۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۶۹۷۹۳۹

مقابله با فرهنگ سازی در موضوع جمعیت گناهی نابخشودنی است

مقابله با فرهنگ سازی در موضوع جمعیت گناهی نابخشودنی است
حجت الاسلام گودرزی ایجاد مقاومت اجتماعی برای مردم بر سر مسأله جمعیت گناهی نابخشودنی دانست و گفت: لازم است تمامی مسؤولان فرهنگی از آن پرهیز کنند.

حجت الاسلام علی گودرزی معاون جمعیت قرارگاه بقیت الله الاعظم (عج) در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در مسأله جمعیت گفت: مسایل اجتماعی از جمله مسایل مهم و حیاتی یک کشور محسوب می شود و بعضا از مسایل اقتصادی برجسته‌تر و مهمتر هستند، برخی از مسایل اجتماعی به قول پزشک ها مولتی فاکتوریال هستند و از جمله این دسته می توان به مسأله جمعیت اشاره کرد که علاوه بر اینکه مسأله اجتماعی است جنبه های سیاسی، امنیتی و بعضا اقتصادی را هم دربرمی گیرد.

وی با ببان اینکه به نظر می رسد مهمترین فاکتور در جلوگیری از کاهش جمعیت و پیری آن، فرهنگ سازی می باشد، اظهار داشت: فرهنگ سازی در مسایل اجتماعی متأثر از کنش و واکنش مردم است و کنش و واکنش ها در دایره نظام ارزشی آنها است و برای موفقیت باید به کنش و واکنش مردم اهمیت ویژه ای دهیم.

حجت الاسلام گودرزی افزود: مثلا در ابتدای دهه 90 که هنوز اهمیت مسأله جمعیت برای بسیاری از مسؤولین مشخص نبود پرداختن به مسایل سیاسی و امنیتی و اتخاذ راهبردهایی جهت هوشیارسازی نخبگان لازم و ضروری بود ولی امروزه همان محتوا برای مردم، واکنش های منفی در پی دارد و به نوعی برای عموم مردم منزجر کننده است.

معاون جمعیت قرارگاه بقیت الله الاعظم با تاکید بر اینکه یکی از مسایل مهمی که باید از آن پرهیز کنیم و دشمن به زیرکی آن را دنبال می کند این است که مساله جمعیت را امری ایدوئولوژیک کند، ابراز داشت: قشری از مردم دغدغه مند آن و به عبارت دیگر دشمن درصدد است که با مذهبی کردن امر ازدیاد نسل، مساله جمعیت را برای عموم مردم امری نامطلوب جلوه دهد و آن را مختص قشری خاص با عقاید و گرایشات دینی شدید نماید و عوام و کسانی که تعلق شان به دین در ظاهر نیست و در مراسمات دینی ظهور و بروز ویژه ای ندارد باید با این امور فاصله بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر اتفاق بالا رخ دهد و به نوعی مقاومت اجتماعی برای عموم مردم ایجاد شود دقیقا مانند مساله حجاب می شود، ادامه داد: همان بلایی که بر سر مساله حجاب آمده است و عده ای خاص را طرفدار این پوشش کرده اند بر سر مساله جمعیت هم خواهد آمد و مابقی هم از آن دوری می کنند و بعضا هم به مخالفت با آن می پردازند.

پژوهشگر مسأله جمعیت خاطرنشان کرد: ایجاد مقاومت اجتماعی برای مردم بر سر مساله ازدیاد نسل گناهی نابخشودنی و ذنب لایغفر است که لازم است تمامی دست اندرکاران مسایل فرهنگی و اجتماعی از آن پرهیز کنند.
وی افزود: لازمه این پرهیز؛ حضور جوانان انقلابی دارای سواد فرهنگی،اجتماعی بالا، ایده پرداز و خوش ذوق است و تا زمانی که کنش گری در مساله را یک فناوری پیشرفته ندانیم و افراد متولی دغدغه مند ولی غیر متخصص میخواهند هرکاری در این میدان بکنند، وضعیت همان خواهد بود.

حجت الاسلام گودرزی با بیان اینکه وقتی متولی یا کارشناس فلان مجموعه فرهنگ ساز دیپلم هم ندارد به زور یک دیپلم یا فوق دیپلم غیر مرتبط دارد، به نظر شما چگونه می تواند چنین کار مهمی را به سرانجام برساند و از آسیب های فراروی فرهنگ سازی پیرامون آن جلوگیری کند، اظهار داشت: به قول شهید چمران در جواب به اینکه تخصص بالاتر است یا تقوا فرمودند: تقوا بالاتر است! ولی اگر کسی تخصص کاری را نداشته باشد و منصبی را قبول کند قطعاً انسان "بی تقوایی" است.

ارسال نظرات