۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
کد خبر: ۶۹۸۱۸۰

اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت در دو حوزه

اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت در دو حوزه
روند تغییرات در ساختار سازمانی وزارت صمت بر ۳ معاونت اعمال شده و با توجه اظهارات جدید وزیر صمت این روند ادامه دار خواهد شد بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سکان‌دار جدید وزارت صمت از روزهای آغاز کار خود تغییراتی در ساز و کار عملکرد و چارچوب سازمانی این وزارتخانه ایجاد کرده است. تغییراتی که با صحبت‌های اخیر فاطمی امین ادامه دار به نظر می‌رسد و قرار است سازوکار مدیریت صنعت، معدن و‌ تجارت کشور را اصلاح کند. 

 

 

ساختار سازمانی وزارت صمت زیر تیغ فاطمی امین

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در نشست اخیر خود در وزارتخانه با اشاره به پروژه هایی که در این سه ماه فعال شده است، بیان کرد: بازآفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این پروژه هاست که ابلاغ شده و هفته آینده به صورت مفصل اطلاع رسانی خواهد شد که با این بازآفرینی تغییر ساختار جدی را در مجموعه وزارت صمت شاهد خواهیم بود.

این تغییرات ساختاری از همان ابتدا کلید خورده و برخی از آن‌ها را شاهد بوده ایم. از جمله اولین تغییراتی که در ساختار سازمانی این وزارتخانه اعمال شد اصلاح ساختاری در سازمان توسعه تجارت بود. 

اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت در دو حوزه

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت در دو حوزه پیگیری می‌شود. یکی از بحث‌های آن موضوعی بود که آقای وزیر در اجرای آن کمک و همراه بودند و مجموعه‌هایی که به حوزه تجارت بین‌الملل ارتباط داشت از جمله صندوق ضمانت صادرات، شرکت نمایشگاه‌ها و دفتر مقررات صادرات و واردات به زیر مجموعه سازمان توسعه تجارت منتقل شدند. 

او ادامه داد: در این شرایط ما یک فرماندهی واحد را  در حوزه تجارت و موضوع صادرات داریم که در همین مدت کوتاه هم فواید خود را به ما نشان داده است.

بعد از سازمان توسعه تجارت نوبت به معاونت صنایع و بخشی از سازوکار کنترل بازار رسید. بنا شد تا بخشی از مسئولیت‌های کنترل بازار به دفاتر تخصصی زیر مجموعه معاونت صنایع منتقل شود؛ به عبارتی بنا شد تا بخشی از کنترل بازار از طریق کنترل تولید مدیریت شود و دفاتر تخصصی مسئول کنترل بازار محصولات تولیدی خود باشند. 

تغییرات در معاونت صنایع وزارت صمت

محسن صفدری مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت حدود یک ماه قبل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به تازگی معاونت صنایع به موضوع قیمت‌ها ورود کرده و تقریبا موضوع تنظیم بازار در این بخش مدیریت می‌شود. به صورت عملیاتی معاونت امور صنایع و دفاتر تخصصی متولی موضوع بازار شدند. ما وظیفه داریم از ابتدا تا انتهای زنجیره را رصد کرده و بخشنامه‌ها و ابلاغیه ها را مدیریت کنیم تا مردم از این فرآیند منتفع شوند.

او ادامه داد: بازار به عنوان مصرف کننده محصولاتی تولیدی اگر خللی در فرایند توزیع و پخش داشته باشد می‌تواند به بخش تولید صدمه وارد کند، متقابلا تولید هم در صورتی که مشکلی داشته باشد می‌تواند به بازار آسیب وارد کرده و باعث ایجاد مشکل برای مردم شود. تولید، توزیع و فروش تا سفره مردم باید زنجیره کاملی با حلقه‌های مختلف در نظر گرفته شود. این موضوع به صورت کامل در سامانه جامع تجارت دیده شده است.

به نظر می‌رسد این انتقال مسئولیت به معاونت صنایع بار سنگینی بر دوش آن‌ها گذاشته است و برخی اخبار شنیده شده از ایجاد چند دفتر تخصصی جدید خبر می‌دهند. تغییر در ساختار دفاتر تخصصی هم سابقه زیادی دارد و پیش از این برخی دفاتر تخصصی با هم ادغام یا از هم تفکیک شده اند که از جمله آن‌‌ها می‌توان به ادغام دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی با دفتر الکترونیک وزارت صمت اشاره کرد. 

به تازگی موج تغییر به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم رسیده است. طبق اخبار به دست آمده طی نامه‌ای به مدیران شرکت‌های صنعتی استان‌ها ابلاغ شده که به عنوان معاون مدیر سازمان صمت استان باید فعالیت کنند. درست مانند رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی که معاون وزیر صمت محسوب می‌شود؛ همین چارچوب در سطح استان هم اجرا شده است.

آرمان خالقی قائم مقام خانه صمت ایران اظهار کرد: به مدیران عامل شهرک صنعتی استان طی نامه‌ای اعلام شده که معاون رئیس سازمان صمت استان محسوب می‌شوند. اما این اقدام  تا پیاده سازی زمان خواهد برد. این تغییر باید اثر بخش باشد در غیر این صورت تنها سربرگ تغییر می‌کند. اگر به همین روال پیش روی کنیم این تغییر بی فایده خواهد بود. 

او با تاکید بر این که شرکت‌های شهرک‌های صنعتی مستقلا به ثبت رسیده‌اند و شرکت مجزا محسوب می‌شوند گفت: در اغلب شهرک‌های صنعتی استان‌ها واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستند و واحدهای بزرگ با وزارتخانه اصلی مشکلاتشان را حل می‌کنند. اگر قرار باشد تمام مسئولیت این حوزه به معاونتی به نام شهرک‌های صنعتی منتقل شود بار اداری سنگینی از سازمان صمت استان به یک شرکت شهرک‌ها منتقل می‌شود. در حالی که به طور معمول بیشتر کاری که سازمان‌های صمت انجام می‌شود به واحدهای کوچک و متوسط مربوط است. این تغییرات هنوز به صورت مدون دیده و ارائه نشده است.

موج تغییرات چارت سازمانی بین معاونت‌های وزارت صمت در جریان است و از ابتدای استقرار دولت جدید ادامه داشته است. با توجه به تاکید فاطمی امین بر تغییرات بیشتر در ساختار سازمانی وزارت صمت این روند در سایر معاونت‌ها هم ادامه دار خواهد شد.

انتهای پیام/

 
 
ارسال نظرات