۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۹۸۷۴۲
مقدم‌فر:

«مکتب سلیمانی» مدال افتخار رهبر انقلاب به سردار بود

«مکتب سلیمانی» مدال افتخار رهبر انقلاب به سردار بود
دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت سردار سلیمانی گفت: افق نگاه حاج قاسم، بلند بود و از مقام معظم رهبری تبعیت می‌کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حمیدرضا مقدم‌فر، دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی صبح امروز چهارشنبه ۸ دی ماه در همایش علمی و پژوهشی مکتب حاج قاسم دانشگاه و رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع مکتب حاج‌ قاسم و بصیرت اظهار داشت: یکی از مدال‌های افتخارآمیزی که مقام معظم رهبری به حاج قاسم داد، همین عنوان مکتب است. مکتب در شئون مختلف خود دارای یک فرآیند کلامی است به معنای اینکه باید از تفکرات و نظریه برخوردار باشد. مکتب باید خصوصیت عملی و رفتاری داشته باشد. فرآیند این دو ویژگی باید قابلیت الگو و الگو پیدا کردن داشته باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری تنها در خصوص امام خمینی (ره) و شهید سلیمانی از مکتب صحبت می‌کنند یعنی منظومه فکری کافی نیست بلکه الگوی عملی هم نیاز است.

مقدم‌فر ادامه داد:‌ حاج قاسم نماد تمام هنجارها بود و در عمل هم یک الگوی عملی ارائه داد.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه در خود بصیرت نیازمند یک تفکر ژرف هستیم، گفت: افتادن سیب از درخت را همه دیدند، اما نیوتن آن را کشف کرد. بصیرت نگاهی آینده‌‌نگر توأم با دوراندیشی و دارای انسجام فکری و منطقی است.

وی با اشاره به اینکه حاج قاسم بصیر و دارای سه خصوصیت بود، تصریح کرد: حاج قاسم صراحت لهجه داشت؛ یعنی افراد را سر کار نمی‌گذاشت و رودربایستی با کسی نداشت. دوم اینکه او از دوپهلو‌گرایی پرهیز می‌کرد و روش مدیریتی او باید برای ما الگو باشد و سوم، حاج قاسم از رفتار متناقص پرهیز داشت.

مقدم‌فر تصریح کرد: فرآیند بصیرت حاج قاسم این است، استحکام در مواضع و استقامت در عمل داشت. حاج قاسم ۴۰ سال مدیریت و مجاهدت در عرصه نرم و سخت داشت. ایشان در کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» که خاطرات خودنوشت او از کودکی تا انقلاب بود، می‌بینم قبل از پیروزی انقلاب هم از غیرت و جوانمردی برخوردار بود. این کتاب بسیار خواندنی است و توصیه می‌کنم حتما آن را مطالعه کنید.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی هم حاج قاسم همین روند را ادامه می‌دهد که نشان از استحکام مواضع او دارد. حاج قاسم پرورش یافته مکتب امام خمینی (ره) و شاگرد برجسته او بود. اگر بخواهیم میزان تراز انقلاب اسلامی یا بالاتر از آن فراز مسؤول نوین اسلامی را معرفی کنیم، باید آدرس حاج قاسم را بدهیم.

وی افزود: عقلانیت، معنویت و عدالت، عنصر اصلی مکتب حاج قاسم است که زیرساخت آن هم به حساب می‌آید. مقام معظم رهبری به این سه عنصر در مکتب امام خمینی هم اشاره می‌کند که در مکتب حاج قاسم هم وجود دارد و محصول آن بصیرت دینی و استقامت ایمانی است. از دل تمام این‌ها همان «مرد میدان» که شعار سال گذشته ما بود و امسال هم با زیر عنوان «ما مدیون مردم ایران هستیم» به وجود می‌آید.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه انسان تراز انقلاب اسلامی از مکتب حاج قاسم به دست می‌آید، افزود: در شناختی که از سیدحسن نصرالله داشتم، ایشان می‌گفت ما در اجرای کلام مقام معظم رهبری از شما مقیدتر هستیم. این جمله او به من برخورد و دلیلش را سوال کردم. او گفت: ما مانند شما کلام مقام معظم رهبری را دسته‌بندی ارشادی یا فتوا و توصیه نمی‌کنیم و هر آنچه ایشان می‌گوید، عملیاتی می‌کنیم. حاج قاسم هم این چنین بود و می‌گفت در ۲۱ سال فرماندهی سپاه خود و قبل‌تر از آن فرماندهی در شرق کشور بارها در موضوعاتی مشاهده کردم که رهبری نکته‌ای را می‌گفت و باقی افراد نکته‌ای مقابل آن را می‌گفتند و من هر زمان که امر رهبری را اجرا می‌کردم بعدها می‌دیدم به نتیجه درست دست پیدا کرده‌ام.

