اثر در کشور را کسب کرده است؛ پژوهشگاه به صورت ماموریت محور عمل می‌کند و از هرگونه موازی کاری پرهیز می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: زندگینامه شهدای روحانی در طول ۴ سال با مشارکت ۳۰ نویسنده در حال انجام بوده که زوایای مختلف زندگی شهدا احصا شده که کار بسیار فاخری است؛ این پژوهشگاه در طول ۴۳ سال حیات خود بیش از ۳ هزار اثر پژوهشی داشته و به فرایند و ابزار‌های پژوهشی نیز توجه ویژه شده است، زیرا ابزار‌های دیروز به درد کار امروز نمی‌خورند و برای تحقق اهدافمان در تا وضع مطلوب فاصله داریم.

وی با معرفی کتاب «شیوه‌های مواجهه معصومین با مفاسد اخلاقی» اظهار داشت: تلاش داریم با کتب اراده شده سبک و سیاق الگو‌های رفتاری را ارائه کنیم؛ بر اساس اولویت بندی به مباحث مطرح شده پاسخ می‌دهیم و در خصوص خانواده و سبک زندگی چند اثر پژوهشی چاپ شده داریم که به عنوان نمونه می‌توان از کتاب «نقش زنان در انقلاب اسلامی» و «نقش زنان در تاریخ اسلام» نام برد.

حجت الاسلام نگارش خاطرنشان کرد: نشست‌هایی با عناوین اعتبار سنجی اثر بخشی پژوهش‌های علوم انسانی در تحقق علوم اسلامی، نقش فلسفی علوم انسانی در تولید علوم انسانی اسلامی، اثر بخشی علوم اجتماعی و عوامل و موانع پژوهش‌های علوم انسانی در هفته پژوهش برگزار خواهد شد.

وی با نام بردن از مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی گفت: به پیشنهاد ما و با تلاش پژوهشگاه‌های کشور مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی راه اندازی شده است و بسیار به خروجی‌های این مجمع نیز امیدوار هستیم.

ارسال نظرات