۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۹۸۱۳۴
حجت الاسلام محققی در نشست کنشگری مؤثر در فضای مجازی؛

جنگ روایت ها و لزوم ورود هوشمندانه جبهه انقلاب

جنگ روایت ها و لزوم ورود هوشمندانه جبهه انقلاب
مدیرعامل خبرگزاری رسا با تاکید بر این که در آینده قدرت به دست برنامه ریزان شبکه‌های اجتماعی است، به تبیین شاخصه‌های جنگ روایت‌ها و لزوم ورود هوشمندانه جبهه انقلاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ششمین جلسه از کلاس های کنشگری موثر در فضای مجازی با عنوان ضرورت کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی در سه عرصه تاسیس، برنامه ریزی و تامین محتوا با ارائه حجت الاسلام محمد مهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام محققی با اشاره به فقه رسانه های اجتماعی گفت: در مکتب اسلام و اندیشه انقلابی فعالیت های ما باید براساس شریعت و قوانین الهی باشد؛ روش های پیامبران و اولیای الهی در راه هدایت و موفقیت بشر روش هایی بوده که غالباً در طول دراز مدت جواب داده است، اما دنیاگراها به دنبال روش های کوتاه مدت بودند.

وی آگاهی به منابع اصیل اسلامی را در راه کنشگری در فضای مجازی لازم دانست و اظهار داشت: در عصر حاضر در میدان مبارزه با جریان دنیاگرایی و غرب زدگان داخلی هستیم و دشمن از هر اقدام و نقشه ای علیه ما استفاده می کند، در این میدان حق نداریم از هر روش و راهی علیه دشمن استفاده کنیم، بلکه باید قوانین و شریعت الهی را مد نظر قرار بدهیم.

مدیر عامل خبرگزاری رسا به نقش رسانه در فرهنگ سازی اشاره کرد و با بیان ضرورت موضوع شناسی در فقه رسانه گفت: کلام، نوشته مکتوب و تصویر روایتی از فهم انسان ها را رقم می زند، ولی به اذعان کارشناسان، در صورت همگرایی فناوری های کوانتوم، نانو، بیو، اطلاعات و علوم شناختی، انتقال مفاهیم بدون حواس پنجگانه صورت می گیرد و این یکی از غایات فناوری اطلاعات و ارتباطات در غرب است.

حجت الاسلام محققی فقه رسانه های اجتماعی را در سه مقوله دسته بندی و خاطرنشان کرد: ضرورت «راه اندازی رسانه در  شبکه های مجازی»، «مدیریت» و «تولید محتوا» سه مقوله محوری در تکلیف شناسی نسبت به رسانه های اجتماعی مجازی است.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی رسانه در فضای مجازی گفت: تبلیغ دین اسلام و جهاد تبیین، ضرورت ایجاد رسانه اجتماعی مجازی را می رساند؛ تلاش ائمه معصوم (ع) در راه تبیین دین در طول تاریخ زندگانی ائمه و اصحاب ایشان و بعدها توسط سلسله جلیله علما و روحانیت شیعی صورت گرفته و  امروزه این جهاد باید از طریق رسانه دنبال شود.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت دفاع در برابر هجوم همه جانبه دشمن با ابزار فناروی های نوین ارتباطی نسبت به مرزهای اعتقادی و مبانی نظام مقدس اسلامی با تاکید بر جنگ روایت ها، اظهار داشت: رسانه های اجتماعی مجازی سعی دارند در رویدادهای مختلف برای مخاطبین خود ادراک سازی کنند؛ در قرن حاضر جنگ روایت ها از واقعه 11 سپتامبر آغاز شد و رسانه ها تحلیل ها و روایت های گوناگون از این رویداد دادند؛ دولت آمریکا این تهدید را به گونه ای مدیریت کرد که مسلمانان را به عنوان دشمن شهروند آمریکایی ادراک سازی و زمینه را برای لشکرکشی به جنوب غرب آسیا فراهم کند.

وی افزود: جنگ روایت های تاریخی با ابزار نوین نیز بیش از یک دهه آغاز شده و هرکسی برای رسیدن به مطامع خود وقایع را از منظر غایات خود تحلیل و بازخوانی می کند؛ ادعای اخیر مولوی گرگیج درباره وقایع صدر اسلام نیز یک جنگ روایت ها بود؛ لذا ورود به این عرصه باید هوشمندانه، با برنامه ریزی و مطالعات قبلی باشد.

