۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۶۹۷۶۷۲

آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح شد

آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح شد
همزمان با هفته پژوهش طی مراسمی «آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی» مرکز نور با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همزمان با هفته پژوهش طی مراسمی «آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی» مرکز نور افتتاح شد.

در این مراسم احمد ربیعی‌زاده، مدیر بخش پردازش هوشمند معاونت فنی، حجت‌الاسلام بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و حجت‌الاسلام سید سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایراد سخن پرداختند.

ربیعی‌زاده در ابتدای جلسه گزارشی از فعالیت‌های مرکز نور طی سه دهه گذشته در زمینه هوش مصنوعی ارائه کرد.

وی ضمن بیان تاریخچه‌ای از روند تکامل پردازش هوشمند در مرکز و برشمردن اهداف تأسیس آزمایشگاه، نمونه‌هایی از دستاوردهای شاخص به دست آمد در این سال‌ها را مورد اشاره قرارداده و نهایتا‌‌ً به معرفی نقشه راه و چشم‌اندازی که برای آزمایشگاه هوش مصنوعی پرداخت.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن تبریک زادروز حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها و تقارن آن با طلیعه هفته پژوهش و نیز هفته وحدت حوزه و دانشگاه، مرکز نور را یکی از نمونه‌های بارز و عملی این وحدت برشمرد.

وی ضمن توجه دادن مراکز پژوهشی به حوزه هوش مصنوعی، تأکید کرد، مراکز پژوهشی علوم اسلامی و انسانی باید به جد و به صورت ویژه به موضوع علوم انسانی دیجیتال و علوم اسلامی دیجیتال بپردازند چرا که فضای دیجیتال و فضای فناوری اطلاعات، مسائل، روش‌های پژوهشی و دستاوردهای آنها را به صورت جدی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

حجت الاسلام بهرامی مرکز نور را حائز بزرگترین بانک اطلاعات علوم اسلامی و انسانی دانست و افزود: اینها ظرفیتهایی هستند که به لطف و تیزبینی و هوشمندی مقام معظم رهبری مدظله العالی به وجود آمده و این شجره طیبه که سی سال پیش توسط معظم له بنیان نهاده شد هم اکنون به بار نشسته و خدمات خود را عرضه می‌کند. 

وی در خاتمه بر اعلام آمادگی برای ارائه خدمات مناسب در باب هوش مصنوعی، در سطح ملی و همچنین در تعامل با پژوهشگاه‌ها و یا پژوهشگران علاقمند به این موضوع تأکید کرد و اظهار امیدواری کرد که ان‌شاءالله بتوانیم خدمات مناسبی را متناسب با ظرفیت خودمان و متناسب با انتظارات جامعه طراز انقلاب اسلامی ارائه نماییم.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن توجه به تقارن سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با مراسم افتتاح آزمایشگاه علوم اسلامی و انسانی، افزود: شاکر هستم که در ایام میلاد حضرت زینب سلام الله علیها، هفته پژوهش و سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست امام راحل رضوان الله تعالی علیه، شاهد ظهور و بروز یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و رونمایی از آزمایشگاه هوش مصنوعی هستیم.

حجت الاسلام عاملی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب را وارث بزرگ خدمات و دستاوردهای مرکز نور دانست و از افق و نگاه ایشان درپایه‌گذاری مرکز نور، در شرایطی که دانشگاه‌های ما به امر دیجیتالی نمودن متون اهتمام نداشتند، تقدیر کرد. نگاهی که باعث شد هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی، با داده‌کاوی منابع اسلامی سرمایه بزرگی در اختیار محققان و دانشگاهی و حوزوی قرار گیرد.

وی در ادامه به فناوری‌های نوین، بستر رقومی، شبکه‌ای شدن دانش و هوش مصنوعی پرداخت و از آن به عنوان ظرفیتی برای استقرار نظام‌مند شاخص‌های تمدن نوین اسلامی یاد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به این حدیث نبوی که عقل را چیزی می‌داند که انسان به واسطه آن به بهشت و رضایت الهی نائل گردد، افزود: اگر ما هوش مصنوعی را در اوج خودش یک قوه عاقله مصنوعی بدانیم که بتواند معنا را درک و موقعیت را دریافت کند و بازخوردی در طراز انسان عاقل نسبت به وقایع نشان دهد، هوش مصنوعی مطلوب، آن هوشی است که راه را برای ما به سمت اطاعت خدا باز کند و رضایت خدا را برای ما فراهم نماید.

هوض مصنوعی یک تیغ دولبه است، از یک سو راه سعادت را باز می‌کند و از سوی دیگر راه ضلالت را برای بشر هموار می‌کند. به این دلیل که تراکم ایجاد می‌کند و ظرفیت انسانی را در بستر خاص قرار می‌دهد، می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی فراهم نماید.

وی ضمن اظهار امیدواری برای موفقیت روزافزون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، افزودند مرکز در متون کارهای بسیار بزرگی صورت داده است، امیدواریم این فعالیتها در عمل به سمت برخی از برنامه‌هایی که در عملکردهای سیستمی که در کشور می‌تواند کمک کند، ورود پیدا کند. مرکز با توجه به ظرفیت‌های خود، زیر ساخت لازم را برای ورود به نظام حکمرانی کشور را دارد.

در خاتمه آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی دیجیتال مرکز نور با حضور میهمانان و حاضران افتتاح شد.

ارسال نظرات