۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۹۸۵۲۳

سند بازبینی «قاتل و حشی» را منتشر کرد

سند بازبینی «قاتل و حشی» را منتشر کرد
فیلم قاتل و وحشی مدعی بود در جشنواره ۳۸ فیلم فجر مورد بازبینی قرار نگرفته اما امروز سند بازبینی این فیلم توسط هفت نفر عضو هیأت انتخاب جشنواره منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بعد از بیانیه‌ای که روابط عمومی فیلم «قاتل و وحشی» درباره امکان حضور این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر منطبق بر قوانین آئین‌نامه جشنواره منتشر کرد، روابط عمومی جشنواره در خبری از عدم همخوانی سوابق این فیلم در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر گفت که در نتیجه امکان حضور این فیلم در این دور از جشنواره را مردود دانست و اضافه کرد که در صورت لزوم مستندات آن را منتشر می‌کند.

اما بعد از این بار دیگر یکی از رسانه‌ها در راستای حمایت از فیلم مورد اشاره، در گفت‌وگو با همایون اسعدیان عضو هیأت انتخاب جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، نوشت که این فیلم در آن جشنواره فیلم فجر 38 بازبینی نشده است. اسعدیان در این مصاحبه گفت: «هیچ برگه یا نوشته‌ای برای ارزیابی درباره این فیلم امضا نشد.

چون به دستور دبیر جشنواره هیچ‌گونه بررسی درباره فیلم «قاتل و وحشی» صورت نگرفت و اگر بازبینی شده بود ما حتما مثل بقیه فیلم‌ها باید به آن نمره می‌دادیم. هیچ سند مکتوبی مبنی بر ارزیابی و نمره‌دهی به فیلم قاتل و وحشی با نام و امضای اعضای هیأت انتخاب دوره سی‌وهشتم فیلم فجر وجود خارجی ندارد.»

بنابراین دبیرخانه جشنواره فیلم فجر امروز مجبور شد در نهایت مستندات بازبینی این فیلم را در هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر 38 منتشر کند. در سندی که روابط عمومی جشنواره منتشر کرده است، امضای هفت نفر عضو هیأت انتخاب جشنواره در پای برگه صورت‌جلسه بازبینی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر 38 دیده می‌شود که یکی از فیلم‌های این برگه، «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت الله است. افرادی که این برگه را امضا کرده‌اند شامل محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی است.

سینمای ایران , فیلم , جشنواره فیلم فجر ,

دبیرخانه در خبری که منتشر کرده است یادآوری کرده که: بر اساس آیین‌نامه چهلمین جشنواره فیلم فجر، «جشنواره فیلم فجر، فقط فیلم‌هایی را که حداکثر در سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولید و قبلاً به جشنواره ارائه نشده باشند، می‌پذیرد. بنابراین، تمام فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال 1399 به بعد تولید شده و در دوره‌های‌ گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند.»

بر اساس اسناد دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، در سال 1398 نسخه‌ای از فیلم «قاتل و وحشی» به مدت 156 دقیقه‌ به دبیرخانه جشنواره ارائه شده که در سه دقیقه پایانی این نسخه، کارگردان رو به دوربین، نماهای پایانی فیلم را شرح می‌دهد. تمامی اعضای هیأت ‌انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، این نسخه را مورد بازبینی قرار داده و صورتجلسه بازبینی را امضا کرده‌اند.  

این خبر برخلاف مدعیات روابط عمومی فیلم مبنی بر عدم بازبینی فیلم در سال 1398 اضافه می‌کند که سال 1398 فیلم قاتل و وحشی به طور کامل بازبینی شده است و علت کنار گذاشتن آن از جشنواره توسط دبیر وقت آن، مشکلاتی که در مالکیت فیلم بوده عنوان شده است. این فیلم در سال 1399 نیز برای شرکت در جشنواره فجر ثبت نام کرده بود که به دلیل صادر نشدن پروانه نمایش فیلم با این درخواست موافقت نشد.

ضمناً بر خلاف برخی تصورات مبنی بر اینکه فیلم‌های جشنواره می‌توانند بدون پروانه نمایش در جشنواره فیلم فجر حاضر شوند، نمایش هر فیلمی در سالن‌ها و مکان‌های عمومی مستلزم دریافت پروانه یا مجوز نمایش است و نمایش در جشنواره نیز مستثنی از این امر نیست. بنابراین تمامی فیلم‌هایی که در جشنواره به نمایش در می‌آیند لازم است از اداره نظارت و ارزشیابی مجوز نمایش دریافت کنند.

جشنواره فیلم فجر، ضمن احترام به تلاش سترگ همه هنرمندان و سینماگران کشور، بر لزوم پایبندی به قانون و رعایت آئین‌نامه جشنواره، تأکید می‌کند.

ارسال نظرات