۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۶۹۸۱۴۱
یادداشت؛

روز بلوا؛ روایتی از تحریف روحانیت

روز بلوا؛ روایتی از تحریف روحانیت
ما در این سریال با چره ای تحریف شده از روحانیت مواجه هستیم، چهره ای که با روحانیون اطراف ما که در بین مردم زندگی می کنند بیگانه بوده و شباهتی ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سریال نمایش خانگی روز بلوا که به نظر می رسد گرفته شده از فیلم سینمایی با همین نام بوده و با اضافه کردن قسمت های حذف شده آن به صورت یک سریال درآمده، به کارگردانی بهروز شعیبی چند وقتی است که در شبکه نمایش خانگی نمایش داده شده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

بهروز شعیبی از کارگردانان کار بلد در سینما شناخته می شود، کارگردانی که سابقه بازیگری نیز در کارنامه خود دارد و حتی خود، نقش روحانی را در فیلم طلا و مس بازی کرده است.

او همچنین در کارنامه کاری خود، کارگردانی چندین فیلم و حتی سریال را داشته است که سریال پرده نشین از سریال های خوبی بود که در مورد موضوع روحانیت بوده و با استقبال گسترده مخاطبان نیز روبرو شده است.

روز بلوا یکی دیگر از کارهای این کارگردان در عرصه کارگردانی است که باز هم شخصیت روحانی در آن پر رنگ است، سریالی که در آن بازهم به چهره روحانیت پرداخته شده، البته پرداختی که در خود نقدهایی را نیز به همراه داشته است.

چهره روحانی در این فیلم را می توان چهره روحانیونی دانست که جنبه های دانشگاهی آنان بر جنبه های حوزوی آنان غلبه دارد، روحانیونی لباده پوش که هر از چند گاهی به مناسبت اقتضای فضا و محل لباس روحانیت را از تن در می آورند.

روز بلوا؛ روایتی از تحریف روحانیت

البته باید گفت که این چهره بیگانه از فضای بیرون از جامعه نیست و مخاطبان با این تیپ از روحانیت همزاد پنداری می کنند و نمونه های آنان را در بین خود می بینند.

حاج عماد دانشگاهی ما که نقش آن را بابک حمیدیان برعهده دارد و او از بازیگران توانای سینما و تلویزیون محسوب می شود به خوبی این نقش را ایفا کرده است و در اینجا باید گفت بازی او در این نقش یکی از بهترین بازی های این بازیگر است.

ما در این سریال شاهد حرف هایی غیر مستقیم هستیم که این حرف ها در مفهوم سریال گنجانده شده است، روحانی این سریال با روحانیون دیگری که در بین مردم زندگی می کنند تفاوت های بسیار زیادی دارد، شعیبی در این سریال با نشان دادن روحانیون به اصطلاح لاکچری که همان حاج عماد قصه ماست او را دارای خانه میلیاردی و اتومبیل های چند صد میلیونی نشان می دهد.

این لاکچری نشان دادن در سکانسی که حاج عماد از کسی که تسلط به کامپیوتر و هک کردن دارد کاملا مشهود است و حاج عماد برای پرداخت حق الزحمه او می خواهد ساعت چند میلیونی خود را به او دهد.

البته باید گفت که کارگردان در ظاهر نشان می دهد که این لاکچری بودن بخاطر پدر زن حاج عماد است که نقش آن را داریوش ارجمند بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون برعهده دارد و حاج عماد قصه ما در واقع به خاطر پدر زنش است که اینگونه زندگی می کند.

روز بلوا؛ روایتی از تحریف روحانیت

اما هر چه در این سریال عمیق شویم می بینیم که کارگردان در پس پرده این سریال اینگونه القا می کند که روحانیون اطراف ما اکنون به این وضعیت دچار شده اند که زندگی های تجملاتی دارند و از حال مردم نیز بی خبر هستند.

در سکانس دیگری از این سریال وقتی زنی در یک فروشگاه چند کنسرو ماهی را می دزدد و کسی که هک کننده کامپیوتر و موبایل است از دوستش می خواهد که به آن زن اطلاع دهد که کنسرو ها را در جای خود بگذارد چون دوربین ها او را نشان می دهند، حاج عماد ما با نگاهی تعجب وار گویی اطلاعی از مشکلات مردم ندارد فقط نظارگر این اتفاقات است.

