۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۶۹۸۷۶۰

نگاهی به سخنان رهبر انقلاب و مراجع تقلید در بزرگداشت حماسه ۹ دی

نگاهی به سخنان رهبر انقلاب و مراجع تقلید در بزرگداشت حماسه ۹ دی
هرچند مردم نقش اساسی را در خنثی کردن فتنه سال 88 داشتند اما نباید از بصیرت و روشنگری های دائمی رهبر معظم انقلاب در عبور از فتنه ها گذشت.

در فتنه ها است که عیار افراد مشخص می شود. در کشور ما همواره دشمنان با دسیسه های مختلف درپی ایجاد فتنه و غبارآلود کردن فضا بوده اند و در این راه از همه توان و عوامل خود نیز استفاده می کنند. یکی از فتنه هایی که دشمنان در ایران پایه ریزی و حدود ده سال برای آن برنامه ریزی کرده بودند، فتنه 88 است که استارت آن از انتخابات ریاست جمهوری دهم زده شد. در جایی که دشمن به وسیله عوامل خودفروخته و منافق داخلی درپی پیشبرد اهدافش بود و در این راه حدود هشت ماه کشور را دچار اغتشاش و ناآرامی کرد. هرچند در ادامه مردم نقش اساسی را در خنثی کردن فتنه سال 88 داشتند اما نباید از بصیرت و روشنگری های دائمی رهبر معظم انقلاب در عبور از این فتنه گذشت. البته هستند مراجع تقلید و علمایی که همیشه در بزنگاه ها و فتنه ها با بصیرت انقلابی خود دشمنان را نا امید و چراغ راهی برای جامعه هستند.

در این نوشته به گوشه هایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در قبال بزرگداشت یوم الله 9 دی می پردازیم.

رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب با اشاره به شورو شوق مردم مومن و انقلابی ایران تاکید کردند: شور حسینی و غیرت اعتقادی ملت ایران را در 9 دی سال 88 به خیابان های سراسر کشور کشاند تا با خلق حماسه ای عظیم از حمیت مذهبی، ملی و انقلابی بساط چند ماهه فتنه را جمع کنند. پس از این خروش آرامش بخش مقام معظم رهبری در بیانات عدیده شان بارها به این حرکت آگاهانه و به هنگام پرداختند.

ایشان افزودند: نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن شناسی است، از وقت شناسی است، از حضور در عرصه مجاهدانه است - روز نهم دی را هم متمایز می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: مطمئن باشید که روز نهم دی سال 88 هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونی - که شرایط غبارآلودگی فضاست - این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود.هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی(علیه السلام) را می بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کرده ام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم».

ایشان ابراز داشتند: در شرایط فتنه، کار دشوارتر است؛ تشخیص دشوارتر است. البته خدای متعال حجت را همیشه تمام می کند؛ هیچ وقت نمی گذارد مردم از خدای متعال طلبکار باشند و بگویند تو حجت را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم. در قرآن مکرر این معنا ذکر شده است. دست اشاره الهی همه جا قابل دیدن است؛ منتها چشم باز می خواهد.

آیت الله مکارم شیرازی

حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز 9 دی 1388، روح دیگری به انقلاب و کشور ما داد؛ راهپیمایی 9 دی، افزون بر جمعیت بسیار، از نظر کیفیت پرخروش بود و در مقابل همه زیان هایی که دیدیم تصور می کنم این حادثه برای ما منافع خوبی داشت.

همه ملت عزیز ما یقین دارند منافقان کوردل و فرصت طلب در آشفته بازار اختلافات فعال می شوند و با تخریب اموال مردم و به آتش کشیدن آنها، چهره ملت مهربان و صلح طلب و پاکدل ما را در جهان به زشتی رقم می زنند.

این آسیب در حالی است که  فتنه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی اطراف ما را گرفته است، که فتنه 88 در انتخابات ریاست جمهوری 88، مهمترین آن فتنه ها به شمار می آید.