وی به نبرد نرم جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه جهانی به سردمداری آمریکا اشاره کرد و گفت: امروزه نظام اسلامی با هدایت های هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در عرصه امت سازی، دفاع از مستضعفان، مردم سالاری دینی و مقاومت توانسته ارزش های حاکم بر نظام استکباری جهان را به چالش بکشد.

حجت الاسلام محققی با اشاره به انتقال و ظهور قدرت به شبکه های اجتماعی مجازی تصریح کرد: غربی ها پیش ‏بینی کرده‏ اند که امروزه قدرت از دولت ها و بازیگران منطقه ای و داخلی به شبکه های اجتماعی مجازی در حال انتقال است و در آینده به جای اینکه دولت ملت ـ محور قدرت باشد، دولت ـ شبکه محور قدرت و کنشگری ها خواهد بود.

وی لازمه بازدارندگی نرم نسبت به اصول اعتقادی و مبانی انقلاب اسلامی را برخورداری از قدرت نرم، هوشمند و هنرمندانه ارزیابی کرد و گفت: امروزه دشمن از طریق قدرت هنرمندانه، سعی در تسخیر قلب ها و ذهن ها در عرصه سیاسی و فرهنگی دارد. زیرا اندیشکده های غرب نسبت به افول قدرت آمریکا هشدار داده اند و راه چاره را برای به تعویق انداختن آن، در پیشگیری، مهار نیروی های منفی سیستمی، تمرکز به نقاط ضعف طرف مقابل و به کار گرفتن مکانیسم های تحریم، فشار اقتصادی، نفوذ جریانی و اغتشاشات داخلی می دانند.

وی صیانت و هوشیاری نسبت به نفوذ را امری دانست که عقلای جهان به آن تاکید دارند و خاطرنشان کرد: در فقه شیعه با مقوله مرابطه و ارصاد رو برو هستیم. باید در عرصه اعتقادات، مبانی انقلاب اسلامی، باروهای تشیع و اصول اسلام ناب به محیط بانی و دفاع از مرزهای اعتقادی برسیم. زیرا بالاترین سطح از درگیری در نبرد هوشمند و هنرمندانه در این عرصه است. در این عرصه بازدارندگی هنرمندانه از طریق مرزبانی و مرابطه نیازمند تقویت است و متاسفانه نتوانستیم یک کار شبکه ای و منسجم در این زمینه انجام بدهیم.

حجت الاسلام محققی با بیان اینکه بالاترین واجب و دغدغه ما حفظ نظام است، بیان کرد: ضرورت دارد برای حفظ نظام مقدس اسلامی در رسانه های اجتماعی مجازی ورود کنیم، رسانه های اجتماعی مجازی ما باید فرهنگ ساز، مصون ساز و آماده ساز باشند، در این سه حوزه لازم است شوراها، ستادها، قرارگاه ها، مسئولین نظم دهی و متولیان رسانه ها ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به مدیریت رسانه ابراز کرد: اگر پس از تاسیس یک رسانه، بدون برنامه و بی هدف آن را اداره کنیم، تاسیس به امری بر ضد خودش تبدیل خواهد شد. چرا که در الگوی قدرت هنرمندانه، رسانه های دیداری و شنیداری و فضای مجازی غرب، از نقطه ضعف ما به نفع خودشان استفاده خواهند کرد.

وی در بخش پایانی در تبیین مفهوم کذب در فقه رسانه های اجتماعی به نقش «فیک نیوز ها» و اخبار جعلی در ادراک سازی مخاطب اشاره کرد و گفت: راهکارهای مقابله با اخبار جعلی، هوشمندانه و علمی بوده و نیازمند فراگیری و ارتقای مهارت کنشگران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خصوصاً در رسانه ها اجتماعی مجازی است. زیرا امروزه در غرب نیز نگرانی های زیادی در زمینه فیک نیوزها وجود دارد و حتی انتشار وسیع و بی ضابطه اخبار جعلی باعث شده برخی از سیاسیون غربی، رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی مجازی را امری ضد دموکراسی بدانند، زیرا به راحتی ترجیحات و ارزش های عموم از سوی جریان های سرمایه داری و قدرتمندان قابل تغییر می شود.

گفتنی است حجت الاسلام محققی در پایان کلاس به پرسش های حاضران در جلسه پاسخ داد.

محمدمهدی محققی

ارسال نظرات