۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۹۷۴۰۴
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد؛

هر شفافیتی مطلوب نیست/ الزامات موفقیت یک رسانه

هر شفافیتی مطلوب نیست/ الزامات موفقیت یک رسانه
آیت الله شب زنده دار و رسا بودن را از مهم ترین ویژگی برای یک رسانه ذکر کرد و گفت: مسأله شفافیت به صورت مطلق و در همه جا و در مورد همه چیز قطعا غلط است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان در دیدار با حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا و جمعی از مدیران و دبیران این رسانه حوزوی، از فعالیت خبرگزاری رسا در انعکاس اخبار مراجع، علما، حوزه های علمیه و دستاوردهای حوزه و روحانیت قدردانی کرد.

وی در ادامه ضمن تبیین اهمیت فعالیت رسانه ها به ذکر آیات و روایاتی در تشریح کار خبرگزاری ها پرداخت و تبلیغ و نشر معارف اهل بیت(ع) و دفاع در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان را از مهمترین فعالیت ها دانست و گفت: در حال حاضر رسانه ها و خبرگزاری ها هم برای محیط عقاید و احکام و هم برای جامعه و حکومت اسلامی پدافند عامل هستند؛ امروز دشمنان با بهره گیری از ابزارهای نوین به دنبال تخریب و تضعیف عقاید، تشکیک در باورها و بدبین کردن مردم هستند، رسانه ها در برابر این هجمه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

آیت الله شب زنده دار در دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا

آیت الله شب زنده دار بیان کرد: برای مواجهه با این هجمه های عظیم نیاز به رسانه هایی داریم که بتوانند با استفاده از ترفندهای صحیح و صواب از ارزش ها دفاع کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: رسانه و خبرگزاری که بخواهد در هر دو صحنه تبلیغ معارف و دفاع در برابر هجمه های دشمنان موفق باشد قهرا نیازمند یک سلسله اموری است که از آن به عنوان فقه خبر و رسانه یاد می شود.

آیت الله شب زنده دار در ادامه به تبیین لوازم موفقیت رسانه ها پرداخت و رسا بودن را از مهمترین ویژگی برای یک رسانه ذکر و تصریح کرد: رسانه در رساندن پیام و خبر به مخاطب باید به گونه ای عمل کند که ابهام و تعقید نداشته باشد؛ خبر باید برای همگان گویا، رسا و قابل فهم باشد.

وی اتقان در خبر را از دیگر لوازم موفقیت یک رسانه دانست و با بیان اینکه توجه به این اصل سبب اعتماد مخاطب می شود، گفت: یکی دیگر از اموری که رسانه می بایست بدان توجه کند این است که خبرهایی که مظنون و مشکوک هستند را نباید به صورت قطعی منتشر کرد والا حرام است، «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلم» انتشار اخباری که بدان علم ندارید ناصواب و نادرست است و حتی گاهی سبب زیان هایی می شود که قابل جبران نخواهد بود.

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود به موضوع مهم شفافیت اشاره کرد و افزود: مسأله شفافیت به صورت مطلق در همه جا و در مورد همه چیز قطعا غلط است، هر شفافیتی مطلوب نیست، از جمله شفافیت در امور و مسائل امنیتی قطعا نامطلوب و غیر معقول است.

وی ادامه داد: برخی رسانه ها دنبال این می گردند که با درج این قبیل اخبار انظار را به خود جلب کنند، برخی شفافیت را دستاویزی برای خود قرار دادند و به گونه ای القا می کنند که شفافیت در هر جایی مطلوب است در حالی که این مسأله نه عقلانی و نه شرعی است.

دیدار آیت الله شب زنده دار با مدیر عامل و دبیران خبرگزاری رسا

عضو فقهای شورای نگهبان رسانه ها را به توجه به تبعات و پیامدهای انتشار اخبار توصیه اکید کرد و گفت: رسانه ها مراقب باشند که حتی یک لغزش کوتاه می تواند تالی فاسدهایی به دنبال داشته باشد، لذا در عین انجام رسالت خبری باید موشکافانه با مسائل برخورد کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن آرزوی توفیق برای مدیران و دست‌اندرکاران خبرگزاری رسا، خاطرنشان کرد: بحمدالله شما منصوب به حوزه علمیه مبارکه هستید و الحمدالله به این امور واقف هستید، امیدوارم یک رسانه موفق و مورد قبول حضرت ولیعصر(عج)، خدمتگزار اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و این حوزه مبارکه باشید.

محمدمهدی محققی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
موسی روح الامینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
مشکل لاریجانی چیست؟
لازیجانی ها می گویند بله ما شمال تهرون خونه داریم. و بچه هامون را هم می فرستیم اروپا و آمریکا درس بخونند... و اسلام هم یعنی داشتن ریش و پشم ۰۰ یقه آخوندی .. تسبیح زمردین... مهر نماز کربلا... هزار مجلد قران و مفاتیخ با جلد نفیس.... در حالیکه این اسلام آمریکایی است... نه اسلام برابری و برادری ... در اسلام ناب برابری برادری... یعنی اینکه تو وقتی می بینی برادر دینی ات تو کپر زندگی میکنه خونه قلهک را بفروشی و پولش را به کپرنشینها کمک کنی و خودت بیایی جنوب شعر یک آپارتمان نقلی اکازیون بخری و با زن و بچه تنگ هم زندگی کنید... خب این اسلام با اخلاق لاریجانی ها نمی سازد چدن واقعا سخته آدم اموالش را انفاق کند...
0
0
موسی روح الامینی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
پرسش این است چرا خانم مرکل بعد از سالها نخست وزیری آلمان خانه شخصی ندارد ولی .......... دارد آن هم در قلهک و شمال پایتخت؟
0
0