۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۹۷۸۱۵
العهد فاش کرد؛

توطئه مشترک آمریکا و ترکیه برای بلعیدن خاک عراق

توطئه مشترک آمریکا و ترکیه برای بلعیدن خاک عراق
یک رسانه عراقی با افشا کردن توطئه آمریکایی ترکیه‌ای برای اشغال خاک عراق، خواستار شفاف سازی و پاسخ دولت بغداد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، عراق با انتشار گزارشی از یک نقشه‌ی آمریکایی_ترکیه‌ای پرده برداشته و از سکوت دولت عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور انتقاد کرد.

العهد در این گزارش نوشت: تجاوز ترکیه به خاک عراق همچنان در مقابل چشم دولت و شخص مصطفی الکاظمی ادامه دارد، اما او خود را به ندانستن زده و هیچ کاری در خصوص نقض حاکمیت ارضی این کشور انجام نمی‌دهد و نظامیان ترکیه علاوه بر حمله به مردم عراق خاک آن را نیز اشغال کرده‌اند.

ترکیه در خاک عراق به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی صاحب‌خانه است. بر اساس گزارش کارشناسان این سوءاستفاده‌ها با حمایت «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق همراه است. زیرا او با سکوت و اکتفا کردن به اعلام محکومیت این اقدامات در واقع این حملات را حمایت می‌کند. کارشناسان اعلام کردند این سکوت با راهنمایی و هدایت آمریکا و توافق ترکیه برای اجرای طرحی برای «بلعیدن» اراضی عراق است.

«محمود الهاشمی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق در این گزارش فاش کرد حملات ترکیه به خاک عراق از قبل با توافق سنجار طراحی شده بود که طرف‌های آن ترکیه، بارزانی، آمریکا و دولت عراق بودند و هدف از این طرح، بستن مرز‌های عراق و سوریه بود تا ارتباط و تماسی با عمق مقاومت گسترش یافته میان عراق، ایران و سوریه و حتی لبنان و فلسطین وجود نداشته باشد.

گروه رسانه‌ای الاعلام الامنی عراق که وابسته به ارتش این کشور است هدف قرار دادن یک خودروی متعلق به الحشد الشعبی از سوی هواپیمای ترکیه‌ای که منجر به کشته شدن یک ایزدی در منطقه سنجار شد و هرگونه تجاوز به خاک عراق را محکوم و تاکید کرد که تنها راه حل مشکلات از مسیر‌های مسالمت آمیز و دیپلماتیک و از طریق گفتگو و مطابق با قوانین و مصوبات بین المللی میسر می‌شود.

«حسین عمر» نویسنده عراقی و تحلیلگر سیاسی ساکن بلژیک، دولت منطقه کردستان را به نادیده گرفتن تخلفات ترکیه در شمال عراق متهم کرده و گفت: دولت منطقه کردستان در نقض حاکمیت عراق با طرف ترکیه‌ای همدست است. سکوت مشکوک دولت‌های بغداد و اربیل در مورد بمباران مستمر ترکیه، اشغالگران ترکیه را به تکرار جنایات خود در شمال عراق تشویق خواهد کرد. ارتش ترکیه به بهانه تعقیب جنگجویان پ. ک. ک در این منطقه، به بمباران مناطق مختلف منطقه کردستان و شمال عراق ادامه می‌دهد.

در همین راستا قبایل سنجار و سازمان‌های ایزدی یکشنبه هفته پیش، در سنجار واقع در استان نینوا به دلیل ناتوانی دولت موقت در توقف حملات هوایی ترکیه به این شهر اعلام نافرمانی مدنی کردند.

در پایان این گزارش نیز آمده است در فاصله بین حضور آمریکا و ترکیه در داخل عراق، شهروندان عراقی همچنان این سوال را مطرح می‌کنند چرا زمانیکه دولت در هر مناسبت خشم خود را بر سر شهروندان می‌ریزد، نمی‌تواند به این اشغال مستمر که تا به امروز طول کشیده است، پایان دهد؟!/۹۸۸/

منبع: خبرگزاری العهد

ارسال نظرات