۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
کد خبر: ۶۹۷۸۱۹

۱۰ سال انتظار معلمان برای رتبه‌بندی

۱۰ سال انتظار معلمان برای رتبه‌بندی
بیش از ۱۰ سال است که معلمان در انتظار تحقق عدالت برای برابری حقوقشان هستند، موضوعی که قرار است امروز درباره آن تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معلمان بیش از ده سال است که درانتظار اجرای قانون و تحقق عدالت برای برابری نسبی حقوق و مزایا در این شغل هستند و هر ساله مجلس شورای اسلامی قبل از تصمیم گیری برای اجرایی این طرح کمبود بودجه را بهانه می‌کند.

ماده قانونی مرتبط با این لایحه که برابری حقوق در مشاغل مشابه را شامل می‌شود بیش از ۱۰ سال به حال خود رها شده بود و حالا در اواخر سال گذشته لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس مطرح شد، موضوعی که امروزه به دلیل اینکه به هیچ سرانجامی نرسیده، سبب گلایه معلمان شده است.

در جلسه علنی مجلس که روز یکشنبه ۲۱ آذر برگزار شد، لایحه نظام رتبه بندی معلمان در دستور کار قرار گرفت؛ بر اساس آخرین تصمیم گیری ها، دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای افزایش حقوق و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اختصاص داد.

 رتبه بندی معلمان

برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان، ۱۸۰ میلیارد تومان به منظور بازسازی و نوسازی فضا‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی از محل ذخیره ارزی و ۶۶۶ میلیارد تومان بابت توسعه عدالت آموزشی، مقاوم سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی موضوع وصول مالیات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیرو‌های مسلح و ستاد اجرائی فرمان امام ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اختصاص داده شده است.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع بیان کرد: بر اساس طرح رتبه بندی که اجرای آن از ۳۱‌شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود، پایین‌ترین و حداقل دریافتی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

او افزود: معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت. بر اساس طرح رتبه بندی هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸ میلیون و ۲۰‌هزار تومـــان دریافتــی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آن‌ها در رتبه بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح رتبه بندی معلمان هر ۶ سال یکبار طبق ارزیابی‌های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد. یک معلم با رتبه پنج درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد، با اجرای طرح رتبه بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

حقوق و مزایا فرهنگیان

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کشور طی چند روز گذشته درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان، ادامه داد: با توجه به صحبت‌هایی که در مجلس شده است قطعا برای همسان سازی حقوق معلمان تلاش‌هایی انجام می‌شود، ولی در حال حاضر ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در مهرماه سال جاری درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: به محض تصویب رتبه بندی فرهنگیان این کار را انجام می‌دهیم.

احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که در بازنگری جدید مجلس شورای اسلامی بار مالی رتبه بندی تغییر می‌کند؟ گفت: در نظر داریم تا رتبه‌بندی به مرحله اجرا برسد و برای سال آینده یعنی ۱۴۰۱ این کار را با اعتبار بهتر و بار مالی بیشتری دنبال کنیم.

درباره زمان بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس گفت:این موضوع باید از طریق مجلس پیگیری شود و نمایندگان هم قول دادند تا از هفتم مهر که مجلس فعالیتش آغاز می‌شود این موضوع در اولویت باشد.

اجرای ناقص طرح رتبه بندی معلمان باعث افزایش تحصن و اعتراضات جمعی از معلمان در روز‌های اخیر شده است، درحالی که معلمان بیش از ده سال در انتظار همسان سازی حقوقشان هستند، باید منتظر ماند، تا ببینیم مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که امروز برگزار می‌شود، برای آن چه تصمیمی می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات