۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۹۷۹۹۴
آیت الله اراکی:

اسلام دارای نظام اقتصادی است

اسلام دارای نظام اقتصادی است
نماینده مجلس خبرگان با اشاره به اینکه فقه اصلی ما فقه نظام است، گفت: اسلام همانطور که دارای فقه نظام سیاسی است، فقه نظام اقتصادی هم دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی نماینده مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از 5 جلد آثار دفتر مطالعات اسلامی که در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد، با بیان اینکه بحث از رمز ارز گاهی در حوزه معاملات بیگانگان مطرح می شود، گفت: معامله با پول اعتباری به طور کل براساس قاعده الزام اشکال شرعی ندارد.

وی با اشاره به پول اعتباری ادامه داد: اینکه بتوانیم با پول اعتباری معامله کنیم به این صورت که در مقابلش مال حقیقی بگیریم براساس قاعده الزام اشکال شرعی ندارد و این قاعده در بسیاری از تعاملات بین المللی کاربرد دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با طرح این سوال که در نظام اقتصادی اسلامی که بناست جامعه را مدیریت کند، آیا برای پول اعتباری محض جایگاهی تعریف شده است، اظهار داشت: چه بحث رمز ارزها و چه هر مقوله ای از مقوله های اقتصادی که مربوط به رفتار اجتماعی و حاکمیتی می شود اگر بخواهیم از منظر فقهی بررسی کنیم باید در چارچوب نظام به آن نگاه بیندازیم.

استاد حوزه علمیه اسلام را دارای نظام اقتصادی دانست و ابراز کرد: اسلام همانطور که فقه نظام سیاسی دارد، فقه نظام اقتصادی هم دارد.

وی با اشاره به رفتارهای فردی و اجتماعی گفت: رفتارهای اجتماعی محکوم به قوانینی غیر از قوانین حاکم بر رفتارهای فردی است، همه رفتارهای ما اگر در نظام ولایتی انجام نگیرد هیچ ارزشی پیش خداوند ندارد و فقه اصلی ما فقه نظام است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه فرمان حاکمیت اراده ها را یکسان می کند، تصریح کرد: اراده واحد حاکم و قانون گذار به جامعه سر و سامان می دهد، در فقه سیاسی به حاکم ولی امر یعنی صاحب زمان گفته می شود که این ولایت از خدا آغاز می شود، اگر چنین حاکمیتی پیدا کردیم به یک انسان کلان دست یافته ایم.

وی با تشریح فقهِ تبیین کنندهِ رفتار انسان کلان اظهار داشت: در قالب رفتارهای اجتماعی و انسان کلان پدیده های جدید مثل بانک، بیمه، بورس، ادبیات، سینما و ... به وجود می آید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تبادل اقتصادی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین قوانین اینگونه داد و ستد، عادلانه بودن آن است یعنی این دو جنس در برابر هم از برابری ارزش و اعتبار برخوردار باشند، در قرآن بر روی اصل برابری بسیار تاکید شده است.

وی مبادلات بواسطه پول را به دلیل تعادل بخشی بین دو کالا دانست و ابراز داشت: پول مقیاسی برای تعادل بین دو کالا است که بتوانیم این تعادل را با پول بسنجیم، اگر این واسطه را یک چیز اعتباری و فرضی قرار دادیم دیگر آن تعادل رعایت نشده است و خلق پول از همین جا نشأت می گیرد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه معیار مالیت حقیقی چیست، عنوان کرد: ارزش به دو نوع مصرفی (استعمالی) و مبادلاتی است ارزش مصرفی همان منفعتی است که از یک شیء می بریم، قیمت تبادلی باید برگشتش به قیمت مصرفی یا استعمالی باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به پول اعتباری محض تصریح کرد: خرید و فروش با پول اعتباری محض به این صورت است که ظرف خالی داده و ظرف پر ستانده اید و عدم تبادل در معامله پیش می آید لذا با پول اعتباری محض مثل رمز ارز نمی توان معامله کرد.

وی در پایان معامله به وسیله حواله پول حقیقی را کنترل کننده تورم دانست و تصریح کرد: آن چیزی می تواند پول قرار بگیرد که ارزش حقیقی یا نماینده و حواله پول حقیقی باشد، کاری که تورم را کنترل و ارزش پول را بالا می برد و رابطه پول ما را با دلار آمریکایی قطع می کند، همین کار است که پول حواله در مقابل نفت باشد.

گفتنی است در پایان از 5 جلد آثار این مجموعه با حضور آیت الله اراکی رونمایی شد.

ارسال نظرات