۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۹۸۱۲۶
حجت الاسلام صراف زاده:

کار فقیه با هوش مصنوعی آسان‌تر خواهد شد

کار فقیه با هوش مصنوعی آسان‌تر خواهد شد
مشاور مدیر حوزه های علمیه گفت: اگر بتوانیم کار پیاده شده در سیستم خبره علم رجال را در علم اصول پیاده کنیم کار یک فقیه بسیار آسان‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست تخصصی «پژوهش؛ پاسخگویی و کاربردی سازی علوم و هوش مصنوعی» با حضور بهروز مینایی، مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی و حجت الاسلام سعید صراف زاده، عضو شورای سیاست گذاری ستاد راهبری فناوری های هوشمند در مجتمع عالی حوزوی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) برگزار شد.

مینایی هوش مصنوعی را تکنیک و فرآیند جدیدی ندانست و گفت: همزمان با ظهور و بروز کامپیوتر در سال 1945 و مدارهای صفر و یکی، ایده هوش مصنوعی نیز پایه گرفت، هوش مصنوعی به این معنا است که بتواند مثل انسان باشد، نظریه ای است که از بعد فلسفی قابل بحث است.

وی با اشاره به روایت فرآیند اتومات کردن و هوشمندی یک ماشین اظهار کرد: هوشمند سازی به این صورت است که یک سنسور طراحی کنیم که وقایع را درک کند و براساس آن بتواند تصمیم گیری کند که چه کاری باید انجام دهیم.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور هوش مصنوعی با اشاره به اینکه ایجاد یک سیستم خبره علم رجال از اهداف به دست آمده در این امر است، خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم این کار را در علم اصول پیاده کنیم کار یک فقیه بسیار راحت تر خواهد شد.

نشست تخصصی «پژوهش؛ پاسخگویی و کاربردی سازی علوم و هوش مصنوعی » برگزار شد

حجت الاسلام صراف زاده با اشاره به تکنولوژی و هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: می توانیم از ظرفیت پیش آمده استفاده و به رشد علوم کمک کرد و در واقع با استفاده از هوش مصنوعی به علوم اسلامی خدمت کنیم.

وی افزود: آزمون قواعد یکی دیگر از مواردی است که اگر بتوانیم از آن استفاده کنیم به مرور به رشد خواهیم رسید، اگر زمانی هوش مصنوعی بخواهد به بافت های زنده گره بخورد و بخواهد ورود پیدا کند، نقش فقه می تواند بسیار جدی باشد و در بکارگیری آن، فقه می تواند مجاز بودن یا مقدار آن را برای ما معین و مشخص کند.

عضو شورای سیاست گذاری ستاد راهبری فناوری های هوشمند با بیان اینکه وقتی از هوش مصنوعی سخن به می آید بحث ناظر به داده و تجمیع داده می شود، خاطر نشان کرد: بحث مالکیت برای داده در فقه می تواند مطرح شود.

ارسال نظرات