مدیریت اضطراب درسی کودکان
برگزاری آنلاین و غیرحضوری کلاس ها و امتحانات در بیشتر پایههای تحصیلی بهعلت همهگیری کووید-19 سبب شد تا به مرور زمان دانشآموزان عادتهای مطالعه متفاوتی پیدا کنند و حتی نشستن پشت میزهای کلاس برای برخی از آنها سخت شود زیرا عادت کردهاند بدون لباس فرم و در شرایط راحتتری سرکلاسها باشند.
در این مدت متاسفانه تعدادی از دانشآموزان همزمان در زمان کلاسهای درسی، بازی میکردند، با دوستانشان صحبت میکردند و بعضی از آنها نیز در امتحانات از کتاب استفاده میکردند یا تکالیف خود را بهدرستی انجام نمیدادند.
حالا با حضوری شدن امتحانات این دانش آموزان دچار ترس و نگرانی شدهاند و مقاوت زیادی برای برگزاری حضوری امتحانات دارند و حتی ممکن است به خانواده اصرار کنند که حضوری امتحان ندهند.
باید توجه کنیم چنانچه مهارت برنامهریزی و مدیریت زمان را بدون سرزنش و تحقیر بهکار ببریم این امکان وجود دارد که ترس و نگرانی دانشآموز از مطالبی که تا امروز به یادگیری آنها نپرداخته کم شود.
لازم است برای تقویت روحیه این دانشآموزان باید به شکل مستمر ساعات مطالعه کتابها و جزوات درسی افزایش یابد و با تشویقهای حمایتی به آنها کمک شود که به فضای آموزشی بازگردند.
این دانش آموزان چون مطالبی را که از ابتدای سال تدریسشده مطالعه نکردهاند در مورد مطالب جدیدی که تدریس میشود نیز ممکن است با مشکل روبهرو شوند بنابراین در مدیریت برنامهریزی لازم است فضای کمتنش برای آنها ایجاد شود و از حس ناامیدی آنها با استفاده از درمانهای فردی و روانشناختی
جلوگیری کرد.
حتی والدین و اولیایآموزشی مدارس میتوانند از الگوهای مطالعهای جدید متناسب با میزان عقبماندگیهای آموزشی استفاده کنند تا دانشآموز بهصورت موازی شروع به مطالعه کند و بتواند خود را برای امتحانات ترم اول آماده کند.
بسیار مهم است که از احساس خشم و افسردگی و ناامیدی دانش آموز جلوگیری شود. مداخلات مبتنی بر حمایت و انگیزه میتواند برای بازیابی اعتمادبهنفس و احساس ناامیدی این دانش آموزان کمک کند.
دکترمهرنوش دارینی - روان شناس و مشاور / روزنامه جام جم