۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۶۹۹۱۸۵

کروکودیل با درآمد زایی بالا و بازار جهانی فراوان

کروکودیل با درآمد زایی بالا و بازار جهانی فراوان
سرمایه گذار پرورش کروکودیل در ملایر گفت: با سرمایه گذاری چند میلیاردی و همکاری سازمان های دولتی می توان از پرورش کروکودیل ارزآوری کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دو سالی می‌شود پای کروکودیل خزنده دوزیست به ملایر باز شده است.

مزرعه پرورش کروکودیل نخستین بار از سال ۱۳۸۶ در قشم ایجاد شد.

کروکودیل‌های نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور به عنوان بهترین گونه کروکودیل پرورشی است.

پس از آن پرورش این جانور در استان‌های مازندران، گلستان و در همین سال‌های اخیر در استان همدان هم آغاز شد.

کروکردیل‌های ملایر به بیش از ۲ متر رسیدند / قدم اول با سرمایه گذاری ۶ میلیارد تومانی

مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر هم با ۳۸ سر کروکودیل از دو سال پیش آغاز به کار کرد و سرمایه گذاری یک دندانپزشک حالا نتیجه داده است. این خزنده از نوع آب شور پیش بینی تولید ۳۸ طاقه پوست و حدود شش تن گوشت برای صادرات را به همراه داشت.

محمد جلیلی، مدیرعامل «مزرعه کروکودیل » درملایر گفت: برای پرورش کروکودیل توجیه‌های علمی و البته اقتصادی فراوانی ذکر می‌شود و به همین دلیل هم‌اکنون در بیش از ۵۰ کشور جهان، پرورش این خزنده برای بهره‌برداری از پوست، گوشت و خون آن رایج است.

او بابیان اینکه برای این مزرعه پرورش کروکودیل ۶ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است،گفت: برای فروش مناسب پوست کروکودیل باید آن‌ها را در ۴ سالگی و در صورت نیاز به صادرات گوشت تا ۱۵ سالگی می‌توان این خزندگان را پرورش داد.

از درآمد های به نرخ دلار پرورش کروکودیل تا سنگ اندازی بر سر راه مجوز های زیست محیطی

گرما و رطوبت لازمه پرورش کروکودیل

حیدری، کارشناس پرورش کروکودیل در ملایر گفت: برای پرورش این جانوار نیاز به دمای هوای ۲۸ تا ۳۴ درجه‌ای دما و رطوبت بیش از ۷۰ درصدی و نیمه شرجی بودن هواست.

به گفته این کارشناس اگر زمانی دمای هوا و رطوبت کمی بیشتر از رطوبت و دمای مورد نظر شود باز هم کروکودیل‌ها زنده می‌مانند، ولی اگر رطوبت و گرمای هوا کمتر شود در مدت زمان اندک تا بی حس شدن جسم کروکودیل آن‌ها جان می‌دهند.

او گفت:در این مزرعه پرورش کروکودیل به علت نبود گاز در دوره‌های اول بیش از ۱۰ سر کروکودیل از بین رفتند.

حیدری گفت: با اصلاح روش گرمایش مزرعه و رسیدن گاز به منطقه مشکل سیستم گرمایش پرورش کروکودیل‌ها حل شد و بعد از آن تلفاتی نداشتیم.

تاخیر صدور مجوز محیط زیست سنگی پیش پای پرورش کروکودیل

مدیرعامل مزرعه کروکودیل در ملایر گفت:  بیش از ۲ سال است برای ایجاد این مزرعه پرورش کروکودیل اقدام و درخواست مجوز از محیط زیست داشته ایم هنوز مجوز ما صادر نشده است.

جلیلی گفت:  علاوه بر تلفات کروکودیل‌ها طی یک سال گذشته، برای جبران بخشی از خسارات برخی از کروکودیل‌ها را به افرادی که قصد پرورش ان را در سایر استان‌ها داشتند فروختیم و هم اکنون تنها ۱۸  سر کروکودیل با ظرفیت باروری و تکثیر را در مزرعه نگه داشته ایم.

