۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۶۹۷۷۹۱
نماینده ولی فقیه در کاشان:

ارتقای علمی حوزه در گرو توجه پژوهش است

ارتقای علمی حوزه در گرو توجه پژوهش است
اصفهان - آیت الله سلیمانی همچنین پایه و اساس ارتقای علمی را توجه به موضوع پژوهش دانست و گفت: امروز پژوهش در ارتقای علمی نقش مهم و اساسی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی بعد از ظهر امروز در دیدار با معاونین پژوهشی مدارس علمیه خواهران و برادران منطقه کاشان با تبریک هفته پژوهش، گفت: علامه طباطبائی بنیانگذار پژوهش‌های جمعی در حوزه است و پژوهش‌های حوزه قبل از ایشان فردی بود و یا اگر هم محوری بود در یک کانون متمرکزشده بود.

وی افزود: اگر امروز در فرمایشات رهبر معظم انقلاب واژه‌های نوآوری، ابتکار، خلاقیت و تولید علم بار‌ها تکرار می‌شود، این واژه‌ها به برکت وجود معظم له در معارف پژوهشی کشور بروز و ظهور یافته است و پیش از این از چنین واژه‌های استفاده نمی‌شد.

به گفته وی، شهید مطهری علاوه بر اینکه مظهر خالقیت خدا را داشت، مظهر فاطریت خدا نیز قرار گرفته داشت به طوریکه امام خمینی(ره) تمام آثار قلمی این پژوهشگر را تأئید کرد.

نماینده ولی فقیه در کاشان سید محمد باقر صدر، سید هادی خسرو شاهی و عبدالحسین کافی را از جمله پژوهشگر نامی اقتصاد نوین اسلامی دانست و گفت: سیستم اقتصادی ایران بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب هنوز نتوانسته آثار قلمی آن‌ها را اجرایی کند.

به گفته وی فعالیت‌های پژوهشی از سوی علامه طباطبایی آغاز شد و امروز ده‌ها مرکز پژوهشی در قم فعالیت دارند.

آیت الله سلیمانی برتعیین موضوعات پژوهشی تأکید کرد و ابراز داشت: موضوعات پژوهشی باید با دروس حوزوی سنخیت داشته باشد، چرا که امروز بخش عظیمی از موضوعات متناسب با دروس حوزه را دانشگاه آموزش می‌دهد.

وی بر آسیب شناسی موضوعات مختلف جامعه تأکید کرد و افزود: رفع آسیب‌ها را باید در قالب پروژه به افراد محقق واگذار کرد و از آن‌ها حمایت کرد.

نماینده ولی فقیه در کاشان به لزوم شکوفایی استعداد‌های جوان پژوهشی در حوزه تأکید کرد و گفت: به موضوعات پروژه محوری به ویژه موضوع طلاق در جامعه باید توجه ویژه‌ای شود.

آیت الله سلیمانی همچنین پایه و اساس ارتقای علمی را توجه به موضوع پژوهش دانست و ابرازداشت: امروز پژوهش درارتقای علمی نقش مهم و اساسی دارد.

حوزه هویت خد را از دست داده و بیش ۷۰ رشته حوزه در دانشگاه تدریس می‌شود

وی با اشاره به اینکه امروز حوزه هویت خود را از دست داده است و بیش از ۷۰ رشته حوزه در دانشگاه تدریس می‌شود، گفت: امروز در حالی مدرک حوزوی را مطابق با مدرک دانشگاهی می‌دانند که باید مدرک دانشگاهی را مطابق با مدرک حوزوی بدانند.

به گفته وی حوزه را باید اصل دانست و دانشگاه را صفت، چرا که دانشگاه از دل حوزه خارج شده است و این در حالی است که دانسته و یا ندانسته دانشگاه را ذات قرارداده ایم.

اساتید حوزه باید پژوهش محور باشند

نماینده ولی فقیه درکاشان با اشاره به اینکه رتبه بندی اساتید دانشگاهی براساس مقالاتی است که در آی اس آی دارند، اظهارداشت: اساتید حوزه علمیه باید پژوهش محور باشند و رتبه بندی آن‌ها براساس مقالات تولیدی باشد.

آیت الله سلیمانی گفت: هرچند مراجعی در فقه و اصول زحمت کشیدند، اما امروزحوزه علمیه هرچه دارد به برکت علامه طباطبایی است و حوزه مدیون علمایی همچون مکارم و سبحانی و نوری و جوادی آملی است.

پرورش نیرو باید ملاک کار حوزه باشد

وی به نیرو پروری مکتب علامه طباطبائی اشاره کرد و اظهار داشت: درس فقه و اصول خوب است، اما پرورش نیرو باید ملاک کار حوزه قرارداشته باشد تا پرورش عالم پژوهش محور ملاک کار حوزه قرارداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان برتأسیس مرکز پژوهشی حوزه علمیه تأکید کرد و ابرازداشت: با تأسیس مرکز پژوهشی حوزه علیمه همه ساله در هفته پژوهش ازپژوهشگران برتر حوزه علمیه و اساتید پژوهشی تقدیر و تجلیل شود تا بین پژوهشگران رقابت پژوهشی ایجاد شود./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
سلام علیکم.جلسه صبح برگزار شده و شما در خبرتان نوشته اید بعد از ظهر؟؟؟؟
این یعنی خبر دروغ!!!
ضمنا خبرنگارتان خبر سوخته را پخته می خواسته تحویلتان دهد. هواستان را جمع کنید
0
0