۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۹۷۶۱۹
حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی مطرح کرد؛

حمایت مرکز خدمات حوزه های علمیه از رویکردهای محققانه

حمایت مرکز خدمات حوزه های علمیه از رویکردهای محققانه
رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با تأکید بر ضرورت ورود نخبگان به مسائل روز جامعه گفت: مرکز خدمات از رویکردهای محققانه حمایت می کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست صمیمانه رئیس مرکز خدمات کشور با اساتید حوزه علمیه استان خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمحمدی در این نشست نوآوری و نظریه‌پردازی را مسئولیت مهم اساتید دانست و گفت: تولید علم از شاخصه‌های مهم اساتید و نخبگان حوزه است چراکه استاد گاهی علم را به دانشجو انتقال می دهد که این مهم است اما گاهی تولید علم و نظریه‌پردازی می‌کند و این رسالت اساسی استاد است. اگر محقق حلی و محقق اردبیلی را محقق می‌نامیم به خاطر نوآوری در علم بوده است.

وی افزود: محقق باید در مقیاس تاریخ علم نوآوری کند نه در مقایسه خود چراکه شاید دیگران به این یافته علمی رسیده باشند.

رئیس مرکز خدمات حوزه با بیان اینکه محقق باید در پژوهش‌های خود به دنبال حل مسئله باشد بیان کرد: پژوهش یعنی روبه‌رو شدن با مشکل و تبدیل مشکل به مسئله و سپس در فرایندی خاص، پاسخ به مسئله داده شود و تمام این مراحل نیاز به تحقیق‌های جداگانه دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمحمدی خاطرنشان کرد: الحمدلله حوزه‌ها در زمینه تربیت محقق موفق بوده و این رویکرد باید تقویت شود و مرکز خدمات هم از رویکرد محققانه حمایت می‌کند.

وی ورود حوزه‌های علمیه به فقه معاصر را ضروری دانست و گفت: پژوهشگران و علما باید با شناسایی مشکلات و مسائل روز جامعه در این زمینه تولید علم کنند و اگر حرکت علمی به سمت حل مسئله برود ثبت اختراع را به دنبال دارد و اختراعات ثبت شده با طی مراحل تجاری شدن تبدیل به ثروت می‌شود.

رئیس مرکز خدمات حوزه در ادامه با ارائه گزارشی از خدمات مرکز اظهار داشت: خدمات طلاب به صورت هدفمند ارائه می‌شود و این مرکز نگاه ویژه‌ای به طلاب مبلغ و مدرس در مناطق خارج از قم و مشهد دارد.

وی گفت: ما به عنوان خدمتگزار طلاب، مرکز خدمات را سازمانی اداری نمی‌دانیم بلکه این مرکز نهادی حوزوی است که افتخارش گره‌گشایی از مشکلات سربازان امام زمان (عج) است.

حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از آسیب‌های حوزه موازی‌کاری نهادهای حوزوی در انجام مسئولیت‌هاست بیان کرد: تبلیغ، تحقیق، تحصیل و تهذیب از وظایف مهم مرکز مدیریت حوزه‌هاست و حمایت از معیشت، درمان، اسکان و امور فرهنگی خانواده آنان به عهده مرکز خدمات است و موازی‌کاری باعث می‌شود نهادهای حوزوی نتوانند مسئولیت‌های اصلی خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به محدود بودن منابع مرکز خدمات خاطر نشان کرد: منابع پایدار و موقوفات در حوزه معیشت و درمان طلاب باید احیا شود و در زمینه تبلیغ و جذب منابع نیازمند هم‌افزایی و همکاری بزرگان و نهادهای حوزوی هستیم.

بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای اساتید حوزه علمیه استان از دیگر محورهای این نشست بود.

شایان ذکر است این نشست با حضور اساتید سطوح عالی حوزه حضرات آیات خزاعی، مروارید، انصاریان، باقری کیا و مرتضوی و حجج‌اسلام ملک‌دار مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات، فتح‌اللهی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان و عضو هیئت‌مدیره مرکز خدمات، ایزدی مسئول مرکز نخبگان و استعداد برتر و هاشمی مدیر دفتر حراست و تحقیقات حوزه علمیه خراسان و آقای حسینی مدیرعامل مجتمع‌های ولایت مرکز خدمات حوزه برگزار شد.

ارسال نظرات