از درآمد های به نرخ دلار پرورش کروکودیل تا سنگ اندازی بر سر راه مجوز های زیست محیطی

مجوز‌های محیط زیست برای پرورش و کشتار حیوانات زمان‌بر است

برای پیگیری مشکلات مزرعه پرورش کروکودیل به محیط زیست استان همدان مراجعه کردم و حالا که نزدیک به دو ماه است از پیگیری هایم می‌گذرد و باز هم مهدی صفی خانی، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان می‌گوید: هنوز مجوز اولیه پرورش کروکودیل ملایر صادر نشده است و برای صدور مجوز کشتار کروکودیل هم باید بعد از مجوز مزرعه پرورش کروکودیل اقدام کرد.

او گفت: ایجاد مزرعه پرورش کروکودیل ملایر بدون روال قانونی و با پیگیری مقامات مسئول شهرستان انجام شده است و برای مجوز نهایی آن هنوز پیگیری‌ها انجام شده است.

صفی خانی وعده داد به زودی مشکل این مجوز حل می شود و به  ما و مالک مزرعه پرورش کروکودیل اطلاع داده شود.

این روال کار اداری و صدور مجوز‌ها در حالی است که  جلیلی، سرمایه گذار این طرح مزرعه پرورش کروکودیل دنبال ایجاد پارک آبی، تله‌کابین، هتل، پیست موتور سواری و مجموعه تفریحی و توریستی در کنار مجموعه پرورش کروکودیل است و به جای صرف هزینه‌های چند صد میلیاردی در خارج از کشور سرمایه اش را برای شهرستان زادگاهش هزینه می‌خواهد کند.

کروکودیل با درآمد زایی بالا و بازار جهانی فراوان

برای رسیدن به نتیجه تماس گرفتم با خانم روستایی نخستین پرورش دهنده کروکودیل در ایران، او گفت:  ۳ سال صدور مجوز مزرعه پرورش کروکودیل او هم طول کشیده است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب مجبور شده است پرورش کروکودیل را در شهر‌ها و جزیره‌هایی که منطقه آزاد هستند داشته باشد.

از درآمد های به نرخ دلار پرورش کروکودیل تا سنگ اندازی بر سر راه مجوز های زیست محیطی

او گفت: فروش کروکودیل و کشتار آن را بیش از ۷ سال است آغاز کرده ایم و سود بالا و متقاضیان خرید از کشور‌های برزیل، آمریکا، تایلند، مالزی و کشور‌های اروپای شرقی این سرمایه گذاری با آورده اولیه بالا و در عین حال سود آوری زیاد را در کشور ما هم توسعه داد.

روستایی با بیان اینکه هر کروکودیل روزانه دو تا ۶ مرغ می‌خورد، و قیمت هر نوزاد کروکویل از ۸ میلیون شروع می‌شود،گفت: هر پوست کروکودیل هم حدود ۱۵۰۰ دلار و هر کیلو گوشت هم حدود ۴۰ دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رود.

او گفت: از دندان و دست و پا‌ها و ده سانت انتهای دم به عنوان دست‌بند، دسته‌کلید، گردنبند، گوشواره و وسایل زینتی هم استفاده می‌شود و از خون کروکودیل برای درمان بیماری ایدز استفاده می‌شود و پودر استخوان این جانور هم در درمان سرطان پوست کاربرد دارد.

از خاصیت درمانی سرطان تا پیشگیری از روند پیشرفت ویروس ایدز با کروکودیل

زهرا خسروی، یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در دنیا هم اکنون از خون کروکودیل، ماده‌ای به نام کروکودیلین گرفته می‌شود که می‌تواند چندین بار قوی‌تر از آنتی‌بیوتیک‌های حال حاضر عمل کند و این سرم خونی در درمان اغلب بیماری‌های عفونی و قارچی کاربرد دارد به‌گونه‌ای که حتی قادر است ویروس مهلک اچ آی وی را متلاشی کند.

