۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۹۸۵۸۷
کارشناس برنامه مثبت سلامت:

فرزند نعمت و روزی اش به دست خداوند است

فرزند نعمت و روزی اش به دست خداوند است
خراسان رضوی – حجت الاسلام مرتضوی فرزند را نعمت الهی و اعتقاد به روزی رسانی را از حقایق آموزه های قرآنی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید سعید مرتضوی، استاد سطح حوزه علمیه خراسان و کارشناس برنامه زنده مثبت سلامت در شبکه سلامت  فرزند داری و افزایش جمعیت بیان داشت: بی تردید اسلام و تمام ادیان الهی تاکید بر افزایش جمعیت با ایمان و شایسته به اندازه ای که در توان مردم باشد، دارند.

حجت الاسلام مرتضوی بیان داشت: فرزندان نعمت های الهی هستند، اعتقاد به روزی رساندن خداوند متعال جزء مسلمات آموزه های قرآنی و دینی است، بنابراین کاهش جمعیت به دلیل مشکلات اقتصادی یا هر توجیه دیگر بر خلاف روح ایمان و فلسفه اسلام است.

وی افزود: عمدتا دلایلی که در میان مردم برای داشتن فرزند بیان می شود عبارتند از اینکه تنها نباشیم، در پیری از ما دستگیری کنند، به ما رسیدگی کنند، اما آنچه مسلم است این است که امر فرزند آوری نباید بر اساس هوا و هوس و نفسانیات صورت گیرد بلکه باید بر اساس دین باشد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم آیاتی آمده است که بیانگر درخواست فرزند از پروردگار متعال توسط انبیاء و بندگان صالح خداوند است. خداوند نیز درخواست آنها را سرزنش نکرده است ، بلکه دعای آنها را مستجاب کرده است.

استاد سطح حوزه بیان داشت: قرآن کریم کسانی را که به دلایل مشکلات اقتصادی اقدام به سقط جنین یا قتل فرزندان خود می کنند نهی و سرزنش کرده است، به عبارت دیگر  خداوند متعال امر به رعایت حق حیات فرزندان کرده است.

وی افزود: این مطالب بیانگر ترغیب و تشویق به داشتن فرزند است روایات هم  تشویق به انتخاب همسر و داشتن فرزند دارد، در حقیقت یکی از اهداف ازدواج داشتن فرزند است از امام صادق علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: فرزندان خود را افزایش دهید، فردای قیامت من به افزون بودن تعداد فرزندان شما بر سایر امت ها افتخار می کنم.

حجت الاسلام مرتضوی بیان داشت: اعتقاد به اینکه فرزند روزی خود را می آورد در روایات تاکید شده است و در جامعه امروز هم مصادیق فراوانی هم دیدیم و هم شنیدیم. هر کسی خداوند به او فرزندی داده، هیچگاه نگران روزی او نباشد اینکه روزی و برکت را خود فرزند به خانواده می آورد مورد تاکید روایات بوده و عینا مصادیق آن را دیده ایم.

وی افزود: یعنی همان گونه که ازدواج از ضروریات زندگی انسان است ، نیاز فطری و واقعی است و اهداف و نیازهای بسیاری را تامین می کند، مساله بقاء و نسل انسان نیز از اهداف اساسی ازدواج و مورد توجه دین اسلام است.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر داشتن فرزند درخواستی مطابق بر طبق فطرت انسان است. البته داشتن فرزند همیشه با مشکلاتی همراه بوده و هست، اما باید بدانیم هدف اصلی از آفرینش انسان رسیدن به قرب الهی، کمال و تعالی معنوی است و این امر در سایه تحمل سختی و زحمت فرزند داری و تربیت اوست.

استاد سطح حوزه علمیه بیان داشت: فرزندان از ارکان با اهمیت خانواده محسوب می شوند، بنابراین فرزندان را با تعابیر زیبا خطاب کنید. در روایات فرموده اند فرزند موهبت الهی، نعمت و هدیه الهی هستند، میوه دل، نور دیده، مایه خوشبختی و امید، یاری کننده انسان و سبب  رحمت و غفران الهی می شود.

وی در پایان گفت: عناوینی همچون مایه ثواب و پاداش اخروی، خیر و برکت در خانه و قوت قلب انسان نیز در روایات آمده است. البته مساله تربیت فرزند بسیار امر مهمی است و اگر انسان در تربیت فرزند خود اهتمام داشته باشد سبب پاداش معنوی شده و رضایت قلبی را به دنبال دارد و داخل شدن در رضوان و بهشت پروردگار را ضمانت کرده و صدقه جاری محسوب می شود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات