۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۹۸۰۴۸
یادداشت؛

مسئولان فرهنگی جایگاه مادر را در یابند

مسئولان فرهنگی جایگاه مادر را در یابند
دشمنان انقلاب اسلامی به خوبی بر این امر واقفند که مادر پرچمدار مقابله با جنگ نرم است و تلاش می کنند تا این پرچمدار را شکست داده و به ابتذال کشانند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ضرورت پرداختن به جایگاه مادر به عنوان رکن اصلی خانواده، بر کسی پوشیده نیست و واضح است که مقام مادر و نقش آن در جوامع بشری، به خصوص در جامعه اسلامی بسیار پُررنگ و کاربردی است.

هرچند همه ادیان الهی برای مقام مادر ارزش قائلند، ولی اسلام بیش از دیگر مکتب های دینی به این مسئله توجه کرده و به مادر احترام و عظمت بسیاری بخشیده است؛ حقوقی را که اسلام برای مادران در نظر گرفته، بسیار فراتر از حقوق دیگران است؛ زیرا مادر، مربی انسان و در حقیقت، پرورش دهنده جامعه است و اوست که می تواند جامعه را به سوی سعادت، شقاوت و بدبختی کشاند.

امروزه دشمنان اسلام و دشمنان انقلاب اسلامی با علم به مقام مادر و با درک نقش اساسی مادر در جامعه و خانواده در صدد هویت زدایی از زن و مادر مسلمان از جوامع اسلامی بوده و با برنامه های گسترده و متنوع در این زمینه، برای کاستن از مقام زن و مادر در خانواده تلاش می کنند و با بهره گیری از ابزارهایی همچون شبکه های مجازی و ماهواره برای به ابتذال کشاندن زن و جدایی او از خانواده و یا رواج تنوع طلبی و ایجاد تزلزل روحی در مادران برای نابودی پایه های سلامت معنوی جامعه اسلامی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنند.

دشمنان اسلام با تمام قوا و ابزارها و امکانات می‌کوشند تا دیدگاه اسلام درباره زن در جامعه و جایگاه او در خانواده شنیده نشود و یا دیدگاه اسلام را عقب مانده و کهنه معرفی کنند تا دیدگاه شکست خورده غرب درباره زن را که بر اصالت لذت، دنیاگرایی، بی‌اخلاقی و بی‌بندوباری استوار است، اشاعه داده و گسترش پیدا کند.

دشمنان اسلام به خوبی به این مسئله پی برده اند که در میان تمامی جوامع بشری، مادر و به طبع آن خانواده، اساسی‌ترین نهاد اجتماعی و زیر بنای تشکیل تمدّن‌های بزرگ در طول تاریخ بشری بوده است؛ و به همین خاطر برنامه های متنوع و گسترده را برای به منجلاب کشیدن خانواده که عنصر اساسی آن مادر است، طراحی و به اجرا در می آورند.

مسئولان فرهنگی جایگاه مادر را در یابند

در عصر کنونی که دشمنان انقلاب اسلامی در بهره برداری از ابزارهای نظامی ناتوان شده و با به کار بستن تحریم های بسیار، در به زانو در آورده جمهوری اسلامی ایران ناتوان گشته و نتوانسته خواسته های نامشروع خود را بر آنان تحمیل کند، به ناچار تنها راه مقابله با ایران را استفاده از تهاجم فرهنگی و تغییر فرهنگ اسلامی دانسته و در پی تضعیف جایگاه زن و خانواده است و تلاش می کند تا زن، مادر نباشد، فرزند تربیت نکند، شوهرداری و مکمل همسرش نباشد؛ می کوشد تا زن در مرکز خانواده قرار نگیرد، حتی به تعداد فرزندآوری زنان نیز حساسیت شدید دارند و در فرزندپروری او هم دخالت می کنند.

نوع فعالیت دشمنان در تضعیف جایگاه مادر و تغییر نقش آن در خانواده و جامعه نشانگر این است که بیشترین تاکید برای تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی، بر روی زنان است و دشمنان به خوبی بر این امر واقفند که مادر پرچمدار مقابله با جنگ نرم است و در جنگ نرم اگر بتوانند این پرچمدار را شکست داده و به ابتذال کشانند، طبیعتاً سایر اعضای جامعه را نیز شکست خواهند داد؛ چراکه اگر سبک زندگی او  تغییر پیدا کند، تغییر سبک سایر اعضای خانواده به آسانی صورت خواهد گرفت و در نتیجه جامعه از جاده اسلامیت و معنویت دور شده و به ابتذال کشیده خواهد شد.

امروز زنان جامعه ایرانی، بیش از هر زمان دیگر مورد طمع دشمنان اسلام هستند. چون به برکت انقلاب اسلامی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی پُرفعال و تاثیرگذار شده اند. حضور زنان در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، عرصه‌های ورزشی، هنری و در تخصص های گوناگون و محیط های کسب و کار و کارآفرینی و از همه مهمتر، با حفظ شئونات اسلامی و مانع ندانستن حجاب برای فعالیت های آنان روز به روز در حال افزایش بوده و باعث نگرانی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی می شوند؛ چراکه دشمنان، وقتی این همه زن مسلمان تحصیل کرده و موثر در پیشرفت جامعه اسلامی را می‌بینند، احساس خطر می‌کنند.

زنان جامعه ما به چنان سطح بالایی از تکامل علمی و معنوی رسیده‌اند که در هیات‌های اندیشه‌ورزی که مقام معظم رهبری به عنوان جایگزینی برای واژه اتاق فکر غربی‌ها ذکر کرده اند، می‌توانند بنشینند، قوت‌ها و ضعف‌های درونی جامعه را ببیند، فرصت‌ها و تهدیدهای بیرونی را بشناسند و با برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای مناسب، رسالت خود را در مقابله با جنگ نرم دشمنان که با تکیه بر زور و تزویر و پول و امکانات عظیم تبلیغی و عملیات پیشرفته رسانه‌ای دنبال می‌شود، به نحوی مطلوب انجام دهند و به راستی پرچمدار شایسته جامعه در نبرد خطرناک نرم جریان شیطانی بر علیه نظام اسلامی باشند.

از امام صادق (ع) نقل شده است روزی جوانی خدمت رسول اکرم (ص) آمد و عرض کرد: یا رسول‌الله به چه کسی نیکی کنم؟ حضرت فرمود: به مادرت. دوباره پرسید: به چه کسی نیکی کنم؟ حضرت فرمود: به مادرت. برای مرتبه سوم پرسش را تکرار کرد. پیامبر (ص) فرمود: به مادرت. جوان برای بار چهارم پرسید: پس از آن به چه کسی نیکی کنم؟ پیامبر خدا فرمود: به پدرت.[1]

جایگاه مادر در این گفتار پیامبر اسلام (ص) به‌روشنی مشخص است. اینکه حضرت سه بار به نیکی کردن به مادر دستور می‌دهد و بار چهارم به احسان به پدر سفارش می‌کند، بهترین گواه بر عظمت شأن مادر است.

مسئولان فرهنگی باید در مقابل جنگ نرم دشمنان هشدار بوده و با ایستادگی در برابر حربه های آنان، اقدامات لازم برای تقویت جایگاه مادر در خانواده را انجام دهند.

 

سعید چراغی

 

[1] . بحار الانوار، ج 74، ص 49.

ارسال نظرات