از درآمد های به نرخ دلار پرورش کروکودیل تا سنگ اندازی بر سر راه مجوز های زیست محیطی

حالا از دیگر محصولات این خزنده، پوست کروکودیل است که ضخیم با دوام و درعین‌حال بسیار نرم بوده و در مقایسه با چرم گاو مقاومت بیشتری در برابر آب دارد.

این روز‌ها به دلیل مرغوبیت و کیفیت خوب این محصول شاهد گسترش تجارت این خزنده هستیم، زیرا که بسیار سودآور است. از پوست و چرم کروکودیل برای تهیه لباس، کیف و کفش و کمربند می‌توان استفاده کرد.

تجارت پرسود کروکودیل برای کسانی که مکان وسیع و ظرفیت ایجاد سرمایه گذاری بالای ۵ میلیارد تومان را دارند بسیار پرسود است و اگر مسئولان هم دغدغه جذب سرمایه گذاری و اشتغال را بهتر درک کنند مانع خروج این سرمایه‌های نوین از کشور می‌شوند.

بازدید گردشگران از مزرعه پرورش کروکودیل ملایر

واحد پرورش کروکودیل ملایر به‌عنوان نخستین مزرعه پرورش کروکودیل در استان همدان با ظرفیت ۶۰۰ سر فعال است.
 این واحد پرورش کروکودیل از ۸ آبان ماه پذیرای بازدید کنندگان است و گردشگران می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ از این مزرعه به‌عنوان نخستین مزرعه پرورش کروکودیل در استان با ظرفیت ۶۰۰ سر، دیدن کنند.

پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر بلامانع بودن پرورش کروکودیل و پرورش به‌عنوان حیوانات پوستی از سال ۱۳۸۷، می‌توان گفت پرورش این جانور عظیم‌الجثه و شگفت انگیز به‌عنوان یکی از اقتصاد‌های نوظهور در ایران با کاربرد‌های بی نظیرش در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و گردشگری، توجه بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به خود جلب کرد.

علاوه بر استفاده از خون این حیوان به‌عنوان یک آنتی بیوتیک قوی، از پودر استخوان آن پس از فرآوری برای سرطان پوست، از دندان آن برای ساخت دستبند، گردنبند و دسته کلید و از پنجه آن برای ماساژ استفاده می‌شود.

اما گوشت و پوست این حیوان مهم‌ترین بخش صرفه اقتصادی پرورش آن است بطوری که هر کیلو گوشت آن بطور متوسط با قیمت ۶۹ دلار و هر طاقه پوست آن از ۱۲ هزار دلار تا ۲۹ هزار دلار به فروش می‌رسد.

قبل از شیوع بیماری کرونا به طور متوسط روزانه ۶۰۰ گردشگر داخلی و حتی در مواردی گردشگر خارجی از این واحد بازدید می‌کردند، اما از زمان شیوع بیماری کرونا بخش بازدید گردشگران از مزرعه تعطیل شده است. البته این تعطیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا بین افراد است و این بیماری تاثیری بر کروکودیل ندارد.

از درآمد های به نرخ دلار پرورش کروکودیل تا سنگ اندازی بر سر راه مجوز های زیست محیطی

موفقیت آمیز بودن این طرح که علاوه بر تولید و درآمدزایی، فرصتی برای گردشگری و اشتغال فراهم کرده است و شش طرح گردشگری در این مجموعه ۱۴ هکتاری شامل اجرای هتل یکصد اتاقه و رستوران، دو پارک آبی برای زنان و مردان، پیست موتور چهارچرخه، اجرای چهار خط تله‌کابین زیپ لاین به طول ۴۰۰ متر و ارتفاع یک صد متر پیش بینی شده است که همگی در منطقه «درّه جوزان» ملایر واقع شدند.

گزارشگر: زهرا امامی

انتهای پیام/ا

ارسال نظرات