وی گفت:‌ سیدحسن نصرالله می‌گفت: مقام معظم رهبری خط‌کشی و معیار ما بود و هدف ما این است کاری کنیم که او خوشش بیاید، اما متأسفانه در کشور ما یک زمانی این حرف مطرح شده بود که یعنی چه باید کاری کنیم که مقام معظم رهبری خوشش بیاید.

مقدم‌فر گفت: تبعیت حاج قاسم از ولایت، محصول همین مصداق بود و یک جمله معروف داشت که رسانه ملی هم بارها پخش کرده است که از شئون عاقبت‌به خیری تبعیت از این حکیم فرزانه است، اما تلویزیون بخش دوم آن را پخش نمی‌کند که می‌فرماید: «در روز قیامت خواهیم دید که همین معیار درست بوده است.»

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه در عقلانیت، حاج قاسم اصولگرای واقعی و اصلاح‌طلب واقعی بود، افزود: حاج قاسم در این دسته‌بندی‌های مرسوم نمی‌گنجید. ما آماده هستیم که در هفته آتی توسط افرادی در داخل و خارج، مکتب و نگرش حاج قاسم مورد حمله قرار بگیرد. به طور مثال در هفته‌های گذشته دیدیم که فردی می‌گفت حاج قاسم انسان خوبی است، اما از حیث سیاسی نمی‌توان او را الگو قرار داد زیرا فلان کار را کرده بود. حاج قاسم افق نگاهش بلند بود و از مقام معظم رهبری تبعیت می‌کرد. بنابراین در این افق‌های تنگ داخلی نمی‌گنجید. او اصلاح‌طلب و اصولگرای واقعی بر مبنا و محور ولایتمداری بود.

وی با بیان اینکه حاج قاسم در بعد عقلانیت، دوراندیش بود، تصریح کرد: او دو جلسه با پوتین صحبت کرد و توانست او را متقاعد کند. همه باید دیپلماسی حاج قاسم را یاد بگیرند. او تدبیر داشت و دشمن‌شناس بود؛ طوری که دشمن هم از او هراس داشت. حاج قاسم به دنبال جذب حداکثری بود. معیارش حجاب و روسری زنان نبود و همه را دختر و خواهر خود می‌دانست. او کل ایران را یک حرم تلقی می‌کرد و مردمش را محترم می‌دانست که اگر آسیبی به آنها وارد شود کل ایران ضربه می‌خورد.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری شهادت حاج قاسم را وحدت‌بخش معرفی کردند، افزود: چرا مردم او را دوست داشتند؟ در قرآن کریم و روایات داریم برای محبوب خلق بودن باید تواضع و اخلاص داشت. در بعد معنویت حاج قاسم آخرت‌گرا بود و در هفته آینده مستندی بر اساس روزها و ساعات پایانی حاج قاسم پخش خواهد شد که نشان می‌دهد او می‌داند که بناست به شهادت برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دختر شهید مغنیه تعریف می‌کند که در روزهای پایانی به او زنگ زدم و گفتم شنیده‌ام از لبنان و سوریه بنا دارید به عراق بروید. عراق ناامن است. حاج قاسم به او می‌گوید: من به مقتلم می‌روم. نگران نباشید. در یادداشتی هم که از او در سوریه پیدا شد نشان می‌دهد که وی می‌داند بناست به شهادت برسد.

ارسال نظرات