۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۹۸۴۷۰
استاد ژانرشناسی مطرح کرد؛

قالب و تکنیک‌های طنز نویسی

قالب و تکنیک‌های طنز نویسی
نجفی طنزنویسی را دارای تکنیک‌های مختلف دانست و گفت: تضاد، قیاس، نعل وارانه، پایان شگفت انگیز و تجاهل العارف از جمله تکنیک‌های طنز نویسی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نهمین جلسه از سلسله کلاس های کنشگری موثر در فضای مجازی با موضوع ژانر شناسی و با تدریس امیر نجفی برگزار شد.

نجفی با اشاره به تضاد و قیاس از تکنیک‌های طنزنویسی گفت: قیاس یکی از تکنیک های طنز نویسی است که در این تکنیک از قیاس مع الفارق می توان بهره برد.

وی نعل وارانه زدن را دومین تکنیک طنزنویسی دانست و گفت: در این تکنیک همه چیز برعکس منتشر می‌شود مثل اینکه از وقتی روحانی بر سر کار آمد رونق اقتصادی به کشور روی آورده و ارز ۴۲۰۰ تومانی ارزانی را به مملکت هدیه داد.

نجفی پایان شگفت انگیز را سومین تکنیک طنزنویسی دانست و ابراز کرد: در پایان مطلب با این نوع طنز نویسی نتیجه ای گرفته می‌شود که مخاطب از آن شگفت زده خواهد شد مثل اینکه بگوییم کارنامه دولت تدبیر و امید سیاه و سفید است بلکه کارنامه او قهوه ای است.

استاد ژانر شناسی داستان های بهلول را از تکنیک تجاهل العارف برشمرد و ادامه داد: استدلال اشتباه نیز از تکنیک های طنز نویسی که چند گزاره منطقی کنار هم گذاشته می شود و از آن نتیجه اشتباه گرفته خواهد شد.

وی با بیان مثال‌هایی برای تکنیک شوخی تکرار شونده گفت: در ابتدای امر آن کلمه یا جمله تکراری چه چیز خنده داری نیست اما به مرور زمان و در طی تکرار به یک مسأله خنده دار تبدیل می شود.

نجفی در توضیح ارجاع فرامتن به عنوان تکنیک هشتم خاطرنشان کرد: در این تکنیک مخاطب را به مسأله‌ای که از قبل با آن آشناست منتقل می‌کنیم مثل کلمه علی برکت الله که مخاطب را به حسن روحانی ارجاع می‌دهد.

وی در پایان اظهار داشت: ژانر آخر بدبختی و بدشانسی، تکرار یک سؤال بردن با تیر، برق ژاپن، آقای داماد چه کاره اند، ما دوست داریم و مکالمه مردم باقاضی از جمله ژانرهای طنز در فضای مجازی خصوصاً توییتر است.

ارسال نظرات