۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۶۹۷۵۶۳
حجت الاسلام حاجی زاده مطرح کرد؛

یلدا، آغاز یک فصل برای شب زنده‌داری

یلدا، آغاز یک فصل برای شب زنده‌داری
عضو گروه فرهنگ وتمدن پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) گفت: اسلام در مقابل سنت های گذشته اقوام مختلف برنامه مخالفت و مبارزه را نگذاشته است.

حجت الاسلام یدالله حاجی زاده عضو هیات علمی گروه فرهنگ وتمدن پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به جایگاه شب یلدا بین ایرانیان گفت: یلدا یکی از سنت هایی است که در نزد ایرانیان از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و از قبل از اسلام سنت یلدا وجود داشته و همچنان این سنت در بین مردم ما تداوم دارد.

وی با اشاره به دیدگاه اسلام در مورد سنت های اقوام مختلف، اظهار داشت: اسلام در مقابل سنت های گذشته اقوام مختلف برنامه مخالفت و مبارزه را نگذاشته است تا جایی که امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر دستور داده که سنت های خوب مردم را از بین نبرد.

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به برخورد اسلام با آیین و سنت های اقوام مختلف ابراز داشت: یک برخورد رد کردن برخی سنت ها به دلیل مخالفت با آموزه های اسلام است مثلاً آیین زنده به گورد کردن دختران توسط اعراب که دین اسلام با آن به شدت مخالفت ورزیده است، برخورد دوم پذیرفتن و تأیید، مثل سنت نوروز است.

وی افزود: نسبت به بخش دیگر از آداب و رسوم گذشته اسلام نظر خاصی ندارد مثلا سنت شب یلدا، در آموزهای اسلام مخالفت خاصی را با این شب نمی بینیم و برخی از سنت های آن مثل صله رحم در این شب مورد پذیرش و تأیید اسلام نیز است، با دور هم جمع شدن در این شب کدورت ها از بین می رود و اسلام نیز برآن تاکید دارد.

حجت الاسلام حاجی زاده عنوان کرد: اگر در این شب و هر آداب و رسوم دیگری، کاری برخلاف آموزه های اسلام مثل اسراف، چشم و همچشمی و غیبت صورت بگیرد، دین مبارک اسلام با آن حرکت خاص مخالفت ورزیده است.

وی با اشاره به جنبه مثبت شب یلدا اذعان کرد: در روایات از فصل زمستان به عنوان بهار مومن یاد شده است چرا که طولانی بودن شب های آن کمکی برای عبادت و شب زنده داری است از این جهت می توان شب یلدا را آغاز یک فصل جدید عبادی و معنوی نامید.

استاد حوزه ودانشگاه با توجه به اینکه شب یلدا ما را به نظم موجود در طبیعت راهنمایی می کند، تأکید کرد: از ابتدای خلقت تا پایان عمر بشریت شب یلدا به عنوان شروع فصل و آغاز فصل زمستان بوده و خواهد بود و همیشه این نظم وجود دارد و این نظم ما را راهنمایی می کند که یک ناظم و نظم دهنده ای در طبیعت است و از این جهت شب یلدا به ما توجه به ناظم جهان یعنی خداوند تبارک و تعالی را می دهد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ذوالفقار نژاد
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
آیین های ایرانی را پاس بداریم.
اصل امضایی بودن مناسک نیازمند تبیین نیست.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
.. انتقاد از... سایتی که وابسته به حوزۀ علمیه قم است و می خواهد یلدا که از رسوم سخیف زرتشتیان و ایرانیان قبل از اسلام است را به اسلام متّصل نماید آنهم در ایّام فاطمیّه و شهادت مظلومانه حضرت فاطمۀ زهراء سلام الله علیها.
رسا نیوز چرا برای جلب مخاطب می خواهی دینت را به دنیای دیگران بفروشی؟
0
0