از دیگر مواردی که در این سریال قابل توجه است آن است که در سکانسی ما شاهد آن هستیم که حاج عماد به دیدار استاد خود می رود و توسط مسؤولین مدرسه مورد باز خواست قرار می گیرد که چرا احوالی از استاد خود نمی گیرد، کارگردان با این سکانس اشاره به بیگانگی این طلاب از مدرسه و جایگاه گذشته آنها می دهد و اینگونه القاء می کند که روحانیت علاوه بر آنکه زندگی اشرافی پیدا کرده است و از حال مردم نیز بی خبر است، حتی به گذشته خود نیز پشت کرده و به سراغ استاد و پیشینه خود هم نمی رود.

اینها و خیلی موارد دیگر نشان دهنده آن است که کارگردان یا عمدا و یا بخاطر ارتباط نداشتن با روحانیت چهره ای تحریف شده از روحانیت را به نمایش گذارده است و این چهره با روحانیونی که در بین مردم زندگی می کنند کاملا متفاوت است.

روز بلوا؛ روایتی از تحریف روحانیت

روحانیونی که در سخت ترین شرایط زندگی می کنند روحانیونی که به قول معروف با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند روحانیونی که خرج زندگی را با مشقت فراهم می کنند.

همین روحانیونی که به فکر مردم بوده و در سیل، زلزله و کرونا جلوتر از همه از خانواده و زندگی خود دست برداشته و به یاری هم وطنان خود می شتافتند.

روحانیونی که در حوادثی که داعش رغم زد، به خط مقدم مبارزه با داعش شتافتند و به خیل شهدا پیوستند، روحانیونی که فرزندان و همسران خود را به خاطر دفاع از حریم اهل بیت(ع) تنها گذاشتند، روحانیونی که امروز با تنگنای شدید اقتصادی و با شهریه ناچیز طلبگی با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می کنند.

روز بلوار در واقع همان نگاه یکطرفه ای است که کارگردانان نسل های مختلف به روحانیون دارند، آنها با نداشتن شناخت و ارتباط نداشتن با روحانیون نمی توانند روایت درستی از این سلک افراد داشته باشند، این بیگانگی در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی کاملا مشهود می باشد و به همین دلیل است که روحانیونی که این سریال را می بینند نمی توانند ارتباط درستی با آن بر قرار کنند.

روز بلوا؛ روایتی از تحریف روحانیت

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی خود در دیدار با پرستاران به موضوع روایت درست اشاره فرمودند و از هنرمندان متعهد خواستند که در این حوزه به فعالیت بپردازند ایشان فرمودند: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را؛ شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می کند، هر جور دلش می خواهد؛ توجیه می کند، دروغ می گوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می کند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن روایت می کند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایتهای دروغ؛ این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه‌ی جوانهای ما است.

این همان نکته بسیار مهمی است که رهبر انقلاب به آن تأکید داشتند متأسفانه وقتی ما هنرمندان متعهدی که داریم در این عرصه ورود نمی کنند و روایت صحیح از روحانیت نمی دهند امثال روز بلوا ها با نگاهی مغرضانه و یکطرفه وارد شده و به تحریف روحانیت می پردازد.

در اینجا باید تأکید کرد که هنرمندان متعهد باید وارد عرصه هنر شوند، هنرمندانی که شناخت درست از موضوعات پیرامون خود دارند، هنرندانی که حتی اگر این شناخت را ندارند با تحقیق، بررسی و موشکافی ابعاد آن را بدست می آورند و با دیدی مغرضانه و یکطرفه به موضوعات نگاه کنند./826/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
من این فیلم رو دیدم روحانی توی این فیلم مولتی میلیادره بابا بیاین یکی از اینا رو به ما هم نشون بدین
طلاب بیچاره دارن از گشنگی تلف می شن
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
بابا روحانیون الان یا اسنپ کار می کنن یا کارگری می کنند خیلی ها هم بخاطر نداشتن پول اجاره خونه به شهرهای خودشون برگشتن
4
0
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
اگه کارگردان با هزار ایما و اشاره و ترفند سینمایی و ... می خواست یه چیزی را به مخاطب القاء کنه، این منتقد محترم به کمکش اومد همه را واضح بیان کرد و حتی چیزهایی که باید به مرور زمان در ذهن مخاطب شکل می گرفت با کمک جناب منتقد مستقیم ایجاد شد
2
0
ناشناس
|
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
مکر ظالمان همیشه به خودشون بر می گرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
والا راست گفته چهره روحانیت را تخریب می کنه انوقت سکوت کنه
2
0
مسجدسلیمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
متاسفانه این تفکرات منشا شأن از روباه مکار انگلیس هست جامعه. روحانیت خارچشم همه دشمنان اسلام شده.... مردم گول شبکه های ماهواره و فیلم های تحریف شده را نخورید... خدا لعنت کنه اون افرادی که دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران هستن...
0
0