۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۹۸۰۲۱
مدیر حوزه های علمیه خواهران:

نظام تعلیم و تربیت حوزه باید پهلوان علمی بسازد

نظام تعلیم و تربیت حوزه باید پهلوان علمی بسازد
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در دیدار با معاوین پژوهش حوزه خواهران گفت: حل مسائل جامعه نیازمند وجود نظام تعلیم و تربیتی است که پهلوان علمی بسازد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در سخنانی در جمع معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در تهران با اشاره به الزامات علمیه خواهران طراحی زیرساخت‌های ماندگار برای حوزه برای دو دهه پیش رو است.

وی افزود: ما مسئولیم که ده‌ها فعالیت انجام دهیم تا حوزه را در دستگاه علمی پژوهشی کارآمد در سطح اجتماع قرار دهیم و مجموعه خانواده حوزه‌های علمیه خواهران را در جایگاه مرجعیت علمی تربیتی جامعه در افق ملی و بین‌المللی ارتقا دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اجزای نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران شامل خرده‌نظام آموزش، خرده‌نظام فرهنگی- تربیتی و خرده‌نظام پژوهش ادامه داد: خرده‌نظام پژوهش حوزه را به یک دستگاه حل مسائل زن و خانواده تبدیل می‌کند.

وی خادم تمام این نظام‌ها را نظام مدیریت و پشتیبانی دانست و افزود: این نظام ساختار‌ها و قوانین را ایجاد می‌کند تا حوزه در زمان مناسب برنامه‌ها را به نتیجه برساند.

وی بزرگ‌ترین رسالت حوزه در مقطع کنونی را طراحی این چهار خرده‌نظام و برنامه‌های میان‌مدت ۵ ساله دانست و افزود: محوریت برنامه پنج‌ساله اول حوزه‌های خواهران رفع آسیب‌ها و کاستی‌ها است که با آسیب‌شناسی‌های میدانی به دست آمده است.

وی با بیان اینکه در تحقق رسالت حوزه‌های علمیه خواهران بیشترین نگاه و انتظار از عرصه پژوهش وجود دارد، گفت: اگر وارد میدان شویم و قدرت حل مساله نداشته باشیم امید و اطمینان خاطر به دین را به چالش می‌کشیم، مسیحیت و کلیسا هم زمانی به زمین خورد که توانایی حل مسائل را نداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران پژوهش را مدار مدیریت آینده نظام دینی در حوزه مسائل زنان دانست و گفت: ما باید بیشترین تحول رادر این بخش شاهد باشیم.

وی اولین و مهم‌ترین قسمت مورد توجه در این میان را رابطه میان پژوهش و آموزش دانست و ادامه داد: شناخت زبان‌های دانش در حد مطالعه و برداشت صحیح از متون اصلی دانش بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه نباید حوزه به سمتی برود که قدرت ارتباط حوزویان با منابع اصل قطع یا تضعیف شود، افزود: ملل مسلمانی که رسم الخط خود را تغییر داده‌اند، پیوندشان را با منابع اصلی ضعیف کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین استاد بهجت‌پور با اشاره به ضرورت ارتباط با منابع اصلی دانش، گفت: در صورت ضعف حوزه‌های علمیه خواهران در این عرصه، این نهاد به یک دستگاه توزیع و مصرف تبدیل می‌شود و نه یک دستگاه تولید دانش.

وی با اشاره به اینکه زبان دین عربی است، گفت: باید متون درسی حوزه به گونه‌ای اصلاح شود که قدرت بهره‌گیری طلاب از منابع اصلی حفظ شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران حرکت نظام تعلیم و تربیت به سمت حرفه‌ای شدن را نیازمند مواجهه طلاب با مجهولات دانست و افزود: توجه به نادانسته‌ها و فکر کردن بر روی مجهولات برای حرکت در پژوهش ضروری است.

وی گفت: اگر طلاب ذهن پرسئوالی نداشته باشند انگیزه پژوهش در آن‌ها خاموش می‌شود، بنابراین متون درسی باید نگارش‌های انتقادی داشته باشند که ذهن طلبه را درگیر کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه باید طلبه‌ها به مطالعه موضوعاتی که می‌توانند نسبت به آن سئوال کرد عادت داده شوند، گفت: اگر طلبه بر روی نادانسته‌های مرتبط با دانش تمرکز نکند نمی‌تواند یک شخصیت متفکر شود.

مفسر قرآن کریم با تمایز میان تفکر و عقلانیت به رویه قرآن کریم در دعوت به مقایسه میان دو جریان رودررو در حوادث مختلف اشاره کرد و گفت: باید مجال نقادی و ارزیابی را برای طلبه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مساله نقادی و ارزیابی در نخستین سوره‌های نازل‌شده بر پیامبر اکرم (ص) مطرح شده است، افزود: باید طلبه‌ها هم از سال‌های نخست تحصیل در حوزه به نقادی و ارزیابی بپردازند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: وقتی کتابی برای حوزه می‌نویسیم متن کتاب اقوال مختلف را ارائه دهد تا ذهن مخاطب را درگیر کند.

وی گفت: حجم سرفصل‌های درسی حوزه به حدی نباشد که مانع بررسی عمیق طلبه در آن‌ها شود.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی و توصیف درست منابع برای طلبه در سرفصل‌های مختلف افزود: در این صورت طلبه ضمن فراگرفتن یک روش، می‌تواند به منابع دیگر مراجعه کند تا نظرات دیگر نسبت به آن سرفصل را هم فرابگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ضمن انتقاد از برنامه‌های مسابقه کتابخوانی در برخی حوزه‌های علمیه گفت: سطح حوزه‌های علمیه باید به گونه‌ای باشد که طلبه خود مشتاق مراجعه به کتاب‌ها و منابع مختلف باشد.

وی با بیان اینکه نظام حوزه نظامی استادمحور است، گفت: اگر اساتید حوزه شخصیتی پژوهشی داشته باشند و مهارت این امر را داشته باشند، خود می‌توانند حوزه را رشد و اعتلا دهند؛ بنابراین استاد حداقل باید در برابر سئوالات مختلف طلاب بردبار باشد و اگر پاسخ سئوالی را نمی‌داند به دنبال پاسخ دقیق آن برود.

حجت‌الاسلام و المسلمین استاد بهجت پور گفت: در طراحی نظام تعلیم و تربیت باید توانایی اساتید را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه در طراحی نظام تعلیم و تربیت از سمت عمومی به سمت تخصصی و فاخر باید قدرت شناخت مسائل و پدیده‌ها را در سطح حوزه بالا ببریم، گفت: شناخت مسئله و سئوال روز جامعه برای حل آن‌ها ضروری است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه افزایش قدرت پژوهش در حوزه نیازمند تبیین مساله و سئوال است، افزود: باید بدانیم چالش‌های امروز جامعه نسبت به پدیده‌ها و مساله‌ها چیست، در غیر این صورت راه حل‌های ما هم مفید نخواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط‌دهی طلاب با پژوهشگران بزرگ و مراکز پژوهشی حرفه‌ای گفت: در غیر این صورت قدرت حل مساله به دست نمی‌آید.

ارسال نظرات