در طول 30 سال گذشته ما شاهد فتنه ای به این بزرگی و پیچیدگی نبودیم، منافقین، لائیک ها، غیرمسلمانان و فرقه های ضاله در این فتنه بسیار فعال بودند، در واقع، هدف از این فتنه، مبارزه با اسلام و نفی حکومت دینی بود، و نباید اینها را به حساب دعوای انتخاباتی گذاشت.

بلکه حوادث پیش آمده در فتنۀ88،  فراتر از مسایل انتخاباتی بود و دشمن در روز عاشورا به امام حسین علیه السلام و رهبری جسارت کرد، که با  حضور گسترده مردم در حماسۀ عظیم ملت ایران در 9دی سال 1388مواجه شد؛ این حضور هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی فوق العاده بود و توطئه های دشمنان را نقش برآب کرد.

آیت الله نوری همدانی

ملت ایران در پی حوادث بعد از انتخابات و هتک حرمت عاشورای حسینی، به خیابان ها ریخته و با حضور حماسی و خروشان خود فتنه گران را به عقب راندند. حماسه مردم در 9 دی، سیلی محکمی به فتنه گران و اربابان آنها بود و در 22 بهمن نیز مردم حرکت خود را تکمیل کردند و وفاداری خود را به نظام اسلامی و مقام معظم رهبری نشان دادند.

برای مقابله با جریانات فتنه مهم ترین شرط و مساله داشتن بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل است. بحمدلله ملت هوشیار ایران در عرصه های مختلف بصیرت و آگاهی همه جانبه خود را نشان داده اند و رسالت خود را به خوبی ایفا کرده اند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی

آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز  روز9  دی را روز مبارزه ملت با فتنه های بزرگ تاریخ انقلاب دانست  و تاکید کرد: حماسه مردم در 9 دی ماه سال 88 آنچنان پرشور و حماسی بود که دشمنان اسلام و انقلاب را حیرت زده کرد و نشان داد که هرکس با ولی خدا، امام حسین(ع) مقابله کند، نابود شدنی است.

وی گفت: خدای متعال انسان‌ها را به حال خود رها نکرده و در برهه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌دهد و مؤمنین را در امتحانات خود نصرت می‌بخشد؛ البته شاید یاری و نصرت الهی بسیاری از اوقات نیز به چشم ما نیاید، اما باید انسان خود را لایق نصرت الهی قرار دهد.حماسه 9 دی ماه سال 88 از این قبیل نصرت‌های الهی برای ملت شهید پرور و بزرگ ایران بود که مهم و قابل ملاحظه است.

آیت الله سبحانی

آیت الله سبحانی طی سخنانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص فتنه سال 88 و ضرورت اجتناب از فتنه ها گفت: «باید از ایجاد هر گونه فتنه در کشور چه از نوع سیاسی و چه از نوع اقتصادی پرهیز کرد؛ شاید کسانی که فتنه ۸۸ را بر پا کردند، بگویند ما به دنبال فتنه تا این حد نبودیم، ولی کاری را آغاز کردند که سرانجامش آن شد؛ امروز هم باید مراقب باشیم که فتنهای دیگر ایجاد نشود.»

آیت الله شبیری زنجانی

پس از حوادثی که در سال 88 رخ داد، آیت الله شبیری زنجانی، با اشاره به پیچیدگی جریانات عنوان داشت: «این قضیه همه را نگران کرده بود و حضرت آیت الله خامنه ای به بهترین وجه، مملکت را اداره کردند. این را دیگر همه علمای اعلام هم تصدیق می کنند که هیچ کدام نمی توانستند به این شکل بحران را اداره کنند.»

آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی ضمن خطبه نماز جمعه 3 مهر 88 قم در مورد فتنه رخ داده اشاره داشت: «اگر دشمن به فکر فتنه، آشوب، اغتشاش و درگیری در داخل کشور است، باید بداند که ملت ایران مقاوم بوده و در برابر هیچ فتنهای سر تسلیم فرود نمیآورد. دشمن باید این خیالهای باطل را از ذهن خود بیرون کند و بداند با شکستن چند شیشه، اختلاف و درگیری و فتنه در ایران رخ نخواهد داد.»

ارسال نظرات