۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۹۷۴۴۰

آیا سند تحول نیازمند تغییر است؟

آیا سند تحول نیازمند تغییر است؟
سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۰ سال، تنها درصد اندکی از آن اجرایی شده است و همچنان خاک می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  سند تحول آموزش و پرورش، ۱۰ سال پیش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و ابلاغ شد. اما با گذشت ده سال هنوز ده درصد این سند هم اجرا نشده است. نظام رتبه‌بندی معلمان، هدایت تحصیلی محصلان و آسیب‌زایی کنکور به نظام آموزشی از جمله مواردی است که اجرا شدن این سند می‌توانست به این مشکلات کمک شایسته‌ای کند.

همچنین در بند سوم فصل ششم سند تحول به فرایند طراحی، تدوین و اجرای زیرنظام‌های سند تحول اشاره شده است که شامل برنامه درسی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، راهبری و مدیریت مالی، تأمین فضا و تجهیزات و پژوهش و ارزشیابی است و تاکید شده است که باید ظرف یک سال زیرنظام‌ها تدوین و تصویب شوند که باید نهایت تا سال ۹۲ انجام می‌شد، اما نشده است.

این درحالی است که هر ساله مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اجرایی شدن این طرح دارد. ایشان در شهریورماه سال گذشته در چهارمین اجلاس آموزش و پرورش درباره این سند اظهار کردند: در این سند اهداف کلان و راهبرد‌های کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاست‌ها، برنامه اجرایی تنظیم شود. برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاش‌های دولت‌های مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است که شورای‌عالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.

رهبر انقلاب ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند. ایشان «زمان‌بندی» و «تعیین شاخص‌های پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: برنامه جامع باید متقن و در بردارنده همه اهداف سند تحول باشد. تبیین صحیح سند تحول هم مهم است. سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، به روشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.

تربیت انسانی موحد، مومن، معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت‌جو و عاقل، عدالت‌خواه و صلح‌جو، ظلم‌ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن‌دوست، مهرورز، جمع‌گرا و جهانی‌اندیش، ولایت‌مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و با حیاء، انتخابگر و آزادمنش، متعلق به اخلاق اسلامی، خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانون‌مدار و نظم‌پذیر و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی براساس نظام معیار اسلامی از جمله هدف‌های کلان این سند است.

سند تحول آموزش و پرورش

درحالیکه ده سال از سند تحول آموزش و پرورش گذشته است، بدون شک این سند نیاز به بروزرسانی و بررسی مجدد دارد، بنابرهمین افرادی که به نوعی اجرا شدن این سند ارتباط دارند، در انتظار تصمیم گیری‌های یوسف نوری وزیر جدید آموزش و پرورش هستند.

محمود امانی دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در دیدار با کارکنان دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به برنامه‌های مهم دبیرخانه شورای عالی در فروردین ماه سال جاری بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید در دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش انجام دهیم، موضوع به‌روز رسانی سند تحول بنیادین است که مقدمات کار انجام‌شده، ماده واحده آن‌هم در شورای عالی به تصویب رسیده و برای تأئید رئیس‌جمهور ارسال‌شده است.

او ادامه داد: برای انجام این کار کمیسیون برنامه درسی را مأمور کرده‌ایم تا تأئید نهایی ماده واحده مذکور، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، روند انجام کار را پیگیری کند.

آیا سند تحول نیازمند تغییر است؟

سید مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: این سند باید چراغ راه و راهنمای آموزش و پرورش ما در سال‌های اخیر قرار می‌گرفت که به هر دلیل این کار صورت نگرفته است. یکی از دلایل آن شاید معتقد نبودن برخی مدیران به این سند بوده است، زیرا کسی که باور به کاری نداشته باشد، آن را انجام نمی‌دهد. به علاوه نبود نظارت جدی از دلایل دیگر اجرای ناقص این سند است، اگرچه یکی از وظایف جدی مجلس و کمیسیون آموزش نظارت بر قانون وضع شده است.

وی تأکید کرد: سند تحول بنیادین باید به صورت اجرایی و آیین نامه‌ای در بیاید و قوانین متناسب با آن هم تصویب شود. مجلس شورای اسلامی که اخیراً مسئولیت کودکان تا ۷ سال را به جای بهزیستی به آموزش و پرورش داد، یک قدم جدی در مسیر اجرای سند مذکور برداشت. از سویی باید به سمت درس، آزمون‌ها، کنکور، سنجش و پذیرش متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رفت، اما وضعیت بسیاری از این‌ها هنوز با اهداف فاصله دارد و قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به اینکه آیا سند تحول نیازمند تغییر است؟ گفت: این سند هنوز امتحان خود را پس نداده است، هر قانون بشری نیاز به تغییر، تحول و اصلاحاتی دارد که به طور مشخص برای این سند هم باید اجرا شود و در راهکارها، آیین‌نامه‌ها و جزئیات عملکرد باید این کار را انجام دهیم. برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم پس از سال‌ها پایش، نیاز به بازنگری آن مشخص خواهد شد.

چرا اجرای سند تحول بنیادین دچار غفلت شده است؟

در جلسه سیزدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که چرایی اجرایی نشدن سند تحول بنیادین مورد گفتگو قرار گرفت.

عباس صدری رئیس مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو درباره این موضوع اظهار کرد: در یک دوره‌ای چارچوب‌های روند تدوین سند به ۶ زیر نظام تفکیک شد و مقرر شد برای هر ۶ زیرنظام برنامه تدوین شود. هر سند بالادستی برای اجرای کامل نیاز به برنامه برای استقرار و اجرا دارد و همچنین تدوین یک ساختار اجرایی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ضرورت است.

او افزود: برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین برنامه و تکلیف برای سه لایه بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی نیاز است و صرفاً نباید به نظارت و ارزیابی لایه بالادستی بسنده کرد، به عنوان مثال باید بررسی شود که مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده و میزان پیشرفت کار تا چه حد بوده است.

علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه مطرح کرد: در تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز بر روی معلم است و بر تهیه و تولید محتوا توسط معلم تأکید دارد. در حال حاضر چندین معاونت در وزارت آموزش و پرورش برای تولید محتوا وجود دارد که این ساختار در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چرا که اصل تحول در معلم است. همچنین والدین نیز باید برای تربیت فرزندان تعلیم ببینند چرا که ثابت شده اصل تربیت بر عهده والدین است و والدین بر پذیرش باور‌ها و اعتقادات اولیه فرد بسیار تأثیرگذار هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات